اعتبار ۱۴۷ میلیارد ریالی پتروشیمیها برای طرحهای فرهنگی و اجتماعی در ماهشهر
موفقیت برنامههای فرهنگی و اجتماعی و برآوردهسازی انتظارها، مستلزم وجود سیاستها و رویکردهای فرهنگی و اجتماعی است. شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی با توجه به این نکته، بر اساس طرح پژوهشی نیازسنجی برنامههای فرهنگی و اجتماعی و با استفاده از ابزار مصاحبه اقدام به شناسایی سیاستها و رویکردهای فرهنگی و اجتماعی مورد انتظار شرکتهای پتروشیمی کرد. حاصل آن، شناسایی ۱۲ محور و ۶۹ مؤلفه فرهنگی است که متناسب با هر یک از محورها، تعدادی سیاست مشخص و برنامههای فرهنگی و اجتماعی سال ۹۹ براساس این سیاستها، تدوین و بازنگری شد. در این تقویم فرهنگی با بهرهگیری از نتایج دو پژوهش نیازسنجی و اثربخشی برنامههای فرهنگی تلاش شده است نقایص و ضعفهای برنامههای پیشین برطرف و با اضافه کردن ۱۹ عنوان برنامه جدید برنامهای متناسب با نیاز واقعی مخاطبان تهیه و اجرا شود.
ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی منطقه ماهشهر، مشارکت نهادها و سازمانهای فرهنگی و اجتماعی فعال در آن و توجه به سهم بهرهمندی ساکنان محلی از برنامههای فرهنگی و اجتماعی، سه ضلع توسعه فرهنگی منطقه ماهشهر محسوب میشود که این موضوع در طراحی و تدوین برنامه جامع تقویم طرحهای فرهنگی و اجتماعی شرکتهای پتروشیمی منطقه ماهشهر در سال ۱۳۹۹ مورد توجه قرار گرفته است.
شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی افزون بر توجه به برخورداری و بهرهمندی ساکنان محلی در برنامههای تقویم فرهنگی، در پاسخ به تأمین خواستههای نهادها و سازمانهای فرهنگی و اجتماعی بهویژه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر ماهشهر و بندرامام، هفت برنامه فرهنگی و اجتماعی را نیز پیشبینی کرده است؛ جشنواره استانی تئاتر خیابانی، جشنواره موسیقی بندرنشینان، برگزاری کارگاههای آموزشی (ویژه انجمنهای فرهنگی، هنری)، برگزاری جشنواره هنرهای هشتگانه، برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی کانونهای مساجد، مسابقات کتاب و کتابخوانی قرآن و عترت (تفسیر و مفاهیم، سیره اهل بیت) و برپایی نمایشگاه نقاشی با هزینه ۳ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال از طرحهای فرهنگی و اجتماعی مورد تقاضای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر بندر ماهشهر و بندرامام خمینی (ره) است.
هزینهکرد ۹۱ میلیارد ریالی در سال ۹۸
برنامههای تقویم فرهنگی و اجتماعی شرکتهای پتروشیمی منطقه ماهشهر، مبتنی بر نیازهای ابرازشده، قالب اجرایی مورد انتظار، منطق اولویتگذاری برنامه، شبکه مسائل فرهنگی اجتماعی، گروه سنی هدف، گروه جنسیتی هدف، گروه مخاطب هدف، نحوه و روش اجرا، ضرورت برنامههای فرهنگی، مشارکت مالی مخاطبان و تغییرات مورد انتظار طراحی و تدوین شده است.
طرحهای فرهنگی و اجتماعی شرکتهای پتروشیمی منطقه ماهشهر در سال ۹۹ به تفکیک موضوع شامل برنامههای اجتماعی، آموزشی، تربیتی، تفریحی، رسانهای، مذهبی، مناسبتی، هنری، ورزشی است که قالب برنامههای فرهنگی، اردو و بازدید، پشتیبانی علمی، پشتیبانی مالی، جشن و جشنواره، نشستهای مشاوره، کارگاه و کلاس، مسابقه و بازی، نمایشگاه و همایش و نشست است.
بهرغم اینکه شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال، سبب کندی در اجرای برنامهها شد، اما از همان روزهای ابتدایی برنامههای جدید با طرحهای اجرا نشده جایگزین شد، بهطوری که سال گذشته، اقدامهایی همچون راهاندازی مشاورههای تلفنی بهصورت رایگان برای عموم شهروندان، خرید و توزیع ۵ هزار اشتراک فیلیمو میان کارکنان و برگزاری مسابقات و برنامههای متعدد بهصورت مجازی انجام شد.
براساس محاسبات انجام شده، ۷۴ درصد برنامههای تقویم فرهنگی سال ۹۸ بهصورت کامل اجرا شد و برنامههایی که امکان برگزاری آن نبود، جایگزین شد. گزارشهای مالی شرکت عملیات غیرصنعتی نشان میدهد که بیش از ۹۱ میلیارد ریال برای این برنامهها هزینه شده است.
مجموعه برنامههای تقویم فرهنگی انجامشده در سال ۹۸ مبتنی بر برنامههای جشنوارهای، خدمات مراکز روانشناختی و خدمات مشاورهای، مسابقات، نمایشگاهی، مناسبتی، ورزشی، خدمات آموزشی، تئاتر و نمایش، قدردانی و تجلیل، روابط عمومی، پشتیبانی از مساجد، موکبها و سینماها و پژوهش بوده است.
شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس است و به نمایندگی از همه پتروشیمیهای عضو شورای راهبردی منطقه ماهشهر، پروژههای مسئولیت اجتماعی را در منطقه اجرا میکند.