مهار معجزهآسای فوران چاه شماره 2 میدان سروش
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه بهرگان، ساعت 9 صبح روز سهشنبه 27 آذرماه پس از اعلام گزارش سکو مبنی بر مشاهده نشتی شدید از چاه شماره 2 میدان سروش، بلافاصله تیم مدیریت بحران متشکل از عملیات تولید، مهندسی بهرهبرداری، مجتمع سروش و نوروز، HSE، خدمات چاهپیمایی، مهندسي حفاري، مهندسي تكميل چاه و عملیات دریایي با برگزاری جلسهای اضطراری به صورت ویدیوکنفرانس با مسئولان سکو، طرح عملیات مهار نشتی شدید چاه را تعریف و ابلاغ کردند.
بر این اساس، بلافاصله با هماهنگی منطقه خارگ، کشتی تعمیراتی «چمپیون» به محل چاه شماره 2 اعزام شد. سپس تیم یاد شده برای ارزیابی و امکانسنجی راههای دسترسی چاه، با بالگرد به سمت سکوی سروش حرکت کرد، تا پس از مشاهده محل حادثه با ارائه سناریوهای مختلف به تصمیم واحدی برسند. این گروه در جلسه دوم مديريت بحران، پس از مشاهده مدارک و اسناد موجود بلافاصله با کشتی «کارن 3» به همراه مسئولان سکوی سروش به محل چاه شماره 2 رفتند و سناریوهای مختلف برای دسترسی به تاج چاه و رفع نشتی تعیین و اولویتبندی گردید. بر این اساس، کلیه الزامات ایمنی و تجهیزات مورد نیاز از قبيل آمادهباش كشتيهاي آتشخوار، ارسال فوم وOSE از منطقه و تقسيم آنها بر روي شناورها، آماده به كار نمودن بوم محاصرهكننده نفت و اسكيمر جمعكننده نفت پیش از رسیدن کشتی «چمپیون» فراهم گرديد.
پس از رسیدن کشتی «چمپیون» با وجود تاریکی هوا و شرایط بسیار بد جوی، تیمهای بحران و عملیات، راهی محل چاه شماره 2 شدند. دسترسی به تاج چاه با سبد توسط «كرين» كشتي «چمپيون» به دلیل شرایط بسیار ناایمن سکوها، تاریکی هوا، خرابی دریا و خطرات ناشی از نشت نفت و گاز میسر نشد و ادامه کار به صبح و استفاده از روشنایی روز موکول شد.
نبود پله تا ارتفاع زیادی از سطح آب، نبود پهلوگیر کشتی، شرایط نامساعد جوی و خرابی دریا، خطر انفجار و آتشسوزی به واسطه نزدیکی دودکش کشتی به محل نشتی نفت و گاز و ... از مهمترین چالشها و محدودیتهای پیشروی این عملیات بود.
همه راههای برنامهریزی شده برای دسترسی به تاج چاه از سوی دریا با وجود ریسک فراوان بررسی شد که متاسفانه موفقیتآمیز نبود، بنابراین آخرین راه ممکن از طریق هوایی بود که باید اجرا میشد.
در این راستا عملیات هلیبرد با تجربه خلبانان بالگردهاي شركت پاسكو با موفقیت به انجام رسید و آقایان مجید عسگری و میلاد رضوی از نفرات ورزیده خدمات چاهها و سکوی سروش با جسارت و ازخودگذشتگی بر روی هلیدک سكوي مركزي پا گذاشتند. (این سکو با پل به سکوی سرچاهی چاه شماره 2 متصل است.)
عملیات رفع نشتی بر روی چاه با فرستادن تجهیزات مورد نیاز به روی سکو از این طریق، با ریسک بسیار بالا آغاز شد و پس از حدود سه ساعت تلاش بیوقفه روی شیرآلات تاج سرچاهی در زیر بارش شدید نفت و گاز، خوشبختانه بدون هیچگونه حادثهای و با موفقیت کامل به انجام رسید. در تمام طول عمليات جهت وزش باد و نشتي نفت و گاز در نظر گرفته شد تا ريسك انجام كار به حداقل برسد.
اين عمليات با هدايت مديريت امور توليد در ستاد و فرماندهي مستقيم آن در صحنه توسط مهندس رجبخاني ریيس منطقه خارگ انجام شد كه خوشبختانه از بروز فاجعه ملي زيست محيطي جلوگيري به عمل آمد و ميتواند به عنوان تجربهاي در ساير عملياتها و مديريت بحرانها مورد استفاده قرار گيرد.
گفتنی است، برنامهریزی برای بازسازی و نوسازی جاکت این چاه توسط کشتی تعمیراتی «چمپیون» در حال انجام است.
همچنین در این عملیات، تاریخچه چاه شماره 2 حاوی اطلاعات حفاری، تکمیل، تولید و ... و آخرین شرایط چاه پس از جنگ تحمیلی از اسناد موجود استخراج شد، شرایط کنونی مخزن با توجه به تغییرات اخیر و اطلاعات فشارسنجی چاهها نیز ارزیابی شده و علل بروز نشتی چاه ریشهیابی شد. پایانه صادراتی خلیج فارس نیز پشتیبانی لجستیکی مناسبی از این عملیات داشت که در راستای مسیر عملیاتی بسیار مفید واقع شد.
ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید