/
۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱

تلاش امارات برای تغییر نحوه قیمت‌گذاری یک پنجم نفت جهان

ابوظبی یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت خلیج فارس قصد دارد یک شاخص برای نفت خام خاورمیانه ایجاد کند که برای مصرف کنندگان آسیایی با صادرات نفت شیل آمریکا رقابت کند.
کد خبر : ۲۲۰۴۶

به گزارش نبض نفت به نقل از بلومبرگ، خاورمیانه یک پنجم نفت جهان را تولید می کند ولی این منطقه هرگز یک قیمت شاخص برای رقابت با شاخص نفت برنت یا وست تگزاس اینترمدیت نیویورک نداشته است. این شرایط قرار است تغییر کند.

 ابوظبی یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت خلیج فارس قصد دارد یک شاخص برای نفت خام خاورمیانه ایجاد کند که برای مصرف کنندگان آسیایی با صادرات نفت شیل آمریکا رقابت کند. اگر قرارداد جدید نفت خام موربان ابوظبی افزایش یابد، می تواند تغییری اساسی در فروش نفت تولید کنندگان خلیج فارس باشد.

مایک مولر، رئیس تجارت نفت خام برای آسیا در شرکت ویتول گفت:« به نظر من این ماجرا ادامه دارد. موربان یک درجه خاص است که می تواند به عنوان یک مرجع خوب عمل کند و برای جریان بالای نفت خام که به سمت آسیا می آید بسیار عاقلانه است». وی در همین ماه در کنفرانسی در قطب تجارت نفت خاورمیانه در فجیره سخن می گفت.

 شرکت نفت دولتی ابوظبی قصد دارد تجارت آینده موربان را با ایجاد یک بورس جدید کالا در امارات انجام دهد.

 اصلی‌ترین شاخص‌های قیمت  جهانی نفت خام، نفت وست تگزاس اینترمدیت در آمریکا و نفت برنت دریای شمال در اروپاست. شاخص فعلی برای فروش نفت خاورمیانه به آسیا بر اساس ارزیابی قیمت نفت خام دبی با گزارش قیمت شرکت اس پی گلوبال پلت تعیین می شود.

 شرکت ادناک با شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج، پلتتفورمی که در آن نفت برنت معامله می شود، برای ایجاد قرارداد موربان کار می کند. موربان هم مانند وست تگزاس اینترمدیت و برنت یک نفت نسبتا سبک و کم سولفور است. این یک امتیاز برای این نفت به عنوان شاخص نفت آسیاست چون پالایشگاه ها می توانند از آن به عنوان جایگزینی برای نفت آمریکا استفاده کنند.

 احمد مهدی، یک محقق موسسه آکسفورد در مطالعات انرژی گفت:« نفت موربان بسیاری از ویژگی های لازم برای تبدیل شدن به یک شاخص رادارد: حجم فیزیکی بسیار بالا و در دسترس بودن آن برای تجارت نقدی».

 ولی ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی نمی تواند تضمین کند که سایر تولیدکنندگان خاورمیانه نفت موربان را به عنوان شاخص خود قبول کنند. نبود این اطمینان احتمال به تحقق پیوستن این درخواست را کاهش میدهد ولی حتی ایجاد شاخص های موفق هم سال ها طول می کشد.

 پاسخ به این سوال که آیا موربان موفق خواهد شد یا نه بسیار سخت است. رئیس بازاریابی و تجارت گزپروم درکنفرانس فجیره گفت:« چگونه می توان نقدینگی را بدون اطمینان به دست آورد و چگونه می توان اطمینان را بدون نقدینگی بدست آورد؟»


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر