/
۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲

علت آتش سوزی سکوی شماره 9 پارس جنوبی مشخص شد

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس از مشخص شدن علت آتش سوزی سکوی شماره 9 پارس جنوبی، خبر داد و گفت: علت بروز حادثه در این سکو، پارگي يكي از خطوط لوله فرایندی ناشی از خوردگی درونی قسمتی از زانوی خروجی محفظه ارسال توپک بوده است.
کد خبر : ۱۸۴۹۳

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، یحیی رشیدی اظهار کرد: شناسایی دلیل حادثه آتش سوزی در سکوی شماره 9 پارس جنوبی پس از اعزام تیم های کارشناسی و ارزیابی قسمت های آسیب دیده این سکو صورت گرفته است.

سکوی شماره 9 یکی از سه سکوی فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی ، بعد از ظهر چهارشنبه 22 خردادماه دچار حریق شد و کمتر از دوساعت پس از حضور تیم های آتش نشانی ، آتش سوزی مهار وعملیات اطفاء پایان یافت.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس در تشریح این حادثه افزود : پس از وقوع حادثه پارگي در يكي از خطوط لوله فرآيندي سكويSPD9 پارس جنوبي كه در شرايط نرمال كاري، در مسير جريان گاز قرار ندارد، آتش سوزي موضعي همراه با صداي انفجاري رخ داد كه به اقلام جانبي سكو نظير كانكس انبار و اتاقك جرثقيل سكو سرایت کرد.

وی، پارگی خط لوله ناشی از خوردگی درونی قسمتی از پیگ لانچر و نشت گاز را دلیل آتش سوزی بخشی از سکوی شماره 9 پارس جنوبی اعلام کرد و گفت: با مهارت ویژه و عملکرد دقیق بخش های مرتبط با این حادثه و واکنش سریع سیستم های کنترلی سکو، سامانه هاي ايمني و قطع اضطراري سكو بلافاصله وارد عمل شده و ضمن ايزوله کردن ورودي و خروجي گاز و تخليه حجم باقيمانده از سيال سكو به مشعلها ، از ایجاد یک حادثه در ابعاد وسیع جلوگیری شد.

سکوی آسیب دیده در اولویت بازسازی قرار دارد

رشیدی با اشاره به اینکه به هیچ یک از بخش های اصلی سکو آسیب نرسیده است، گفت: در مورد بازسازی بخش های صدمه دیده، تیم های مختلف مدیریت مهندسی ساختمان و مدیریت تولید و عملیات هم اکنون در حال ارزیابی این موضوع هستند.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس، بازسازی سریع بخش آسیب دیده این سکو را از اولویت های اصلی عملیات تولید خواند و گفت: با توجه به تمرکز تیم های مختلف بر این برنامه، انتظار داریم سکوی شماره 9 تا قبل از آغاز فصل سرد سال، در مدار تولید قرار گیرد.

خسارت ناشی از آتش سوزی، جزیی است

وی افزود: به دلیل عملکرد و اقدامات مناسب نفرات شاغل سکو در زمان حادثه و حضور به موقع تیم آتش نشان در موقعیت، حادثه در زمان کوتاه مهار شده و خوشبختانه خسارت ناشی از حریق در این سکو کمتر از براوردهای اولیه پس از آتش سوزی است.

رشیدی با اشاره به اینکه کارکنان مستقر در سكو بلافاصله پس از ايمن سازي وضعيت مطابق دستور العمل هاي موجود، ضمن اعلام شرايط اضطراري و درخواست امداد، نسبت به ترك ايمن سكو از طريق قايق نجات اقدام کردند، گفت: با اعلام شرايط اضطراري و تشكيل كميته بحران، بلافاصله يك شناور تندرو و شش شناور آتش خوار مستقر در منطقه عازم محل سكو شدند و ظرف مدت2 ساعت نسبت به اطفاء حريق و خنك سازي سكو و نيز امداد رساني و انتقال نفرات مستقر در قايق به موقعيت هاي ايمن در سكو هاي مجاور اقدام کردند.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس بابیان اینکه خوشبختانه این اقدامات موجب شد تا آتش سوزی بدون تلفات جانی به پایان برسد، اظهار کرد: البته در این حادثه، چهار نفر از کارکنان جراحت های بسیار جزیی داشتند که در همان دقایق ورود به عسلویه ، پس از درمان سرپایی ترخیص شدند.

وی از تشکیل یک كارگروه تخصصي با هدف ارزیابی دقیق اقدامات پس از حادثه و پيگيري با شركت بيمه كننده جهت برآورد خسارت خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون مقدمات عمليات بازسازي و راه اندازي مجدد سكوي ياد شده در جريان است.

آغاز پایش دو سکوی مشابه پارس جنوبی

بر اساس بررسی های انجام شده، طراحی نامناسب این قسمت از خط لوله سکو توسط پیمانکار خارجی( استات اویل) به گونه ای بوده است که مواد تزریقی بازدارنده خوردگی خط لوله ، قادر به پوشش نقطه حادثه دیده نبوده و با ایجاد خوردگی تدریجی توانایی تحمل فشار گاز را نداشته است.

وی با بیان اینکه دو سکوی دیگر پارس جنوبی نیز مشابه همین سکوی آسیب دیده  طراحی و ساخته شده، اظهار کرد: کار پایش این سکوها هم آغاز شده و درحال بررسی هستند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر