سلامت نظام اداری نیازمند مشاركت همهجانبه است

به گزارش نبض نفت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، مسعود رحیمی امروز (دوشنبه، ۲۴ آذر) در همایش سلامت نظام اداری در صنعت نفت با قدردانی از حضور مدیران و کارکنان این صنعت اظهار کرد: ارتقای سلامت اداری در صنعت نفت مسیری دشوار، اما دستیافتنی است و با تکیه بر توانمندی مردان و زنان این صنعت بزرگ، میتوان بر چالشها و مشکلات پیش رو غلبه کرد.
وی با اشاره به اهمیت استقرار نظامهای نظارتی نوین افزود: ایجاد سیستمهای نظارتی مبتنی بر خودارزیابی، پیشگیری، مسئولیتپذیری، اخلاقمداری، کاهش هزینههای نظارتی، اصلاح مستمر و شفافیت، از منظر مدیریتی و سازمانی کاملاً کاربردی و عملیاتی است.
صنعت نفت باید در شفافیت و سلامت اداری پیشگام باشد
مدیرکل بازرسی، نظارت بر عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت نفت با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه مبارزه با فساد تصریح کرد: در مبارزه با فساد، پیشگیری اصل اساسی است و باید زمینههای بروز فساد از بین برود. بر همین اساس، ارتقای سلامت اداری در صنعت نفت بر مبنای اسناد بالادستی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تاکنون بیش از ۶۲ نشست کارگروه سلامت اداری برگزار و ۱۲ گلوگاه اصلی شناسایی شده است.
رحیمی ادامه داد: مقرر شد در هریک از شرکتهای تابع، این گلوگاهها اولویتبندی و اقدامهای لازم برای کاهش و کنترل آنها اجرا شود. صنعت نفت بهعنوان موتور محرکه اقتصاد کشور، باید در شفافیت و سلامت اداری پیشگام باشد.
وی با اشاره به رویکرد وزیر نفت در حوزه بازرسی گفت: با نگاه مدبرانه و راهبردی مقام عالی وزارت، رویکرد بازرسی از حالت سنتی و مچگیرانه به سمت تخصصی، فرایندمحور، هدایتگر و پیشگیرانه تغییر یافت که این تحول نقش مؤثری در ارتقای سلامت نظام اداری داشته است.
راهاندازی دفتر ملاقات مردمی در ساختمان مرکزی وزارت نفت
مدیرکل بازرسی، نظارت بر عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت نفت با یادآوری اینکه در یک سال گذشته، با تشکیل ساختارهای جدید و بهرهگیری از استادان و متخصصان حوزه سلامت اداری، اهداف راهبردی مشخص و بیش از پنج نشست تخصصی برگزار شد، گفت: همچنین ۶ کمیته تخصصی در سطح شرکتهای تابع تعریف و ۱۹ بسته آموزشی برای مدیران، کارکنان و ذینفعان صنعت نفت تدوین شد.
رحیمی با اشاره به تقویت تعاملات بیندستگاهی بیان کرد: در این مدت با بیش از ۱۰ دستگاه اجرایی نشستهای مشترک برگزار و تبادل اطلاعات انجام شد، همچنین مقالات، استانداردها و قوانین مرتبط با سلامت اداری در اداره کل بازرسی بهروزرسانی و اطلاعرسانی مستمر آنها انجام شده است.
وی درباره تأکید وزیر نفت بر تقویت نیروی انسانی بازرسی گفت: بهرهمندی از نیروهای متخصص، متعهد، شجاع و اخلاقمدار در حوزه بازرسی مورد تأکید جدی قرار گرفته و نمایندگان بازرسی باید بهعنوان مشاوران امین، چشم و گوش شنوا و حامی مدیران عمل کنند.
ساماندهی رسیدگی به شکایات با ملاقاتهای چهرهبهچهره
مدیرکل بازرسی، نظارت بر عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت نفت با اشاره به راهاندازی دفتر ملاقات مردمی در ساختمان مرکزی وزارت نفت اظهار کرد: با ایجاد این دفتر و برگزاری ملاقاتهای چهرهبهچهره، اعتماد عمومی تقویت و روند رسیدگی به شکایات ساماندهی شد که بازخوردهای مثبتی به همراه داشته است.
رحیمی در پایان با تأکید بر نقش مدیران در تحقق سلامت اداری گفت: مسئولیتپذیری، شفافیت، صیانت از حقوق شهروندی و سرمایههای انسانی، افزایش اعتماد عمومی و ارتقای بهرهوری سازمانی از نتایج استقرار نظام سلامت اداری است و انتظار میرود با عزم راسخ و همکاری همهجانبه، این مسیر در صنعت نفت با قدرت ادامه یابد.