/
۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷
از معدن تا آفتاب در ذوزنقه طلایی ایران/ دستاوردهای ساتبا در استان کرمان

ساخت نخستین نیروگاه تجدیدپذیر بخش صنعت؛ تنها در دو ماه

مدیر پروژه نخستین نیروگاه تجدیدپذیر صنعت ایران در استان کرمان گفت: علت پیشرو بودن کارخانه سیمان در بهره برداری از نیروگاه خورشیدی طی مدت ۲ ماه، ساخت نیروگاه در مقیاس صنعتی و وجود زیرساخت در این کارخانه بوده است.
کد خبر : ۶۱۴۰۸

 نبض نفت - گلستانی در گفت و گو با خبرنگار ساتبا اظهار کرد: فاز نخست نیروگاه 5 مگاواتی کارخانه سیمان کرمان با ظرفیت 2.5 مگاوات با استفاده از مدل احداث نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک توسط صنایع ( مدل تهاتر انرژی صنعت) ایجاد شده و ساخت آن از زمان دریافت پروانه از سوی ساتبا تاکنون تنها 5 ماه به طول انجامیده است.
وی در تشریح جزییات فرایند ساخت این نیروگاه خورشیدی، اظهار کرد: بر اساس ماده 16 قانون جهش تولید دانش‌بنیان، مصوب هیات وزیران، صنایع با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات موظفند معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند و این میزان در پایان سال پنجم حداقل به پنج درصد برسد و چنانچه این روند طی نشود، وزارت نیرو موظف است درصد ذکر شده از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه برق تجدیدپذیر، محاسبه و از صنایع دریافت کند؛ ضمن اینکه وزارت نیرو برای رفع چالش ناترازی انرژی در کشور، اقدام به طراحی و اجرای مدل تهاتر برق صنایع کرده و بر اساس این مدل صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه تجدیدپذیر در هر نقطه از کشور کنند به میزان برق تولیدی نیروگاه، برق هموار در نقطه مصرف دریافت خواهند کرد که این برق مشمول قطع و محدودیت شبکه نخواهد شد.
گلستانی ادامه داد: ساخت نیروگاه خورشیدی خود تامین کارخانه بر اساس ماده 16 جهش تولید دانش بنیان و تهاتر انرژی صنعت به منظور جلوگیری از قطعی برق کارخانه در تابستان با دریافت پروانه احداث در آذرماه 1402 از سوی ساتبا آغاز شده و فرایند اتصال به شبکه سراسری برق این نیروگاه 23 اسفند سال گذشته انجام شده است.
وی، علت پیشرو بودن کارخانه در بهره برداری از نیروگاه خورشیدی طی مدت ۲ ماه را، ساخت کارخانه در مقیاس صنعتی و وجود زیرساخت دانست و خاطرنشان کرد: نیروهای متخصص کارخانه شامل مهندسان مکانیک، برق و عمران این کارخانه و وجود تجهیزات مورد نیاز در این صنعت نقش مهمی در تسریع ساخت نیروگاه خورشیدی داشتند و کارکنان صنعت به آسانی سبب افزایش سرعت فرایند ساخت نیروگاه شدند.
گلستانی به صاحبان صنایع توصیه کرد نسبت به ساخت نیروگاه های خورشیدی برای تامین برق مورد نیازشان اقدام کنند چرا که هم هزینه مصرف برق صنعت کاهش می یابد و هم از قطعی برق صنایع در تابستان جلوگیری می کند.
مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی تولیدکننده سیمان از راه اندازی بخش از فاز دوم ساخت نیروگاه 5 مگاواتی در مرداد ماه خبر داد و خاطرنشان کرد: کرمان به دلیل پتانسیل موثر تابش از ظرفیت خوبی برای ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر برخوردار است؛ بیشترین تولید این نیروگاه در روز، به صورت مجموع، 17 هزار و 155 کیلووات ساعت است.
به گزارش ساتبا، ساخت این نیروگاه 2.5 مگاواتی در 32 کیلومتری شهرستان کرمان با استفاده از ظرفیت احداث نیروگاه های تجدیدپذیر توسط صنایع با با میزان سرمایه گذاری 60 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و اشتغال زایی برای 46 نفر در سال 1402 آغاز شده و در سطح 9 هکتار اجرا شده است.
با بهره برداری از این نیروگاه خورشیدی از انتشار 3427.9 تن آلاینده دی اکسید کربن، جلوگیری و موجب کاهش مصرف سوخت، معادل 1.41 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و نیز صرفه جویی 1092.96 مترمکعب در مصرف سالانه آب می شود.
لازم به ذکر است، تاکنون نیروگاه های تجدیدپذیر در قالب ۲۱ ساختگاه به ظرفیت ۱۳۵.۶ مگاوات در استان کرمان به بهره برداری رسیده و ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر در ۱۳۶ ساختگاه به ظرفیت ۲۰۲۷.۵ مگاوات در این استان در حال اجراس

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر