آخرین وضعیت توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی
در ابتدای سال 95 دو سکوی C 14 و D 14 که در یارد بندرعباس مراحل نهایی تکمیل و آمادهسازی را میگذراندند، به پروژه فاز 17 و 18 اختصاص یافتند. بهدلیل آماده شدن بخش دریایی فازهای 17 و 18 برای نصب سکو از یک طرف و آماده نبودن سکوهای 17B و 18B در یارد شرکت صدرا در آن زمان، وزارت نفت تصمیم گرفت تا با اعمال تغییراتی در سکوهای C 14 و D 14 آنها را با مشخصات سکوهای B 17 و B 18 راهی خلیج فارس کند.
یکی از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل این فاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، همین اولویتبندی و تغییر در برنامهها بود.
بالاخره دو سکوی دریایی فاز 14 در سال 97 (یکی در اردیبهشت ماه و دیگری در آبان ماه) وارد مدار بهرهبرداری شد و تولید روزانه یکمیلیارد فوتمکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی در این پروژه محقق شد.
سومین سکوی فاز 14 پارس جنوبی نیز در تیرماه سال 98 در محل خود نصب شد اما تولیدی شدن این سکو تا دی ماه این سال به طور انجامید. چهارمین و آخرین سکوی این فاز از میدان مشترک پارس جنوبی نیز که در میانه بهمن ماه سال گذشته در محل پروژه نصب شده بود و در آخرین روز سال 98، به بهره برداری رسید.
یکی از مسائل مربوط به فاز 14 پارس جنوبی که انتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پاسخگویی وزیر نفت در جلسه روز گذشته مجلس را به دنبال داشت، تأخیر در احداث پالایشگاه این فاز است.
روز گذشته وزیر نفت در این خصوص در صحن علنی مجلس با بیان اینکه هماکنون چهار سکوی فاز 14 پارس جنوبی عملیاتی است و گاز با دو خط لوله به خشکی منتقل میشود و چاههای این فاز فعال است، گفت: از اردیبهشتماه 97 برداشت گاز از سکوهای این فاز آغاز شده است و از ظرفیت اضافی فازهای 12 و 19 برای شیرینسازی آن استفاده میشود. تاکنون 22 میلیارد مترمکعب گاز این فاز شیرینسازی شده، بنابراین اگر بحث ضرر باشد زیان در مقدار برداشت از دریاست.
زنگنه از عملیاتی شدن نخستین ردیف پالایشی پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی در اواخر امسال خبر داد و با بیان اینکه سه ردیف دیگر این پالایشگاه نیز اوایل سال 1400 به بهرهبرداری میرسد، تصریح کرد: عملیاتی شدن این ردیفهای پالایشی هیچ تاثیری بر مقدار تولید ما نخواهد داشت، ما فقط یک ظرفیت پالایشی اضافه میکنیم.
همچنین امروز محمدمهدی توسلیپور، مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی با بیان اینکه اقتصاد ایران طی سالهای اخیر در حال حرکت از اقتصاد مبتنی بر نفت به سوی اقتصاد مبتنی بر محور گاز است و با شتاببخشی در بهرهبرداری از میدان مشترک پارس جنوبی و تکمیل فازهای در حال توسعه آن، نقش گاز طبیعی بیش از پیش در مدیریت کلان اقتصادی کشور، نمود پیدا میکند، گفت: در مسیر مشخصی که برای بهرهگیری از ظرفیت بالقوه و بالفعل پیمانکاران، سازندگان و تولیدکنندگان تجهیزات و کالاها در داخل کشور، مدیریت نقدینگی و هزینهکرد مناسب منابع مالی توسط وزارت نفت در سال 92 ترسیم شد، بر مبنای برداشت حداکثری از میدان مشترک پارس جنوبی علیالخصوص در بلوکهای مرزی، توسعه فاز 14 به دلیل قرارگیری در شمالیترین بلوک مخزنی، در اولویت آخر و پس از فازهای 13 و 22، 23 و 24 قرار گرفت.
وی مهمترین اقدامات صورتگرفته برای تحقق اهداف طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی را توسعه کامل بخش فراساحلی عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت برداشت سهم ایران از میادین مشترک و دستیابی به اهداف اصلی طرح که برداشت روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز غنی (معادل 56 میلیون مترمکعب) از موقعیت 4 سکوی دریایی بود، مقرر شد تا در طرح توسعه فاز 14 ابتدا بر روی بخش فراساحلی تمرکز جدی صورت گیرد، بدین ترتیب با تلاش شبانهروزی پیمانکاران و کارفرمای پروژه در بخش دریایی اجرای عملیات حفاری چاههای گازی، عملیات احداث خطوط لوله دریایی، عملیات ساخت، نصب و راهاندازی 4 سکوی گازی در موقعیت مخزنی این فاز انجام شد، به طوری که در اردیبهشتماه سال 97 نخستین سکوی دریایی، در آبانماه همین سال دومین سکو، در دیماه سال 98 سومین عرشه گازی و در اسفندماه سال گذشته آخرین سکوی بهرهبرداری این طرح عملیاتی شد و در کنار تکمیل چاهها و راهاندازی دو رشته خط لوله انتقال گاز از دریا به پالایشگاه خشکی، در مجموع تاکنون 22.5 میلیارد مترمکعب گاز از موقعیت بلوک مخزنی این طرح استخراج و با استفاده از ظرفیت آزاد پالایشگاههای مستقر در منطقه پارس 2 (پالایشگاههای فاز 12 و 19) شیرینسازی و به شبکه سراسری گاز تزریق شده است.
مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی پیشرفت کلی این طرح را 88.66 درصد اعلام کرد و با بیان اینکه سیاست وزارت نفت طی هفت سال اخیر مبتنی بر توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی و افزایش سهم گاز طبیعی در سبد انرژی کشور بوده است، افزود: با این حال به دلیل چالشهایی که از محل تشدید تحریمهای ظالمانه بینالمللی علیه کشور در سالهای متمادی حادث شده است، تا حدودی امکان دسترسی به برخی از اقلام حیاتی ساخت خارج از جمله کمپرسورها، سیستمهای کنترل و ابزار دقیق، توربواکسپندرها، لولههای CRA و... را با موانعی مواجه کرده است.
وی همچنین عدم چابکی در ساختار دولتی پیمانکار طرح و طولانی شدن فرآیند تأمین کالا را از دیگر چالشهای پیش روی توسعه فاز 14 پارس جنوبی برشمرد و تأکید کرد: بیثباتی مدیریتی در شرکت پیمانکار به عنوان راهبر کنسرسیوم و انتصاب 9 مدیرعامل از سال 89 تا کنون منجر به نقض تصمیمات مدیران قبلی و به تبع آن دوبارهکاریهای فراوان شده است، با این حال وزارت نفت به دلیل اهداف عالیه تقویت پیمانکاران و افزایش سطح توان شرکتهای داخلی، بدون در نظر گرفتن اختیار خلع ید، مصمم است تا این طرح را که از نیمه راه گذشته، با تجمیع توان ملی، تعامل، همگرایی و همافزایی در میان پیمانکاران فعلی به سرانجام برساند.
توسلیپور با اشاره به پیشرفت 84 درصدی بخش پالایشگاهی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی، سفارشگذاری کلیه کالاهای فاقد سفارش، تعیین تکلیف و سفارشگذاری مجدد برخی از کالاهای اصلی و استفاده از ظرفیت هر یک از اعضای کنسرسیوم جهت عبور از هزارتوی موانع بلند تحریم در تأمین کالا را از جمله اقدامات انجام شده در ماههای گذشته برشمرد و گفت: بر اساس سنگنشانههای تعریف شده، تا پایان سال جاری واحدهای یوتیلیتی (سرویسهای جانبی شامل آب، برق، بخار)، واحد ذخیرهسازی میعانات گازی، واحد آبگیر مستقل، مشعلهای پالایشگاه و... تکمیل و راهاندازی میشوند.
این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به تلاش حداکثری کلیه عوامل اجرایی این طرح در بخش کارفرمایی و پیمانکاری پیشبینی کرد هر چهار ردیف شیرینسازی پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی تا پایان نیمه اول سال آینده به طور کامل به بهرهبرداری برسد.