/
۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴

چرا بنزین به اندازه نفت ارزان نشد؟

رییس جمهور آمریکا مدعی شده که کاهش قیمت نفت مانند یک کاهش مالیات برای جهان بوده است اما رانندگان در اکثر نقاط آسیا هنوز از ریزش اخیر بهای نفت بهره چندانی نبرده‌اند.
کد خبر : ۱۲۹۴۱

 به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، قیمت نفت برنت از سوم اکتبر که به رکورد ۸۶.۲۹ دلار در هر بشکه صعود کرد، ۳۲ درصد سقوط کرده و اواخر هفته گذشته به ۵۸.۵۰ دلار رسید.

افت قیمت نفت با کاهش ۳۳ درصدی قیمت بنزین اکتان ۹۲ در سنگاپور که از رکورد ۹۲.۶۵ دلار در هر بشکه در دوم اکتبر به ۶۲.۳۰ دلار در هر بشکه در ۲۳ نوامبر کاهش یافت، برابری می‌کند اما قیمت خرده فروشی بنزین در کشورهای آسیایی بزرگ کاهش نسبتا کمتری داشته است.

قیمت خرده فروشی بنزین بنزین در دهلی‌نو، پایتخت هند در ۲۴ نوامبر ۷۶.۶۶ روپیه معادل ۱.۰۷ دلار در هر لیتر بود که ۱۰ درصد از اوج قیمت ۸۴.۰۶ روپیه در چهارم اکتبر کمتر شده است. افت ۱۰ درصدی نشان می‌دهد که کاهش شدید قیمت نفت و افت قیمت بنزین هنوز برای مصرف کنندگان معنادار نشده است.

با این حال در محاسبات فوق، مالیات سوخت در هند که حدود یک سوم از قیمت خرده فروشی است به حساب نیامده است. قیمت بنزین در هند بدون در نظر گرفتن مالیات، ۱۳.۲ درصد نسبت به اوایل اکتبر کاهش نشان می‌دهد.

طبق آمار موسسه نفت استرالیا، میانگین قیمت بنزین در استرالیا از ۱.۶۰۵ دلار استرالیا (۱.۱۶ دلار) در هر لیتر در هفته منتهی به ۲۸ اکتبر، به ۱.۳۷۸ دلار در هفته منتهی به ۲۵ نوامبر کاهش پیدا کرده است.

مالیات سوخت استرالیا به میزان مشابه هند است یعنی در قیمت سوخت بدون مالیات کاهش قابل ملاحظه ای روی داده است اما همچنان با افت قیمت برنت برابری نمی‌کند.

چین که سیستم کنترل شده‌ای برای قیمت خرده فروشی سوخت دارد، در مقایسه با هند و استرالیا کاهش قیمت کمتری داشته است و طبق آمار وب سایت گلوبال پترول پرایس، قیمت بنزین در این کشور در هفته منتهی به ۱۹ نوامبر، ۵.۴ درصد کاهش یافته و به ۷.۷۴ یوان (۱.۱۲ دلار) در هر لیتر بالغ شد.

ممکن است قیمت بنزین در این کشورها در هفته‌های آینده کاهش پیدا کند اما بعید است این کاهش با توجه به افت شدید قیمت نفت، به همان میزانی باشد که مصرف‌کنندگان امیدوار بودند.

پالایشگاه‌های آسیایی به سختی از تولید بنزین سودآوری دارند و حاشیه سود تولید یک بشکه بنزین اکتان ۹۲ از نفت برنت در سنگاپور در ۲۳ نوامبر به ۳۲ سنت رسید که در مقایسه با ضرر ۱.۱۷ دلار در هر بشکه که هشتم نوامبر به ثبت رسانده بودند بهبود داشت اما همچنان بسیار کمتر از رکورد ۱۱.۵۵ دلار است که در ۱۵ اوت به ثبت رسیده بود.

با ضعیف شدن حاشیه سود تولید بنزین، پالایشگاه‌ها برای کاهش بیشتر قیمت محدودیت دارند. این کار به نوعی یک تیغ دولبه برای پالایشگاه‌های آسیایی است و آنها می‌توانند قیمت بنزین را کاهش داده و به ضرر تن دهند به امید این که تقاضا رونق پیدا کند و مازاد عرضه بنزین رفع شود.

با توجه به تقاضای بالا برای دیزل و سود پالایشگاهی قوی، تعجبی ندارد که چرا قیمت خرده فروشی در هند و استرالیا، منعکس کننده افت اخیر قیمت نفت نیست.

با تمرکز بالایی که در بازارهای نفت روی بخش عرضه و تغییر نگرانی‌ها از کمبود به مازاد عرضه وجود ندارد، بخش تقاضای این معادله، نباید نادیده گرفته شود.

بر اساس گزارش رویترز، شاید بهترین راه برای این که تولیدکنندگان، معامله‌گران و پالایشگاه‌ها مازاد عرضه در بازارهای نفت را حذف کنند، تقویت رشد تقاضا برای رفع مازاد عرضه است.

با این حال، با توجه به افت اندک قیمت خرده فروشی بنزین و دیزل در کشورهای بزرگ آسیا، محدود شدن تقاضا در بازار اجتناب ناپذیر خواهد ماند.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر