ضرورت ثبت شناسنامه و روشن بودن هویت سایتهای نفتی

سیدمسعود حسینی سردبیر پایگاه خبری نبض نفت
به گزارش نبض نفت داشتن یک ارتباط دو سویه با مخاطب از ویژگیهای مهم ارتباط تلقی میشود. وقتی یک مخاطب مطلبی را میخواند شاید برای وی سئوالهایی مطرح شود و بخواهد در مورد آن از منبع مورد نظر اطلاعات بیشتری به دست آورد. بنابراین وجود راههای ارتباطی با منبع خبر همواره ضروری به نظر میرسد. همچنین یک مخاطب حق دارد بداند صاحب رسانه کیست. سردبیر آن چه کسی است و حتی خبرنگاری که مطلب را تهیه کرده بشناسد. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از سایتهای فعال در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی کشور فاقد یک شناسنامه کامل و جامع هستند.
به اعتقاد نگارنده مطلب یک مخاطب باید بداند که یک سایت و پایگاه خبری متعلق به چه کسی است و چه کسانی آن را مدیریت میکنند. همانطور که ما به عنوان رسانه تمایل داریم همه امور شفاف باشد لازم است این شفافیت را در ابتدا از خودمان شروع کنیم. به مخاطب بگوییم که هستیم و هدف از راهاندازی سایت خبری چه بوده است.
البته در حال حاضر برخی از سایتهای خبری بخش مربوط به شناسنامه خود را تکمیل کردهاند اما بسیاری از آنها این کار را به صورت کامل و جامع انجام ندادهاند.
نکته دیگری که در بررسی سایتهای خبری حوزه نفت، گاز و پتروشیمی کشور مشهود بود این بود که ارتباط را کاملا یک طرفع تعریف کردهاند و مخاطب اصلا نمیتواند با آن رسانه ارتباط برقرار کند. حداقل راه ارتباطی که یک شماره تلفن و آدرس مجموعه باشد را هم ننوشتهاند. نکته جالبتر اینکه در برخی از کانالهای خبری این رسانهها حتی لینک ادمین مجموعه را هم مشخص نکردهاند و مخاطب فقط میتواند خبر بخواند. مخاطب این حق را ندارد که سوالی را مطرح کند یا اینکه با رسانه ارتباط بگیرد.
بدون شک اگر هویت یک سایت و پایگاه خبری چه در فضای وب و چه در پیامرسانها مشخص باشد از یک طرف به نفع خود مجموعه خواهد بود و از طرفی برقراری یک تعامل و ارتباط دوسویه را برای مخاطب آسان میکند. پس در عین اینکه هویت سایت خود را به مخاطب معرفی کنیم بهتر است راههای ارتباطی را هم در اختیار افرادی قرار دهیم که برای آنها خبر و مطلب تولید میکنیم.