به گزارش نبض نفت به نقل از هفتهنامه مشعل ،این هفته نامه برای آگاهی از چگونگی این اقدامها گفتوگویی به شرح زیر با بهرام دهقان، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز انجام داده است:
از آغاز شــیوع ویروس کرونا در کشـــور چه اقدامهایی از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز انجام شده است؟
از آغاز شیوع این بیماری در کشور و با توجه به ماهیت اپیدمیهای ویروسی، رعایت پروتکلهای بهداشتی، بهویژه در مراکز صنعتی، عملیاتی و ستادی شرکتهای منطقه بهصورت جدی مورد توجه قرار گرفت. سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت دستورعملهای ابلاغی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را برای اجرا در شرکتهای تابع وزارت نفت بازبینی و متناسبسازی کرد و طی این مدت ۴۸ دستورعمل ابلاغ شده که ۱۲ مورد آن ویژه شرکتهای تابع مناطق نفتخیز جنوب بوده است. جلسات منظم با اچاسیی شرکتهای مربوطه برگزار و دستورعملها ابلاغ شد و اچاسیی شرکتها، مدیران و سرپرستان بهعنوان متولی امر تعیین شدند و آموزشهای لازم داده شد. در زمینه نظارت بر اجرای صحیح دستورعملها نیز چکلیستهای نظارتی تهیه و برای اجرا ابلاغ شده است.
آیا کارکنان قبل از ورود به کار سنجش میشوند؟
در مبادی ورودی شرکتها، تبسنجی انجام و فرمهای خوداظهاری در قالب سامانه در اختیار همکاران قرار گرفته که بهصورت هفتگی وضعیت سلامت خود را گزارش کنند که این گزارشها از سوی همکاران پایش و در صورت لزوم پیگیری میشود. در بیمارستان و سایر مراکز درمانی نیز تبسنجی و تریاژ از بدو ورود در حال انجام است و از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری میشود.
منظور از اورژانس خاکستری چیست؟
این بخش به بیماران با علائم تنفسی و مشکوک به کووید ۱۹ اختصاص یافته که نقش مهمی در رسیدگی بهموقع بیماران و پیشگیری از انتقال بیماری به سایر مراجعان ایفا میکند. در این اورژانس که از تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی مجرب برخوردار است در فضایی به مساحت ۱۰۰ مترمربع، اتاق ایزوله فشار منفی ایجاد و محل بستری بیماران در اورژانس از سایر قسمتهای آن جدا شده است که این کار، نقش مهمی در ایمنی و ارتقای سطح سلامت همکاران شاغل در این بخش دارد. در این بخش تمام مراحل ارزیابی، اقدامهای تشخیصی و درمانی اولیه و انتقال بیمار به بخشهای بستری بهصورت ایمن در حال انجام است.
پیگیری بیماران علامتدار در سامانه nocorona.ir چگونه انجام میشود؟
این سامانه وظیفه پایش، غربالگری و پیگیری بیماران را بهعهده دارد و از سوی تیمهای سلامت خانواده و کار که گروهی از پزشکان و پرستاران آموزشدیده و مجرب هستند، بهصورت مستمر وضعیت سلامت بیماران پیگیری میشود. سلامت افراد با تشخیص قطعی روزانه و بهمدت دو هفته از سوی پزشک مربوط پیگیری خواهد شد و در صورت تشدید علائم، برای بستری به بیمارستان ارجاع میشوند.
بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز چند درمانگاه عملیاتی را تحت پوشش دارد و آیا به بومیان منطقه خدمات درمانی ارائه میکند؟
۱۹ درمانگاه عملیاتی داریم که بخش عمدهای از آنها به روستاها نزدیک هستند. خدمات درمانی به منازل روستایی مجاور مناطق عملیاتی، ارائه شده و گندزدایی ۳۶ منزل بومی تاکنون صورت گرفته و بخشی از پذیرش بیمارستان نیز، هم در بخش ویژه و هم در بخشهای عمومی کووید ۱۹ در اختیار همشهریهای ما قرار دارد. همسو با مسئولیت اجتماعی از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، اواخر اسفند سال گذشته، ۲۰ دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) خریداری و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز قرار داده شده است، ضمن آنکه با همکاری و هماهنگی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، حوزه بسیج شهید تندگویان و بسیج جامعه پزشکی، نقاهتگاهی با ظرفیت ۸۰ تخت خواب (که تا ۱۰۰ تخت امکان افزایش ظرفیت دارد) تجهیز و راهاندازی شده و تأمین نیروی انسانی، تجهیزات و دارو به عهده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بوده که این موارد در اختیار این نقاهتگاه قرار داده شده است.
چند تخت از بیمارستان در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است؟
از اوایل اردیبهشت امسال و با افزایش موارد بروز بیماری کووید ۱۹ پذیرش این بیماران در بخشهای بستری بیمارستان بزرگ نفت اهواز شروع شد. ابتدا یک بخش عمومی با ظرفیت ۲۸ تخت و یک بخش ویژه با ظرفیت ۸ تخت به این بیماران اختصاص یافت و اکنون تعداد ۹۰ تخت در سه بخش عمومی و دو بخش ویژه (با ظرفیت ۱۴ تخت) به این بیماری اختصاص داده شده است. فضای فیزیکی بیمارستان بهگونهای است که حتماً باید بخشهایی را که بیماران کووید ۱۹ بستری هستند، از بخشهای دیگر جدا کنیم، زیرا بیمارستان بهطور همزمان فعالیتهای دیگری نیز دارد و تفکیک این بخشها از همدیگر از مبادی ورودی صورت میگیرد، یعنی نحوه انتقال بیمار از اورژانس تا بخشهای بستری کاملاً محافظت شده است. برانکاردها مجهز به چادرهایی هستند که هیچگونه آلودگی را به محیط اطراف انتقال نمیدهند؛ بنابراین حداکثر تلاش خود را کردهایم تا از زمان ورود بیماران تا هنگام بستری و ترخیص، هیچ تماسی با بیماران دیگر نداشته باشند، حتی آسانسورهای آنها را نیز جدا کردهایم.
در این ایام مراکز سلامت خانواده چه خدماتی ارائه کرده است؟
در تمام مراکز سلامت خانواده، تریاژ بیماران از بدو ورود و تبسنجی صورت میگیرد. همزمان با مدیریت بیماران کووید ۱۹، فعالیتهای معمول مراکز سلامت خانواده، یعنی واکسیناسیون کودکان، مراقبت از زنان باردار و پیگیری بیماران با بیماریهای مزمن غیرواگیر نیز با برنامهریزی و در شرایط ایمن انجام میشود. مجموعه سلامت خانواده مدیریت سامانه غربالگری، پایش و پیگیری بیماران کووید ۱۹ را نیز به عهده دارد و روزانه وضعیت بیماران را از طریق تماس تلفنی پیگیری میکند.
چه امکاناتی به بیماران سرپایی (بومیان) داده میشود؟
بخش عمدهای از ارزیابیهای تشخیصی سرپایی نظیر ویزیت، آزمایشها و سیتیاسکن از قفسه سینه ویژه مراجعان بومی بوده است. بهطور مثال در زمینه سیتیاسکن از قفسه سینه تا دوسوم مراجعات روزانه به جمعیت بومی اختصاص داشته و در بخشهای بستری نیز حدود ۱۵ درصد تختهای بستری در اختیار این بیماران قرار گرفته است.
چه تمهیداتی برای بیماران مشکوک و مبتلا در نظر گرفته شده است؟
برای بیماران مشکوک و مبتلای شاغل، استراحت پزشکی از طریق طب صنعتی صادر و بلافاصله به مدیریت منابع انسانی شرکتها ابلاغ میشود. طی این مدت (یعنی دو هفته) بیمار در قرنطینه خانگی است و پروتکلهای بهداشتی به فرد آموزش داده میشود. بهعلاوه محل کار و منزل این بیماران از سوی تیم واکنش سریع بهداشتی گندزدایی میشود. بعد از پایان مدت قرنطینه و قبل از برگشت به کار از سوی پزشکان صنعتی معاینه مجدد انجام میشود تا در صورت تأیید بهبود کامل، برای شروع به کار به شرکت مربوطه معرفی شوند. حال تمامی بیماران در مدت قرنطینه از سوی همکاران سلامت خانواده بهصورت روزانه پیگیری و توصیههای بهداشتی لازم داده میشود.
برخی از بیماران شرایط قرنطینه خانگی را ندارند. آیا برای این افراد مکان مناسبی برای قرنطینه در نظر گرفته شده است؟
همسو با اهداف رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از سرایت بیماری به سایر افراد خانواده، در جلسات مشترک با اچاسیی شرکتها و کمیته اضطرار سطح یک منطقه، بارها پیشنهاد ایجاد این مکان به شرکتها داده شده که امیدواریم هر چه سریعتر در این زمینه اقدام لازم انجام شود. برای افرادی که در قرنطینه خانگی هستند، تأمین اقلام بهداشتی مثل ماسک، محلول ضدعفونیکننده دست و سطوح و حتی اقلام غذایی، بهمنظور کاهش تردد به مکانهای عمومی از سوی افراد مبتلا ضرورت دارد که امیدوارم هر شرکت این تسهیلات را در اختیار همکاران خود قرار دهد.
شما چه توصیهای به همکاران خود در منطقه اهواز دارید؟
استان خوزستان در شش هفته اخیر، شرایط قرمز داشته و توصیه مؤکد ما به همکاران، رعایت دستور عملهای بهداشتی یعنی شستوشوی مرتب دستها، استفاده از ماسک، پرهیز از تردد در مکانهای عمومی و رعایت فاصله اجتماعی و شرکت نداشتن در مراسم مختلف است.
چه تعداد بیمار را تحت پوشش دارید؟
در بحران کرونا جمعیت بومی شناور داریم که در مجاورت سایتهای عملیاتی و مراکز درمانی هستند. همچنین نیروهای قراردادی و ارکان ثالثی که در سامانه nocorona.ir ثبت شدهاند نیز به مراکز درمانی تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز مراجعه میکنند، از این رو میتوان گفت که بیش از ۲۵۰ هزار نفر از بهداشت و درمان اهواز خدمات دریافت میکنند. از این تعداد حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر به سامانه مراجعه کردهاند. از تمام شاغلان و خانوادههای آنها درخواست میکنیم اگر امکان ورود به سامانه را ندارند، از طریق شماره تلفنهای ۴۴۴۳۷۷۷-۰۶۱ و ۴۴۴۳۸۲۵-۰۶۱ با مرکز EOC (مرکز مدیریت بحران) بیمارستان بزرگ نفت اهواز تماس بگیرند و شرایط خود را اعلام کنند تا پیگیریهای لازم صورت گیرد و در صورت نیاز به استراحت یا برگشت به کار، برای ایشان گواهی صادر شود.
تا پایان سال چه برنامههایی برای پیشبرد اهداف بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز دارید؟
در حال حاضر اولویت ما کنترل بحران اخیر است و بخش عمده امکانات و انرژی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز تا مهار این ویروس در اختیار مدیریت کنترل بیماری کووید ۱۹ قرار دارد. به همین منظور و با توجه به افزایش موارد بستری بیماری کووید ۱۹، با اینکه دو دستگاه اکسیژنساز بیمارستان بزرگ نفت اهواز با ظرفیت کامل مورد استفاده قرار گرفته، تهیه و نصب یک مخزن ذخیره اکسیژن با ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب نیز در حال انجام است که انشاءالله طی هفته جاری نهایی خواهد شد. همچنین خرید ۶ دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) برای توسعه بخشهای ویژه بیمارستان نفت پیگیری شده که با موافقت مدیر عامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در دست تهیه است. برنامه بازسازی بخشهای اورژانس، دیالیز، بخش ICU وکلینیکهای تخصصی بیمارستان نفت که مصوبه هیئت مدیره سازمان بهداشت و درمان را دارد، با بهبود شرایط جاری در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین در آینده نزدیک تغییر مرحله به مرحله HIS(سیستم اطلاعاتی) بیمارستان شروع خواهد شد که امیدواریم با بهرهبرداری کامل از آن، با استفاده از فناوریهای به روز این حوزه، کیفیت ارائه خدمات به مراجعان را ارتقا دهیم.
سخن آخر؟
بحران اخیر مانند هر چالش دیگری فرصتهای کم نظیری را در اختیار مجموعه ما قرار داده که از جمله آن افزایش تجربه و اعتماد به نفس تیم درمان، بهبود فرآیندهای جاری درمان و توسعه بخشهای ویژه بوده است. از همه مردم عزیز کشورم، بهویژه همکاران و خانواده صنعت نفت، تقاضای عاجزانه دارم که با رعایت دستورعملهای بهداشتی، کادر درمان را در مهار این بیماری یاری دهند تا با سربلندی از این بحران خارج شویم.