بیش از ۱۰۰ سامانه نرمافزاری در فاوای نفت فعال است
وی در توضیح سامانههای تحت اختیار مدیریت فاوای نفت گفت: جامعه هدف بیشتر این سامانهها هزاران نفر از کارکنان صنعت نفت را دربرمیگیرد، بهطوری که تنها سامانه جامع مالی، خدمترسانی به حدود ۱۹۳ هزار کارمند شاغل و بازنشسته را در مجموعه ۵۶ واحد صنعت نفت و ۶۴ واحد واگذارشده این وزارتخانه پشتیبانی میکند.
به گفته بازآیی، سامانه پرسنلی و جامع شرکت ملی نفت ایران نیز با گستره خدمترسانی به مجموعه صنعت نفت بیش از ۲۰۰ هزار مشترک دارد و حدود ۱۰۰ هزار تراکنش را در روز ثبت میکند.
وجود ۷ هزار پرونده الکترونیکی در سامانه EP
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران در تشریح ویژگیهای سامانه تدارکات کالا (MM) در صنعت نفت گفت: این سامانه با هدف متمرکز کردن سیستم نیازسنجی و خرید کالا و همچنین جلوگیری از خرید چندباره کالاهای مشابه در شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت طراحی شده و تعداد ۳۶۰ انبار اصلی و ۲۷۰ انبار فرعی را پوشش میدهد.
وی متذکر شد: هماکنون حدود ۷ هزار پرونده الکترونیکی در سامانه تامین الکترونیکی کالا (EP) متمرکز شده و در عین حال با ایجاد ارتباط میان این سامانه با سامانه وزارت صمت (ستاد) صرفهجویی مالی قابل ملاحظهای برای صنعت نفت کشورمان ایجاد شده است.
سامانهای برای ثبت تراکنشهای قراردادهای بینالمللی
بازآیی در ادامه از راهاندازی سامانهای مختص امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: در قالب این سامانه، تمامی تراکنشهای مربوط به قراردادهای بینالمللی نظیر بازاریابی، سوآپ، دعاوی فروش، بیمه و ... از سوی شرکت ملی نفت ایران متمرکز و پشتیبانی میشود.
وی از سامانه اطلاعات بالادستی بهعنوان یکی از نمونههای موفق کاری در فاوای نفت یاد کرد و گفت: این سامانه با هدف ثبت و متمرکز ساختن اطلاعات کاغذی در امور مربوط به صنایع بالادستی نفت طراحی شده است و با دارا بودن بیش از ۱۶ هزار فیلد و بهینهسازی سه نسخه اولیه، ثبت و ارائه خدمات مربوط به مهندسی مخازن، بهرهبرداری، حفاری، فعالیتهای سطحالارضی و ژئوفیزیک و... را در مدیریتها و شرکتهای تولیدی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران بهعهده دارد.
راهاندازی سامانه خزانهداری در سال ۹۸
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران همچنین از راهاندازی سامانه خزانهداری (ACC) بهعنوان یکی دیگر از دستاوردهای این مدیریت در سال ۹۸ یاد کرد و گفت: با راهاندازی این سیستم، صدها حساب بانکی بلوکه یا غیرفعال در سطح شرکت ملی نفت ایران بسته و از این طریق مبالغ قابلتوجهی به حسابهای اصلی شرکت ملی نفت ایران تزریق شد.
وی اضافه کرد: با را اندازی این سامانه مالی، ضمن تمرکز تمامی تراکنشهای بانکی و جلوگیری از پراکندگی حسابهای بانکی شرکتهای زیرمجموعه صنعت نفت، مدیریت مالی از انسجام بیشتری برخوردار شده است.
مدیر فاوای نفت ادامه داد: در فرآیند بهکارگیری این سامانه، صدور چک کاغذی بهطور عمده حذف و تبدیل به تراکنشهای یکپارچه با سامانههای حسابداری نفت شده است، به نحوی که کاربر در انتقال اطلاعات به بستر حواله الکترونیکی بانکها نقشی ندارد و تمامی اطلاعات بهصورت وبسرویس با بانک مبادله میشود.
به گفته بازآیی، با بهینهسازی تمامی سیستمها در مجموعه فاوای نفت، اشکالات مربوط به تغییر تاریخ در سال ۱۴۰۰ رفع و تمهیدات لازم برای عبور از این مشکل نیز لحاظ شده است.
صرفهجویی ۲ میلیارد تومانی با صدور گواهی دیجیتال
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران یکی از مهمترین اقدامات انجامشده در این مدیریت را مربوط به امکان صدور گواهیهای دیجیتال دانست و گفت: پیشتر تهیه و بهروزرسانی توکنهای مورد استفاده در سطح مجموعه صنعت نفت، از طریق یک شرکت خصوصی انجام میگرفت که هزینههای زیادی را دربرداشت.
وی افزود: فاوای شرکت ملی نفت ایران برای صرفهجویی در هزینهها و عبور از مشکلات ساختاری مربوط به توکنهای مورد استفاده در میان کارکنان صنعت نفت و بیش از ۷ هزار نفر وندور خارج از مجموعه صنعت نفت، نسبت به دریافت مجوزهای مربوط به صدور گواهی دیجیتال از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کرد و ضمن راهاندازی ساختمان جدید و آموزش نیروهای شاغل در فاوای نفت، تمامی مسئولیت مربوط به صدور و تمدید گواهی دیجیتال را بر عهده گرفت.
وی اضافه کرد: در عین حال دو مرکز اصلی در محدوده اهواز و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز برای خدمترسانی به شرکتهای تابع فعال در محدوده جنوب کشور (با کنترل و تایید نهایی از ستاد تهران) راهاندازی شد تا هزینههای مربوط به نقل و انتقال توکنها به ستاد مرکزی را کاهش دهد.
به گفته بازآیی، با انجام مجموعه این اقدامات در مجموع نزدیک به ۲ میلیارد تومان در سال در هزینههای مربوط به خرید و انتقال توکنها صرفهجویی شده است.
وی متذکر شد: امکان صدور گواهی دیجیتال تنها در اختیار شرکتهای محدودی است و ارائه خدمات از سوی این شرکتها هزینههای زیادی برای شرکتهای متقاضی دارد. با وجود این، با انجام این اقدام از سوی فاوای نفت، ضمن صرفهجویی در هزینههای پرداختی، امکان خدمترسانی به سایر مجموعههای دولتی خارج از صنعت نفت وجود خواهد داشت.
بازآیی توضیح داد: هماکنون مذاکراتی با برخی از نهادها و سازمانهای دولتی نظیر سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ارائه خدمات صدور گواهی دیجیتال از سوی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران انجام شده که در صورت توافق طرفین میتواند منابع مالی قابلتوجهی برای شرکت ملی نفت ایران به دنبال داشته باشد.
صرفهجویی کلان با حذف چاپ کاغذی
مدیر فاوای نفت در خصوص دیگر مبادی صرفهجویی ریالی در این مدیریت نیز گفت: هماکنون ۷ درصد از امور مربوط به فاوای نفت برونسپاری شده و بقیه کارهای مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در خود مجموعه و از طریق کارشناسان فاوای نفت انجام میشود.
وی اضافه کرد: در عین حال با راهاندازی سرویس آرشیو از سال ۹۷ و حذف چاپ کاغذی در فاوای نفت، سالانه در حدود ۶ میلیارد تومان در چاپ کاغذ و انجام تعمیرات مربوط به پرینترها صرفهجویی شده است.
ارتقای امنیت سایبری در نفت
بازآیی در ادامه با بیان اینکه فاوای نفت مسئولیت پشتیبانی نرمافزاری و سختافزاری ۲۶ ساختمان در ستاد و ۱۸ ساختمان در زمینه تامین و پشتیبانی از شبکه اینترنت را بر عهده دارد، گفت: برای جلوگیری از حملات سایبری احتمالی، یک مرکز مانیتورینگ در ستاد فعال است که تمامی سیستمها را بهصورت شبانهروزی رصد میکند تا در صورت بروز کوچکترین احتمال خطری، بتوان اقدامهای پیشگیرانه و پشتیبانی لازم را انجام داد.
مدیرفناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران همچنین از راهاندازی مراکز دیگری جهت پشتیبانی از مرکز داده (Data Center) در صنعت نفت خبر داد و گفت: با راهاندازی این مراکز، امکان بازگرداندن سریع سیستمهایی که دچار حملات سایبری شده و یا با مشکلات ساختاری مواجه شدهاند، وجود دارد.
این مقام مسئول در ادامه از ارتباط تنگاتنگ فاوای نفت با پدافند غیرعامل و افتای ریاست جمهوری خبر داد و گفت: این همکاری بهویژه در بخشهای مربوط به OT که در ارتباط با مقوله تولید نفت و گاز است اهمیت بیشتری دارد.
وی توضیح داد: از آنجایی که ممکن است برخی تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت که بعضا از خارج از کشور تامین میشود، آلودگیهایی داشته باشد، ضمن ارزیابی آسیبهای احتمالی، انجام ممیزی و مدیریت ریسک، سعی داریم امنیت کامل را در بخش تولید برقرار کنیم.
بازآیی افزود: در عین حال با آموزش افراد شاغل در سکوهای تولید نفت و گاز، ایجاد خطوط چندتایی ارسال سیگنال به خشکی، ایزوله کردن مانیتورینگ و ایجاد ارتباط رادیویی با سکوها سعی کردهایم تا تمامی تمهیدات لازم در این بخش را مدنظر قرار دهیم.
تاکید بر هوشمندسازی فرآیندهای کسبوکار
رئیس کمیته دولت الکترونیک و توسعه سامانههای تخصصی شرکت ملی نفت ایران همچنین در خصوص اقدامهای انجام شده در جهت ایجاد دولت الکترونیک در شرکت ملی نفت ایران گفت: مقوله دولت الکترونیک بیشتر مربوط به شرکتهایی است که ماهیت آنها خدمترسانی دولتی به مشتری (G to C) است، اما به دلیل حیطه فعالیت شرکت ملی نفت ایران در حوزه بالادستی و با در نظر گرفتن این اصل که این شرکت در زمره شرکتهای «دولت به دولت» (G to G) است، مقوله دولت الکترونیک در مورد آن زیاد صدق نمیکند.
بازآیی اضافه کرد: با وجود این سعی شده است در مواردی که مخاطب عموم مردم هستند مانند سامانه امریه سربازی یا رسیدگی به شکایات فعال باشیم که در این مورد رتبههای کسبشده شرکت ملی نفت ایران در جشنواره شهید رجایی گویای این واقعیت است که در این زمینه موفق عمل کردهایم.
وی در پایان از اهمیت برنامهریزی برای دستیابی به یک مدل کسبوکار هوشمند اشاره کرد و الکترونیکیسازی فرآیندهای کسبوکار، هوشمندسازی امور ستادی و صف در حوزه نفت با رویکردهای نوین و همچنین ارتقای فراگیر امنیت فاوا در سه حوزه افراد، فناوری و رویهها را از جمله مهمترین شاخصهای توسعه زیرساخت ارتباطات الکترونیکی و مراکز داده عنوان کرد.
به گفته بازآیی، همکاری در توسعه میدانهای هوشمند نفت و گاز و تحول شرکت ملی نفت ایران به شرکتی یادگیر، هوشمند و پیشرو با رویکردهای نوین و همهجانبه فاوا از دیگر اهدافی است که در فاوای نفت دنبال میشود.