دانمارک و طرح تشکیل ناوگان اروپایی حفاظت از کشتیها در منطقه خلیج فارس
یکی از کشورهایی که در همان ابتدا از این طرح حمایت کرد، کشور کوچک و کمجمعیت دانمارک بود. پذیرش این موضوع کمی شگفتانگیز است، ولی باید دانست که دانمارک دارای پنجمین ناوگان بازرگانی در دنیاست و شرکت «ای.پی. مولر مرسک» بزرگترین ناوگان تجاری دنیا را دارا میباشد. بر پایه اطلاعات کشتیرانی دانمارک، ماهانه 80 فروند کشتی این شرکت در آبراهه هرمز در رفتوآمد هستند و 5 درصد درآمد این شرکت از منطقه خلیج فارس تأمین میشود، بنابراین کسب منافع اقتصادی، میتواند انگیزه مناسبی برای راهی شدن به چنین مأموریتهایی تلقی گردد.
با اعلام انگلیس مبنی بر جدایی از طرح کشورهای اروپایی و پیوستن به ائتلاف آمریکا برای حفاظت از کشتیهای بازرگانی در منطقه خلیج فارس، فرانسه میخواهد بهتنهایی رهبری یک کارزار برای راهاندازی ناوگان اروپایی را بهعهده گیرد، به همین دلیل قرار است روز دوشنبه هفته جاری، نشستی در پاریس با حضور 15 کشور اروپایی برای ایجاد ناوگان اروپایی برگزار گردد.
بهنظر میرسد کشورهای اروپایی ماندگار در برجام، در تلاش هستند با ایجاد چنین ناوگانی خود را از سیستم فشار حداکثری آمریکا به جمهوری اسلامی ایران دور نگه داشته و همزمان خود را وارد درگیری و تنش میان آمریکا و ایران نکنند.
بسیاری از کشورهای مدعو برای مشارکت در ائتلاف آمریکا، به این خاطر دعوت آمریکا را اجابت نکردند که اقدامی ضدایرانی نکرده باشند، در این میان، دولت دانمارک که بهدنبال پیگیری یک سیاست خارجی قدرتمند است، تلاش میکند با همپیمانان خود در ناتو، اتحادیه اروپایی و سازمان ملل به این هدف نایل آید.
دولت دانمارک بر این باور است که طرح اروپاییها باید مکمل طرح آمریکا باشد و جایگزین آن نباشد. اگرچه دولت دانمارک موافقت اولیه خود را با این طرح اعلام کرده، ولی نیازمند به یک رأی حداکثری پارلمانی میباشد که احتمال رأی آوردن طرح در پارلمان این کشور بسیار بالاست. البته قطعاً دانمارک متوجه است که کنار سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی برای حفظ برجام تعهداتی دارند که عدم تحقق آنها میتواند برجام را از بین ببرد. از سوی دیگر دانمارک میداند که اقدام آن در پیوستن به ائتلافها نباید در مسیر رویکرد ضدایرانی دولت آمریکا باشد.
منبع: تسنیم