دومین سکوی فاز 13 پارس جنوبی نصب شد
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با اشاره به بارگیری و انتقال همزمان دو سازه دریایی این طرح اظهار کرد: پس از اعلام شرایط پایدار جوی، عملیات نصب دومین عرشه دریایی این فاز بلافاصله پس از نصب نخستین سکو در خلیج فارس از صبح امروز (26 آذر 97) آغاز شد و با موفقیت به پایان رسید.
پیام معتمد پیش بینی کرد با راه اندازی دو سکوی بی و دی تا پایان دی ماه سال جاری، برداشت 1 میلیارد فوت مکعب (معادل 28 میلیون مترمکعب) گاز ترش در روز از میدان گازی پارس جنوبی در بلوک فاز 13 محقق شود.
وی با اشاره به انتقال گاز ترش استحصال شده از موقعیت مخزنی دو سکوی فاز 13، از طریق خط لوله 32 اینچی به پالایشگاه خشکی در فاصله بیست کیلومتری شهرستان کنگان گفت: پس از انجام عملیات فرآورش محصولات مختلفی چون گاز شیرین، اتان، پروپان، میعانات گازی و محصول جانبی گوگرد از این پالایشگاه به دست می آید که نقش حائز اهمیتی را در اقتصاد کشور ایفا خواهد کرد.
فاز 13 پارس جنوبی متشکل از 38 حلقه چاه دریایی در بخش شمال غربی میدان مشترک پارس جنوبی واقع شده است که با بهره برداری از دو عرشه مورد اشاره آن، نیمی از تعهدات توسعه ای این طرح محقق خواهد شد.
معتمد در تشریح روند پیشرفت هر یک از بخشهای چهارگانه طرح توسعه فاز 13 گفت: خوشبختانه مراحل توسعه فاز 13 پارس جنوبی از روند ۶مطلوبی برخوردار است، به طوری که در بخش ساخت تجهیزات دریایی به پیشرفت 89.5 درصد و در بخش احداث خطوط لوله زیردریایی به پیشرفت 94.8 درصد رسیده است.
این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس همچنین از پیشرفت 95 درصدی در توسعه بخش پالایشگاهی فاز 13 خبر داد و تأکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون سه ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فاز 13 با دریافت گاز ترش فازهای ۶ الی۸ پارس جنوبی در مدار بهره برداری قرار گرفته و با تزریق گاز شیرین استحصالی از آن به خط سراسری، نیاز مصرفی بخشهای مختلف خانگی و صنعتی را تأمین می کند.
وی میزان پیشرفت بخش حفاری دریایی این طرح را نیز 89 درصد اعلام کرد و افزود: در مجموع، طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی به پیشرفت 92.55 درصد رسیده است.
پیام معتمد اظهار امیدواری کرد توسعه این فاز تا پیش از نیمه سال آینده به اتمام برسد.
وی با اشاره به پیشرفت قابل توجه و بلوغ پیمانکاران داخلی در مسیر بومی سازی طرحهای توسعه پارس جنوبی گفت: به جرأت می توان گفت که در بخش مهندسی و ساخت تماما از نیروهای متخصص داخلی استفاده شده است، همچنین 65 درصد کالا و تجهیزات مورد نیاز این طرح از طریق پیمانکاران ایرانی تأمین شده است که امید می رود با توانمندتر شدن متخصصین داخلی و افزایش سطح دانش بومی، در پروژه های آتی این رقم افزایش یابد.
ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید