/
۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱

تقسیم سود ۷۰۰ تومانی به سهامداران بوعلی

مجمع عمومی بوعلی ۱۱ تیر ماه در مرکز سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
کد خبر : ۶۲۰۱۷

تقسیم سود ۷۰۰ تومانی به سهامداران بوعلیتقسیم سود ۷۰۰ تومانی به سهامداران بوعلیتقسیم سود ۷۰۰ تومانی به سهامداران بوعلیتقسیم سود ۷۰۰ تومانی به سهامداران بوعلیتقسیم سود ۷۰۰ تومانی به سهامداران بوعلیتقسیم سود ۷۰۰ تومانی به سهامداران بوعلیتقسیم سود ۷۰۰ تومانی به سهامداران بوعلی

احمد زاده مدیر عامل پتروشیمی بوعلی در ابتدای جلسه گزارش روند تولید ، فروش و سود و تاثیر بازار جهانی و قیمت خوراک بر تولید را به اعضا هیات جلسه و سهامداران توضیح دادند . ارزش سهام شرکت در یک سال و نیم گذشته تقریبا سه برابر شده است. این عملکرد مثبت شرکت در تابلوی معاملات متاثر از سودآوری شرکت در سالهای گذشته است. به طوری که این سهم هرساله با رشد سودآوری روبرو بوده است. گزارش عملکرد ۱۲ ماهه بوعلی در ۱۴۰۲ محصولات اصلی و نهایی مجتمع پترویمی بوعلی سینا آروماتیک شامل بنزن، پارازایلین و ارتوزایلین هستند. این محصولات عموما در صنایع پایین‌دستی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از موارد استفاده این محصولات می‌توان به تولید در سموم دفع آفات، صنایع رنگ‌سازی، رزین‌ها، بطری‌های یکبار مصرف، ترکیبات دارویی، تهیه اتیل بنزن و فنل، الیاف مصنوعی و حلال‌های صنعتی اشاره کرد. بوعلی در دوره ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ از فروش داخلی ۸۷۷۸۴ تن بنزن، ۶۱۰۷۶۳ تن ریفرمیت، ۱۰۱۳۴ تن رافینیت، ۶۰۰۹۰ تن گاز مایع، ۳۲۳ هزار و ۸۲۹ تن برش سنگین، ۱۴۹ هزار و ۶۱۷ تن برش سبک، ۷۵ هزار و ۱۰۰ تن پارازایلین و ۳۲۵۸ تن اورتوزایلین فروش داشت. فروش داخلی شرکت در ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ حدود ۲۷۸۳۹ میلیارد تومان برای شرکت درآمد ایجاد کرده در حالی که در ۱۲ ماهه سال گذشته ۲۷۶۲۹ میلیارد تومان درآمد داشته است. بررسی گزارش‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد درآمد حاصل از فروش محصولات بوعلی در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۱۸ درصد بالا رفته است. وضعیت فروش صادراتی بوعلی همچنین فروش صادراتی ۲۱۹ هزار و ۵۰۸ تن برش سنگین، ۱۰ هزار و ۹۵۸ تن بنزن، ۱۴۸ هزار ۱۳۸ تن رافینیت، ۱۴۱ هزار و ۸۷۸ تن ریفرمیت و ۱۹۳۲۳ تن گاز مایع بوده است. در سال گذشته میزان فروش صادراتی شرکت حدود ۱۸۶۹۰ میلیارد تومان بوده، در حالی که آمار فروش صادراتی شرکت در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۸۹۴ میلیارد تومان بوده است. با توجه به اینکه هر نوع تغییرات در نرخ ارز مستقیماً در مبلغ درآمد فروش محصولات ، خرید مواد اولیه و پروژه های در جریان ساخت شرکت پتروشیمی بوعلی تأثیرگذار است. از این رو اصطلاح نرخ تسعیر ارز می تواند در تحول حوزه درآمدی بوعلی به شدت موثر باشد. شرکت پتروشیمی بوعلی در عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفندماه بالغ بر ۵۷.۱ هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد. این درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۱۸درصدی داشته است. همچنین برپایه گزارش کدال مقدار تولید بوعلی از دو میلیون تن در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۷ درصدی به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است. باید توجه داشت که بوعلی آذر ۱۴۰۲ به مدت ۴۰-۴۵ روز اورهال داشت و علت افت تولید به دلیل همین تعمیرات بود. همچنین واحد پارازایلین خود را پس از ۷ سال دوباره به بهره برداری رسانده است. این موضوع می تواند در درآمد گزارش‌های آتی شرکت نقش موثری داشته باشد. بهره‌برداری از واحد جدید پارازایلین آغاز شده است. بهای تمام شده این طرح حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. با اضافه کردن ۴۰۰ هزار تن ظرفیت تولید پارازایلین در سال باعث رشد فروش و در نتیجه درآمد شرکت می‌شود.

عمده درآمد شرکت پتروشیمی بوعلی با فروش محصول ریفرمیت به مبلغ ۲۶۰۴ هزار میلیارد تومان و برش سنگین با مبلغ ۱۵.۲ هزار میلیارد تومان بوده است. اما به طور کلی پتروشیمی بوعلی در سال گذشته با کاهش ۵.۴ درصدی مقدار فروش روبه‌رو شده است. به عبارت دیگر رشد درآمد بوعلی به سبب بهبود عملکرد به دلیل رشد نرخ فروش محصولات این پتروشیمی در سال گذشته بوده است؛ به طوری که میانگین نرخ فروش محصولات پتروشیمی بوعلی طی یک سال گذشته ۲۵ درصد بالا رفته است. اقدامات پتروشیمی بوعلی برای تنوع در سبد درآمدی به تازگی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به عنوان یکی از اعضای کنسریوم تعداد ۲۰۱ میلیارد سهم شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران از طریق شرکت فرابورس ایران را به قیمت هر سهم ۳۰۰۴۶ رال خرید. این معامله معادل ۲۰ درصد کل سهام شرکت استقلال به ارزش کل ۶۵۷ میلیارد تومان بوده است. همچنین بهره برداری از طرح توسعه تولید پارازایلین با ظرفیت اسمی ۴۰۰ هزار تن در سال می‌تواند تولید، فروش و در نهایت سود بوعلی را افزایش دهد. در حال حاضر ظرفیت تولید شرکت پتروشیمی بوعلی سینا ۱.۷ میلیون تن است که حداکثر ۲۴ درصد از آن را محصول پارازیلین تشکیل خواهد داد . چشم انداز نماد بوعلی در بازار اینگونه است که با توجه به راه اندازی واحد پارازایلین و ریفرمیت و همچنین افزایش نرخ تسعیر ارز از ۲۸۵۰۰ به ۴۳ هزار تومان می‌توان انتظار بهبود سود در وضعیت نماد بوعلی در نیمه دوم سال داشت. از طرف دیگر باید توجه داشت که قیمت‌های جهانی با کاهش رکود بازارها روندی صعودی به خود گرفته است. به همین دلیل پیش‌بینی می شود در نیمه دوم رشد درآمد در نمادها بوعلی قابل رویت و چک باشند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر