تردد ۴میلیون و ۳۰۰هزار خودروی گازسوز و دوگانهسوز در کشور
نبض نفت - حمید قاسمی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه2 سیما ابراز کرد: ارزان بودن سوخت، سیانجی اولین مؤلفه و توجیه جایگزینی آن برای بنزین است؛ در حال حاضر ایران دارای 28 فاز استاندارد تولید و استخراج گاز در پارس جنوبی است که بهزودی در مدار قرار میگیرد.
او ادامه داد: بزرگترین شبکه توزیع گاز کشوری به ایران تعلق دارد و بهجرئت میتوان گفت: هیچ جای دنیا این میزان لولهکشی فشار قوی و متوسط و ضعیف ندارد.
هاشم اورعی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف - در سوی دیگر استودیو گفت: حرکت از بنزین بهسمت گاز مصرفی خودروها یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است. صرفنظر از هزینهها، ما مجبور به این حرکت و تغییر هستیم.
او افزود: در شرایطی که بیش از 90 درصد یارانه به حاملهای انرژی تخصیص مییابد امکان ادامه این روند وجود ندارد، با ادامه این روند ظرف 2 سال آینده به جایی میرسیم که تقاضای بنزین برابر با عرضه بنزین خواهد شد و در سالهای آتی احتمالاً دیگر افزایش تولید بنزین نخواهیم داشت و این یعنی رفتن بهسوی واردات بنزین، طبق آمار تا سال 1412 شمسی به جایی میرسیم که باید روزی 107 میلیون لیتر بنزین وارد کشور کنیم که چیزی حدود 33 میلیارد دلار در سال هزینه خواهد بود.
قاسمی در تکمیل صحبتهای این استاد دانشگاه گفت: در شرایط فعلی در مقابل نرخ هزارتومانی بنزین، قیمت یک مترمکعب گاز CNG چهارصد و چهارده تومان است، این بدان معناست که اگر بهجای 20 لیتر بنزین (20 هزار تومان) 20 مترمکعب گاز مصرف کنیم رقمی برابر با هشتهزار و دویست تومان خواهد بود.
اورعی به الزام انجام برنامهریزیهای بلندمدت برای جایگزین کردن سوخت و حاملهای انرژی اشاره کرد و افزود: امروز در بخش انرژی در شرایطی هستیم که در سال جاری، همه درآمد ارزی از صادرات فرآوردههای نفتی 30 میلیارد دلار بوده این در شرایطی است که فقط یارانه بنزین مصرفی که در سال 98 باید پرداخت شود حدود 15 میلیارد دلار است، این بدان معناست که بهازای هر یک دلار صادرات نیم دلار به خرج هزینههای بنزین مصرفی تعلق میگیرد و باید بنزین را مفت بدهیم به مردم که مردم در خیابانها بچرخند. بدون شک این سیستم ناپایدار است.
قاسمی مدیر طرح و توسعه سیانجی در شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: در حال حاضر 3 هزار و پانصد جایگاه بنزین و 2 هزار و پانصد و نود جایگاه سیانجی در کشور فعال هستند، یعنی تقریباً نسبت 70 درصد در جایگاههای کشور به سیانجی تعلق دارد. در طول روز هم میتوانیم حدود 46 میلیون مترمکعب عرضه گاز سیانجی داشته باشیم البته اگر مصرفکنندهای با این حجم از تقاضا وجود داشته باشد، با این حال، در شرایط فعلی حدود 20 و نیم میلیون مترمکعب گاز سیانجی در حال عرضه و توزیع است.
محمد مهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم کشور در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: سیانجی در دنیا بهعنوان یک سوخت پاک مطرح است و نسبت به سوخت بنزین و گازوئیل سبب کاهش آلایندههای هوا میشود.
او ادامه داد: بر اساس تحقیقات صورتگرفته، مصرف گاز سیانجی سبب کاهش گازهای گلخانهای میشود.
مدیر سی.ان.جی. شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: دولت از سال آینده بیش از 50 درصد هزینههای تست، بازرسی و بازنگری خودروهای دوگانهسوز را از محل افزایش گازبها میپردازد.
حمید قاسمی دهچشمه با ابراز اینکه هزار و 100 مرکز کنترل ایمنی ساماندهی و فعال شده است، اضافه کرد: از محل افزایش گازبها برای تأمین ایمنی خودروها و استانداردها استفاده میشود.
وی با بیان اینکه "حدود 4 میلیون و 300 هزار خودروی گازسوز و دوگانهسوز در کشور داریم"، گفت: اکنون 20 میلیون مترمکعب در روز، گاز برای خودروها مصرف میشود.
قاسمی با اشاره به اینکه سوخت سی.ان.جی. ضرری برای خودرو ندارد، گفت: میزان اکتان سوخت سی.ان.جی. حدود 133 است.
وی با اعلام اینکه بر اساس آمار، خودروی با سوخت سی.ان.جی. امنترین خودرو است، افزود: از ابتدای سال 1382 تاکنون کلاً 83 انفجار سی.ان.جی. داشتیم که از این تعداد 50 مخزن سی.ان.جی. دستکاری شده بود.
قاسمی اضافه کرد: کسانی که مایل هستند خودروی خود را دوگانهسوز کنند میتوانند به سامانه ثبتنام دوگانهسوز کردن خودرو بهنشانی www.irngv.ir مراجعه کنند.
مدیر سی.ان.جی. شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: حدود 300 هزار مخزن خودروی گازسوز آماده توزیع داریم که بهترین استانداردها در این مخازن رعایت شده است.
وی همچنین گفت: برای دوگانهسوز کردن خودروها تسهیلاتی هم اعطا میشود.
سید محمدمهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به کمبود خدمات برای خودروهای گازسوز گفت: بین خودروهای پایه گازسوز و دوگانهسوز تفاوت وجود دارد و همه جهان در پی ایجاد و تولید خودروهای پایه گازسوز هستند اما در کشورمان در پی تولید خودروهای دوگانهسوز هستیم.
وی ادامه داد: ایمنی خودروهای دوگانهسوز و میزان آلایندگی آنها دچار مشکل است.
میرزایی قمی با ابراز اینکه "در طراحی مشکل داریم"، افزود: تاکنون کارخانههای سازنده خودرو، طراحی مخازن گاز را در بدنه و شاسی خودرو انجام ندادهاند.
وی گفت: مردم به استفاده از خودروهای گازسوز علاقه دارند اما ما زمینه را برای آنها مهیا نکردیم.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: طراحی خودروهای پایه گازسوز بر اساس سوخت گاز است اما طراحی خودروهای دوگانهسوز بر مبنای سوخت بنزین است و میزان آلایندگی خودروهای دوگانهسوز در قیاس با خودروهای پایه گازسوز بیشتر است.
میرزایی تصریح کرد: در قانون هوای پاک، مسائل زیستمحیطی دیده شده و از جمله درباره سی.ان.جی. ذکر شده است که سوخت باید استاندارد باشد و به سازمان ملی استاندارد برای تدوین استاندارد ملی سوخت گاز طبیعی، مهلت سهماهه داده شد و قرار است تا سال 1400 اجرایی شود. مهلت سهماهه منقضی شده است اما هنوز خروجیای را شاهد نیستیم.
سید هاشم اورعی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف گفت: مصرف روزانه بنزین کشور بهطور متوسط 88 میلیون لیتر و گازوییل 55 میلیون لیتر است.
وی با اشاره به ناهماهنگی وزارتخانههای نفت و صنایع و خودروسازان ادامه داد: خودروسازان انگیزهای برای طراحی و بهینهسازی خودروهای دوگانهسوز ندارند زیرا برای خودروهای فعلی، بهاندازه کافی مشتری دارند بنابراین دنبال کار اضافی نیستند.
اورعی با بیان اینکه "سیاستی برای مصرف انرژی نداریم"، اضافه کرد: ناپایداری در حمایت از سازندگان و فعالان مربوط به تأمین قطعات دوگانهسوز کردن خودروها موجب شده است که فعالان این عرصه متضرر شوند و این سرمایهگذاریها ادامه نداشته باشد.
وی با اعلام اینکه "امسال فقط در بخش بنزین باید 15 میلیارد دلار یارانه بدهیم"، گفت: اگر بهطور واقعی و بهشدت، خودروها را دوگانهسوز یا گازسوز کنیم، به میزان قابلتوجهی میتوانیم از این یارانه صرفهجویی کنیم.
منبع: تسنیم