/
۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸

چشم انتظاری صیادان مازندرانی برای ابلاغ سهمیه ویژه بنزین

صیادان عضو شرکت های صیادی پره مازندران یک ماه پس از از اجرای طرح اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین و عدم اختصاص سهمیه ویژه برای قایق‌های صیادی ، همچنان چشم انتظار اختصاص سهمیه ویژه سوخت هستند تا بتوانند به روال معمول صید ماهیان استخوانی خزر آن هم در اوج فصل صید برگردند.
کد خبر : ۲۴۱۲۶

نبض نفت - طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان ماه آغاز شد.

براساس آمار موجود دستکم چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ شرکت تعاونی پره هم اکنون در حال صید ماهیان استخوانی در دریای خزر هستند. فصل صید این ماهیان امسال یک هفته زودتر از سال های گذشته و از نیمه ماه مهر آغاز شد، ولی اصلاح قیمت و سهمیه بندی بنزین سبب شده است تا این صیادان به مشکل برخورد کنند.

بر اساس اعلام مسئولان شرکت های تعاونی، هر شرکت دستکم سه فروند قایق موتوری دارد که سوختشان بنزین است. از این قایق ها برای انداختن و جمع کردن تور به آب و همچنین سرکشی مرتب از تورها استفاده می شود. صیادان مازندرانی میانگین مصرف ماهانه سوخت بنزین در هر شرکت تعاونی پره را ۲ هزارا و ۴۰۰ لیتر برآورد می کنند.

اعضای شرکت های تعاونی پره در استان مازندران می گویند که عدم اختصاص سوخت برای قایق های موتوری باعث بروز مشکلاتی برای صید انواع ماهیان دریای خزر شده است و در صورت عدم تخصیص سهمیه بنزین علاوه بر کاهش درآمد، سبب بیکاری اعضای شرکت های تعاونی پره می شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی پره جانباز که اعضای شرکتش در منطقه ساحلی حسن آباد شهرستان نوشهر تورشان را پهن می کنند، گفت که هر روز به طور میانگین  ۸۰ لیتر بنزین در سه فروند قایق موجود در این شرکت مصرف می شود و اکنون با سه برابری شدن قیمت بنزین و بدون پیش بینی لازم سهمیه ای برای این گروه از مشاغل، دچار مشکل شده اند.

علی غفاری افزود: دولت تاکنون برای بسیاری از مشاغلی که به نوعی نیازمند مصرف سوخت بنزین هستند تعیین تکلیف کرده و آنها را مورد حمایت قرار داده، ولی برای صیادان که امرار معاششان وابسته به همین شغل فصلی است تاکنون تصمیمی نگرفته است.

وی اظهار داشت : گران شدن یکباره بنزین و کمبود ماهی در دریای خزر در این ماه از سوی دیگر نگرانی صیادان را تشدید کرده چرا که با هر پره کشی و مصرف سوخت به مقدار ۴۰ لیتر ، مقدار ماهی که عاید صیادان می شود به پنج کیلو گرم هم نمی رسد و بنا بر این چنین وضعیتی تحت هیچ شرائطی برای آن ها صرفه اقتصادی ندارد.

غفاری افزود: همچنین هر شرکت تعاونی پره چند دستگاه تراکتور نیز دارد که به دنبال گران شدن قیمت بنزین ، نرخ روغن نیز افزایش داشته است چرا که هر بار تراکتورها وارد آب دریا می شوند باید روغن آن ها تعویض شود .

شرکت تعاونی پره در گذشته سهمیه بنزین داشتند 

رئیس هیات مدیر شرکت تعاونی پره وحدت محمود آباد نیز گفت : در گذشته یعنی پیش از سهمیه بندی بنزین حدود ۷۰ درصد درآمدهای این شرکت تعاونی بین اعضا تقسیم می شد اما اکنون این رقم به حدود ۶۰ درصد رسیده است و گرانی این فرآورده نفتی به نوعی روی درآمد صیادان اثر گذاشته است .

قاسم مومنی افزود : روزانه به طور متوسط ۱۵۰ لیتر بنزین مصرف قایق های صیادی موجود در این شرکت تعاونی است و هر ماه باید نزدیک ۱۵ میلیون تومان صرف سوخت قایق ها شود در حالی که در گذشته این رقم حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است .

وی اظهار داشت : در حالی که طبق اسناد موجود در سال ۱۳۹۳ زمانی که بنزین سهمیه ای شده بود ، هر ماه مقدار ۸۰ لیتر بنزین برای این شرکت تعاونی پیش بینی و تاحدود زیادی صیادان نگرانی نداشتند.

این صیاد مازندرانی گفت: مسئولان دست اندرکار باید برای تخصیص سوخت بنزین سهمیه ای برای این نوع مشاغل سخت و زیان آور تدابیر ویژه ای بیندیشند چرا که صیادان سال ها است از مشکلات دیگری مانند هزینه های سرسام آور پرداختی حق بیمه ، ناامنی شغلی و درآمد اندک رنج می برند.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی پره وحدت محمود آباد افزود : هم اکنون هر صیاد ماهانه حدود یک میلیون تومان و آن هم در ۶ ماه دوم سال که فصل صید است درآمد دارد و متاسفانه هر ماه نیز از این مبلغ باید نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان حق بیمه بپردازد بنابراین وجهی برای او باقی نمی ماند که بتواند با آن ادامه حیات دهد ضمن آنکه گرانی بنزین نیز به دغدغه او افزوده است.

مومنی ابراز امیدواری کرد که با ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز برای تخصیص سهمیه سوخت به مسئولان ذیربط در آینده نزدیک بنزین سهمیه ای برای صیادان فعال در این شرکت در نظر گرفته شود.

پیگیری برای اختصاص سهیمه بنزین برای صیادان 

رئیس اداره شیلات شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت نیز گفت : موضوع تخصیص سهمیه بنزین برای صیادان این شهرستان ها با معاونت صید ، بنادر و ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران در میان گذاشته شده و وعده داده اند که بزودی این مشکل را حل خواهند کرد.

مصطفی رضوانی افزود : از آنجایی که یکباره این اتفاق رخ داد، کار کمی پیچیده شد چرا که باید برای این دسته مشاغل سامانه ای تعریف می شد تا مشخصات هویتی حقیقی و حقوقی افراد و شرکت های پره در آن ثبت شود و احتمالا تاخیر در اختصاص سهمیه سوخت بنزین بخشی به خاطر همین موضوع بوده است .

وی اظهارداشت : امیدوارم به زودی بستر های لازم برای نام نویسی این دسته از مشاغل در سامانه برای دریافت سوخت مورد نیازشان فراهم شود تا بیش از این برای ادامه فعالیت دچار مشکل نشوند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه ماهگیران پره استان مازندران نیز در این باره گفت : دست کم چهار هزا ر و  ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی در این استان فعالیت دارند و هرسال به تناسب شرائط طبیعی مقدار ماهی که صید می کنند از سه هزار تن تا هفت هزار تن در نوسان است.

سید محمد رضوی افزود : هر شرکت تعاونی نیز با در اختیار داشتن حدود سه تا چهار فروند قایق و یا شناور ثبت شده صیادی مقدار ۲ هزار و ۴۰۰ لیتر مصرفی بنزین دارد که هم اکنون بنزین غیر یارانه ای سه هزار تومانی مصرف می کنند.

وی اظهار داشت : پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین اگرچه این اتفاق غافلگیر کننده و ناگهانی رخ داد ولی به محض اجرای این طرح موضوع در دستور کار قرار گرفت و از آن زمان تاکنون پی گیری فراوانی در قالب نامه نگاری و نشست با مسئولان سطوح کلان از وزیر جهاد کشاورزی گرفته تا رئیس سازمان شیلات و نیز مسئولان سطوح استانی از جمله استاندار و مدیرکل شیلات این استان  انجام گرفته است .

او افزود : مسئولان تصمیم گیر وعده داده اند برای حمایت از این قشر به دو شکل عمل می شود یا آنکه به تناسب مورد نیازشان سوخت سهمیه ای برای آن ها در نظر گرفته می  شود یا آنکه سعی می شود ما به تفاوت اضافی پرداختی بیش از هزار و ۵۰۰ تومان به صورت وجه نقد به حساب آن ها واریز شود.

قیمت ماهی با بنزین آزاد محاسبه می شود

مدیرکل شیلات مازندران نیز  در این خصوص  از پیگیری تامین سوخت شناورهای صیادی خبر داد و گفت که  در حال حاضر شرکت های تعاونی پره با قیمت آزاد سه هزار تومانی بنزین را خریداری می کنند که با توجه به وضعیت صید ماهی و درآمد آن در واقع به هزینه های  صیادی اضافه شده است.

ولی الله محمود زاده با اعلام این که برای قایق های صیادی کارت سوخت تعریف نشده است ، ادامه داد: اگرچه هنوز پیگیری ها به نتیجه نهایی نرسیده است اما  شیلات ایران در صدد است تا  هزینه متوسط مصرف سوخت بنزین در قالب تامین منابع مالی به حساب هر یک از شرکت های تعاونی صیادی پره استان های شمالی واریز کند.

مدیرکل شیلات مازندران تصریح کرد: مکاتبات لازم با مراجع کشوری و استانی درخصوص تامین سوخت مورد نیاز قایق های شرکتهای تعاونی پره و حتی قایق های یگان و پایگاههای حفاظت منابع که در صف مبارزه با صید غیر مجاز دارند ، انجام شده است.    

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر