/
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴

مروری بر کارنامه ۴ ساله مدیریت در پالایش و پخش

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش که پس از ۴ سال اخیرا با این سمت خداحافظی کرد با وجود افزایش واردات و مصرف بنزین، بی‌توجهی به طرح های پالایشی و تولید نتوانست از خود کارنامه قابل دفاعی بر جای بگذارد.
کد خبر : ۱۶۳۷

نبض نفتروز چهارشنبه هفته گذشته عباس کاظمی پس از چهار سال فعالیت در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با برجای گذاشتن کار‌نامه‌ای نه چندان موفق برای بیژن زنگنه وزیر نفت از سمت مدیرعاملی بر این شرکت استعفا کرد و جای خود را به علیرضا صادق آبادی شاگرد جوان وزیر نفت داد.

هر چند اقدام وزیر نفت در راستای جوانگرایی قابل تقدیر است اما قطعا با توجه به عملکرد صادق آبادی در صنعت نفت که به پروژه های شکست خورده پالایشی سیراف خلاصه می‌شود، نه تنها نمی توان از وی به عنوان ژنرال که حتی گروهبان در صنعت نفت یاد کرد. بررسی شرایط حضور صادق آبادی در مدیریت عامل مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش خود به تنهایی نیازمند گزارش مفصلی است که بنا نداریم فعلا به آن بپردازیم.

عباس کاظمی که در سوابق فعالیتش در حوزه پالایش ریاست تعمیرات و نوسازی شرکت پالایش نفت اصفهان (1371-1367)، ریاست تعمیرات و خدمات شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند (1375-1371)،مدیر عامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند(1382-1375)،مدیر عامل شرکت پالایش نفت شهید تندگویان تهران(1385-1382)، مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت (1392-1385)به چشم می خورد پس از گذشت 4 سال حضور در بالاترین مقام مجموعه صنعت پالایش کشور نتوانست عملکرد قابل قبولی را از خود به جای گذارد و جای خود را به جوانی داد که نیمی از سوابق او را نیز در کارنامه کاری خود ندارد.

جدای از حوادث سریالی در پالایشگاه های کشور که همگی طی سال های 92 تا 96 رخ داد و خسارت‌های متعدد مالی و جانی برجای گذاشت به جرات می‌توان گفت چهار سال گذشته رکورد دار حوادث در سالهای اخیر در صنعت نفت کشور است.

بررسی عملکرد عباس کاظمی کار کشته در صنعت پالایش فقط به این حوادث ختم نمی شود بلکه به گواه آمارهای مجموعه پالایش و پخش، در سالهای 92 تا 96 رکورد واردات بنزین به کشور نیز شکسته شد و این درحالی است که ظرفیت پالایش کشور هیچ تغییری نیافت.

 

همانطور که در جدول فوق مشاهده می شود در طول مدت 4 سال مدیریت عباس کاظمی در مجموعه پالایش و پخش، سیاستهای کنترلی مصرف بنزین رها و اصرار بر عدم استفاده از کارت سوخت موجب شد تا مصرف بنزین روند فزاینده داشته باشد و امروز مصرف بنزین به بیش از 86 میلیون لیتر به طور متوسط برسد، عددی که در برخی روزها رکوردهای بیش از 100 میلیون لیتر را نیز شکست و البته مجلس شورای اسلامی با حذف کارت سوخت مخالفت کرد.

بی توجهی به سیاست های کنترلی مصرف موجب شد تا واردات بنزین به کشور افزایش یابد و بنزین بی کیفیت نیز به گواه سازمان استاندارد وارد چرخه سوخت شود.

از دیگر اقداماتی که در چهار سال گذشته صورت گرفت بی‌توجهی کامل به صنعت سی ان جی بود، بدین معنا که مصرف این سوخت به عنوان جایگزین و مکمل بنزین کشور نه تنها توسعه نیافت و ثابت ماند که شاهد حوادث متعدد در جایگاه های سی ان جی نیز بودیم.

این در حالی است که اخیرا مسئولان صنعت سی ان جی با نگارش نامه‌ای در تلاش برای کاهش قیمت این محصول هستند تا ضمن افزایش مصرف سی ان جی شاهد کاهش مصرف بنزین در کشور باشیم.

 

این گزارش حاکی است فارغ از مباحث مربوط به مصرف و واردات بنزین یکی از موضوعاتی که باید در این گزارش به آن پرداخته شود شرایط پالایشگاه های موجود کشور است به طوریکه در طول 4 سال گذشته پالایشگاه ستاره خلیج فارس هنوز نتوانسته به میزان گفته شد در فاز نخست بنزین تولید کند و به گفته وزیر نفت تکمیل این پالایشگاه هنوز گرفتار در پیچ و خم تامین مالی است.

پالایشگاه آناهیتا که از مصوبات سفر رهبری به استان کرمانشاه است هنوز بلاتکلیف و بدون هیچ گونه پیشرفتی رها شده و مشخص نیست آینده این پالایشگاه چه خواهد شد.

از سوی دیگر پالایشگاه خوزستان لغو مجوز شد و به منطقه جاسک با نام پالایشگاه بهمن گنو تغییر مکان داد و امروز نیز بدون هیچ پیشرفت فیزیکی رها شده است.

پالایشگاه هرمز نیز از این قاعده مستثنی نیست و همچنان این طرح پالایشی نیز بلاتکلیف است.

طرح فراگیر پالایشی سیراف پروژه دیگری بود که برای استفاده میعانات گازی ایران قرار بود راه اندازی شود و هم اکنون به عنوان جزئی از طرح های اقتصاد مقاومتی شناخته می شود،اما محصول نهایی این پالایشگاه نفتا است که به عنوان یک محصول خام در صنعت پالایش کشور شناخته می‌شود، این طرح ها نیز بلاتکلیف رها شده و مشخص نیست وضعیت پالایشگاه ها چه خواهد شد هر چند قرار است محصول یکی از این پالایشگاه ها توسط شرکت تاپیکو به ارزش افزوده بیشتر تبدیل شود.

در کنار موارد مطروحه باید به کاهش ذخایر استراتژیک، کاهش تولید گازوئیل در پالایشگاه های کشور، بی توجهی به طرح های افزایش بهبود کیفیت محصولات پالایشی تا همین سال گذشته نیز اشاره کرد که اخیرا مذاکراتی در این باره با برخی از شرکت‌های کره‌ای برای اجرای طرح ها انجام شده است.

آنچه در این گزارش مطرح شد تنها بخشی از عملکرد عباس کاظمی مدیرعامل مستعفی در صنعت پالایش کشور با سابقه چندین ساله در این صنعت است، بنابراین قابل پیش‌بینی است که علیرضا صادق آبادی جوان و بدون تجربه در صنعت پالایش کاری سخت در این صنعت پیش رو داشته باشد و آیندگان در مورد عملکرد وی قضاوت کنند.

 

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

منبع: خبرگزاری فارس

 

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر