/
۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵

کاهش آلودگی هوا با توسعه سهم CNG در سبد سوخت

ضرورت کاهش سهم سوخت خودروها در آلودگی هوا با جایگزینی بنزین و گازوئیل با سوختی پاک تر، در این روزها که سنگینی ذرات معلق روی هر نفس قابل حس است، بیش از پیش نمود پیدا می کند.
کد خبر : ۳۴۵۰۲
نبض نفت - این روزها درک ضرورت اصلاح رویه ها به منظور کاهش آلاینده های هوا، بسیار بیش از دیگر ایام سال برای همه آحاد جامعه سهل تر است. وقتی آلودگی هوای کلانشهرها با چشم غیرمسلح قابل رویت و سنگینی ذرات معلق در هوا، در هر نفسی که فرو می رود، قابل حس است؛ ضرورت اصلاح این شرایط، به دغدغه عموم مردم و انتظار آنها از مسئولان تصمیم گیر تبدیل می شود.

مهمترین منشأ اکثر آلاینده های هوا مانند منوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، هیدروکربن ها و دی اکسید سولفور، اشتعال سوخت های فسیلی همچون زغال سنگ، گاز، نفت، گازوئیل، بنزین و ... برای تأمین انرژی، گرما و حمل و نقل است.

در کنار آلایندگی صنایع و نیروگاه ها و دودکش خروجی خانه ها و سازمان ها، بدون شک احتراق سوخت در موتور وسایل نقلیه یکی از علل آلودگی هوای کلانشهرهاست. حال اگر این احتراق، ناقص و در خودروها و موتورسیکلت های بی کیفیت باشد، وضعیت چندین برابر خطرناک تر می شود.

در بخش افزایش کیفیت خودروها و موتورسیکلت ها و از مدار خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده، با وجود اقدامات انجام شده، کار بسیاری باقی مانده است و صنعت خودروسازی کشور همچنان از حرکت در مسیر تحقق افزایش کیفیت، آنطور که باید و بر اساس تکنولوژی های روز جهان میسر است، سرباز می زند و همچنان شاهد تردد خودروهای نوی کم کیفیت و خودروها و موتورسیکلت های فرسوده در خیابان های شهر هستیم.

در بخش سوخت، هرچه از بنزین و گازوئیل کمتری در حمل و نقل استفاده کنیم، آلایندگی کمتری خواهیم داشت. در این بخش، گازطبیعی بعد از هیدروژن، پاکترین سوخت جایگزین است؛ چون بیش از 80 درصد این سوخت از متان تشکیل شده و گازهای آلاینده منتشره از خودروهایی با سوخت گازطبیعی کمتر از خودروهای بنزینی یا گازوئیل سوز مشابه است.

سهم استفاده از گازطبیعی به صورت CNG در سبد سوخت کشور هم اکنون بین 20 تا 25 درصد است. به منظور توسعه این سهم که یکی از مزایای آن آلودگی کمتر زیست محیطی است، در اردیبهشت ماه سال جاری با رونمایی رسمی از سامانه https://gcr.niopdc.ir فرصتی فراهم شد تا خودروهای عمومی و شخصی فعال در ناوگان عمومی به صورت رایگان (برای تاکسی ها و وانت بارها) و یا با تسهیلات 70 درصدی (برای خودروهای شخصی)، تبدیل به دوگانه سوز شوند. این طرح هم اکنون در حال اجرا بوده و بازخوانی سخنان مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی حکایت از این دارد که اجرای این طرح در سال 1400 نیز ادامه خواهد داشت.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر