کارت انرژی در راستای توسعه عدالت اجتماعی
نبض نفت - نحوه پرداخت سوبسید به حاملهای انرژی در کشور همواره با انتقادات فراوانی مواجه بود، بسیاری از مخالفان این شیوه پرداخت یارانه از اتلاف منابع و سهم بالای مشترکان پرمصرف از بودجه کشور سخن به میان میآورند.
نحوه پرداخت یارانه در کشور به گونهای مشوق افزایش مصرف حاملهای انرژی است، به
گونهای که هر چقدر فرد مصرف بیشتری انجام دهد سهم بیشتری از یارانه به او اختصاص
یافته است.
به گفته دولت؛ در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز و متوسط میزان مصرف حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز اعلام شده است که طبق گفتههای مدیر عامل
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، این میزان مصرف با تعداد خودروهای موجود
سازگاری ندارد.
بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور سالانه مقدار قابل توجه ۱۲۴ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به مصرف بنزین در کشور تعلق
میگیرد که ۴۵ درصد از آن مربوط به مصرف خودروهای
شخصی است.
مبنای کارت انرژی در راستای توزیع
عادلانه یارانه است
جواد نوفرستی کارشناس حوزه اقتصاد انرژی با اشاره به کارت انرژی اظهار کرد: طرح
استفاده از کارت انرژی به منظور استفاده برابر مردم از حاملهای انرژی در سال ۹۲ به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد.
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: استفاده از کارت سوخت به کاهش مصرف و حذف قاچاق
سوخت کمک ویژهای کرده اما به دلیل ارائه بنزین یارانهای به صاحبان خودرو و عدم
بهره مندی کسانی که خودرو ندارند، عدالت اجتماعی به شکل کامل اجرا نخواهد شد.
وی ادامه داد: در این شیوه از سوبسید دان هر فردی که بیشتر مصرف کنند یارانهای
بیشتری میگیرد، طبق آمارهای موجود میزان مصرف یارانه پنهان دهکهای بالا ۱۱ برابر دهکهای پایین جامعه است.
به گفته وی؛ مبنای کارت انرژی در راستای توزیع عادلانه یارانه است و همه دهکهای
جامعه از باید از سوبسید استفاده کنند.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد:در صورت واقعی سازی قیمت حاملهای انرژی و ارائه
کارت انرژی، توانایی دولت را برای افزایش بودجه بخشهای عمرانی و خدماتی هزینه باز
خواهد شد.
وی ادامه داد: تا زمانی که قیمت حاملهای
انرژی واقعی نشود، نمیتوان از عادلانه بودن یارانهها صحبت کرد.
منبع: میزان