نصب موفقیتآمیز اسپول سکوی DPH میدان الوند منطقه عملیاتی سیری

مقدمه:
نفت تولیدی از سکوی DPH میدان الوند منطقه سیری به میزان 5 هزار بشکه در روز توسط خط لوله 14 اینچ بهطول 4.7 کیلومتر به سکوی DPG و از آنجا به سکوی نصر مادر و در نهایت به جزیره سیری منتقل میشود.
خط لوله مذکور در سال 1999 توسط شرکت TOTAL احداث شده و اولین بار در اردیبهشتماه سال 1399 دچار نشتی شد. با توجه به وقوع نشتیهای مکرر در محدوده Tie-in Spool سکوی DPH در طی 3 سال اخیر و به تبع آن توقف تولید و آثار مخرب زیستمحیطی، تعویض اسپول مذکور به طول حدود 60 متر و وزن خشک حدود 16 تن، در عمق 64 متری در دستور کار واحد برنامهریزی و هماهنگی تعمیرات زیرآب ستاد قرار گرفت.
شرح کار:
با توجه به نقشههای موجود از خط لوله در زمان احداث، گزارش مترولوژی اولیه، موجودی متریال در منطقه سیری و تشخیص ضرورت انجام عملیات زیرآب با روش غواصی اشباع (Saturation Diving)، شرح کار و برنامه زمانبندی کلان پروژه تهیه و پروژه به پیمانکار واجد شرایط واگذار گردید.
فازهای پروژه:
1- مهندسی و تهیه رویههای اجرای کار: بلافاصله پس از ابلاغ شروع بکار پروژه و با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، متشکل از نمایندگان منطقه سیری و بازرسی فنی ستاد، رویههای اجرای پروژه در فازهای مختلف به شرح (MDR) ذیل تدوین و تصویب گردید.
1-1-HSE Plan
2-1- Fabrication Procedure: شامل خرید، ساخت و تست اسپول جدید براساس ITP مورد تایید بازرسی فنی
3-1- Lifting Analysis And Rigging Arrangement: محاسبات مربوطه توسط نرم افزار ABAQUS و براساس استانداردهایDNV RP H103, API و راهنمای عملیات باربرداری دریایی GL Noble Denton 0027 صورت پذیرفت.
4-1- Spool Installation and Tie-in Procedure شامل سرفصلهای تجهیزات، رویه غواصی، روش موقعیتیابی بالا و زیرآب، بارگیری و حمل اسپولها، روش نصب تفصیلی اسپول، رویه Contingency، محاسبات Tightening، نقشههای بارگیری و باربرداری اسپول و آنالیز ایمنی کار.
2- ساخت اسپول
پس از تحویلگیری لولهها و خمهای 14 اینچ از منطقه سیری و سفارشگذاری و ساخت 3 عدد Swivel Flange و یک عدد Weld Neck Flange از سازنده معتبر، تجهیز کارگاه ساخت در عسلویه صورت پذیرفت و عملیات فیتاپ، برشکاری ، NDT ، هیدروتست و اعمال پوشش مطابق Fabrication Procedure تحت نظارت بازرس شخص ثالث شرکت GL و نماینده بازرسی فنی ستاد تهران انجام پذیرفت.
3- تزریق آب رنگی به خط لوله
به منظور کاهش مخاطرات زیست محیطی ناشی از انتشار نفت در دریا و همچنین افزایش ضریب اطمینان شناسایی هرگونه نشتی، با همکاری بازرسی فنی ستاد و همکاران تعمیرات و بازسازی دریایی و خدمات چاههای منطقه سیری، نسبت به تامین تجهیزات لازم و تزریق آب، مواد شیمیایی بازدارنده خوردگی و موارد رنگی در خط لوله اقدام شد.
4- تجهیز شناور پشتیبان غواصی و بارگیری اسپولهای ساخته شده
شناور پشتیبانی عملیات غواصی DSV-Whale پس از حضور تیمهای عملیاتی شامل گروه غواصی، سوپروایزری، گروه ناوبری، افسران DP و خدمه عرشه و موتورخانه، گروه Survey and Positioning ، MWS و ناظر کارفرما، پس از بارگیری تجهیزات و اقلام پروژه، در تاریخ 1403/10/02 عازم جزیره سیری شده و سپس در لنگرگاه سیری و پس از دریافت سوخت و انجام تشریفات ورود به سرویس، در ساعت 10:30 مورخ 1403/10/03 در موقعیت سکوی DPH مستقر گردید.
5- عملیات Pre-Survey، جداسازی و بازآوری اسپول قدیمی، انتقال و نصب اسپول جدید
پس از استقرار شناور پشتیبان عملیات غواصی در مجاورت سکوی DPH و انجام USBL Calibration و DP Trial، بررسی اولیه از اسپول قدیمی حدفاصل رایزر تا فلنج خط لوله دریایی صورت پذیرفت و پس از هماهنگی نهایی بین تیمهای غواصی، ناوبری، Survey and Positioning و تایید نهایی نماینده کارفرما، عملیات برشکاری، جداسازی و بازآوری اسپول قدیمی طی سه روز عملیات غواصی شبانهروزی انجام پذیرفت. در ادامه قطعات اسپول جدید به بستر دریا انتقال یافت و طی چهار روز عملیات فشرده و شبانهروزی، مونتاژ، نصب و Tightening صورت پذیرفت و پس از تایید تست هیدرواستاتیک، خط لوله در مدار تولید قرار گرفت.
انجام موفق این پروژه که یک رکورد در سرعت عملیات نصب اسپول دریایی محسوب میشود، مرهون تلاش بیوقفه همکاران محترم ستاد، منطقه سیری و بندر لنگه به شرح ذیل میباشد:
همکاران محترم منطقه سیری: عملیات تولید، سکوی نصر، تعمیرات و بازسازی دریایی، خدمات چاهها، بازرسی و حفاظت فنی، عملیات دریایی
مدیریت و همکاران محترم ناحیه بندر لنگه
همکاران محترم بازرسی فنی ستاد
همکاران محترم برنامهریزی و هماهنگی تعمیرات زیرآب ستاد