تعویض موفقیتآمیز رایزر خط اصلی انتقال نفت میدان رشادت
وی افزود: سکوهای دریایی معمولاً برای طول عمری 25 ساله طراحی و ساخته میشوند که در این بین سکوی رشادت با قدمتی بیش از 50 سال یکی از تاسیسات رکورددار فراساحلی در آب های نیلگون خلیج فارس است.
به گفته ادراکی، به دلیل فرسودگی و ایجاد خوردگی در سطوح بیرونی، چندین بار این خط به صورت موقت تعمیر و همزمان برنامهریزیهای گستردهای جهت نوسازی و تعویض آن در دستور کار قرار گرفت. برای انجام این عملیات باید خط قدیمی پس از ایمنسازی در زمان جزر کامل از پایینترین قسمت ممکن بریده و بعد از آمادهسازی، قطعه جدید روی آن جوشکاری و در سرویس قرار میگرفت.
وی افزود: مهار خط و جلوگیری از سقوط به قعر دریا پس از جدا شدن از سکو، فراهم نمودن شرایط ایمن جهت انجام جوشکاری و برشکاری، محدودیت زمان کار با توجه به پدیده جزر و مد، رطوبت بسیار بالا در سطح آب و گرمای طاقتفرسای مردادماه از چالشهای جدی این پروژه افتخارآفرین بود. با انجام برنامهریزیهای گسترده و ایجاد هماهنگی بین واحدهای عملیاتی منطقه و در نهایت بازدید مهندس علیآبادی رییس منطقه لاوان از سکو، این پروژه آغاز شد.
رییس سکوی رشادت گفت: فعالیتهای چشمگیر همکاران تعمیرات زیر آب در مهار رایزر، طراحی، ساخت و نصب فریم نگهدارنده در زیر آب و همکاری در برش لوله در ناحیه جزر و مدی و تلاش بیوقفه و شبانهروزی گروه تعمیرات منطقه و سکو در ایمنسازی، نصب و جوشکاری، انجام این پروژه بزرگ را امکانپذیر ساخت.
ادراکی همچنین از همه واحدهای منطقه بهویژه ایمنیHSE ، بازرسی فنی، عملیات دریایی، تدارکات و امور کالا و امور اداری که با تمام توان پشتیبانی این عملیات سخت و دشوار را به خوبی انجام دادند تشکر و قدردانی کرد.
گفتنی است، سکوی رشادت در زمان جنگ تحمیلی بارها مورد حملات ناجوانمردانه دشمنان قرار گرفته و دو شهید به نامهای کریمیان و مصدق عباسی تقدیم انقلاب کرده است.