الگوبرداری بانک ملی از سامانه مدیریت دانش پالایشگاه تهران
فرشید مؤمنی فراهانی، رئیس آموزش و تجهیز سرمایههای انسانی و نماینده مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران در مدیریت دانش، در این نشست با ذکر شواهدی از خلق و ثبت دانش و اقدامهای نوآورانه کارکنان شرکت در سطوح مختلف و ارزش افزوده حاصل، به رویکردهای حمایتی و تشویق اینگونه اقدامها از سوی رهبران سازمان اشاره کرد.
وی همچنین به مدیریت اثربخش دانشها و درس آموختهها، بهعنوان مزیتی رقابتی پایدار برای سازمانها در فضای کسبوکار کنونی تأکید کرد و نکاتی را پیرامون رویکردهای جدید آموزشی در دوران شیوع کرونا برشمرد.
گفتنی است الگوبرداری (Benchmarking) روشی سیستماتیک است که سازمانها بهوسیله آن میتوانند فعالیتهای خود را در هر مقوله و بر اساس یادگیری از عملکرد صنایع یا سازمانهای پیشرو تنظیم، اندازهگیری و اصلاح کنند؛ الگوبرداری در واقع ابزاری برای بهبود مستمر است و میتواند توسط انواع سازمانهای تولیدی و خدماتی بهکار گرفته شود.
مدیریت دانش شرکت پالایش نفت تهران از سال ۱۳۸۷ آغاز بهکار کرده است و تاکنون ضمن برخورداری از روند رو به رشد همیشگی بهویژه در سالهای اخیر و به واسطه همکاری و توجه جدی مدیران، مسئولان و کارکنان بهعنوان یک مزیت رقابتی و پشتیبان راهبردها بهطور ویژه مورد توجه ارزیابان، ممیزان و سازمانهای ایرانی قرار گرفته است. قبلاً سازمانهایی نظیر وزارت نفت، ایرانخودرو، پارسخودرو، بانکهای ملت و پارسیان، صنایع مس ایران، سازمان صنایع دفاع، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، شهرداری تهران، گروه مپنا (توگا) و شرکتهایی دیگر با حضور در این مجموعه نفتی از مدیریت دانش این شرکت الگوبرداری کردهاند.
بانک ملی ایران در سال ۱۳۰۷ تأسیس شد. این بانک یکی از قویترین مؤسسات مالی در ایران است که با حدود ۳۴ هزار کارمند فعال در سراسر کشور در حال خدمترسانی به آحاد جامعه است. با الگوبرداری بانک ملی ایران بهعنوان چهارمین بانک یادگیرنده از سامانه مدیریت دانش شرکت پالایش نفت تهران (پس از بانکهای پارسیان، ملت و توسعه صادرات ایران)، شمار سازمانهای یادگیرنده و الگوبردار از مدیریت دانش این شرکت به عدد ۷۷ رسید.