بهرهبرداری از پروژه یکپارچهسازی سیستمهای کنترل و مانیتورینگ حوزه نفتی نصر
به گزارش نبض نفت روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، معاون سکوی نصر درباره اهمیت پروژه اسکادا (ارسال اطلاعات لحظهای سکوهای اقماری به سکوی مادر) گفت: یکی از مهمترین دلایل، تنوع و فراوانی تجهیزات نصب شده در سکوهای اقماری نصر است. این سکوها از نوع DP (Drilling Platform) هستند، بنابراین تنوع و تعدّد تجهیزات نصب شده در آنها تقریباً مشابه یک سکوی بهرهبرداری است. از جمله تجهیزات مهم آنها میتوان به پمپهای درونچاهی و تجهیزات برقی مرتبط، کمپرسورهای هوای ابزار دقیق، ظروف تفکیک و تست، اتاقهای برق و کنترل مجزا و ... اشاره کرد.
مهندس صادق توسلی افزود: فواصل زیاد سکوهای اقماری از سکوی بهرهبرداری مادر P.P نیز از دیگر دلایل راهاندازی این سیستم است. سکوهای DPG و DPH در میدان الوند در 25 کیلومتری غرب سکوی مادر قرار داشته و سکوی نصرت نیز در فاصله 15 کیلومتری شرق سکوی مادر قرار دارد و محدوده عملیاتی حوزه نصر 40 کیلومتر است.
به گفته معاون سکوی بهرهبرداری نصر، پمپی بودن همه 64 حلقه چاه تولیدی حوزه نصر باعث میشود ارسال اطلاعات و مانیتورینگ لحظهای این سکوها در اتاق کنترل سکوی مادر از اهمیت ویژهای در پروژه SCADA برخوردار باشد.
وی، عدم جامعیت پروژه SCADA و تنوع سیستمهای مانیتورینگ (HMI) در اتاق کنترل مرکز را از مشکلات موجود این پروژه عنوان کرد و گفت: در پروژه اسکادای گذشته تقریبا 30 درصد اطلاعات سکوهای اقماری به سکوی مادر فرستاده میشد و بیش از 70 درصد اطلاعات مهم قابل انتقال نبود. همچنین در شرایط گذشته 3 نوع نرمافزار مانیتورینگ HMI برای کنترل سکوی مادر و نیز دریافت اطلاعات از سکوهای اقماری وجود داشته که باعث بروز مشکلاتی چون معایب سیستمهای جزیرهای از جمله عدم تمرکز اپراتور بر روی سیستمهای مختلف، هزینه بروزرسانی نرمافزارهای HMI به دلیل قدیمی بودن و محدودیت در مباحث گزارشگیری و انعطاف سیستم میشد. بنابراین برای حل این مساله، انتخاب یک نرمافزار جامع مرکزی، قدرتمند و انعطافپذیر جهت HMI مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: پس از بررسی نرمافزارهای مختلف و آشنایی با قابلیتهای هر یک، نرمافزار Ignition به عنوان HMI، انتخاب شد. از مزیتهای این نرمافزار میتوان به انعطافپذیری، امنیت و پایداری بالا، پشتیبانی و بروزرسانی، تحت Web بودن و سهولت کار با آن اشاره نمود.
مهندس توسلی درباره روند اجرای پروژه گفت: این پروژه در مدت یک سال و نیم توسط 8 نفر از همکاران سکو و نیز همیار فنی مهندسی ساختمان ستاد با صرف زمان 8000 نفر ساعت انجام شد. بیش از 7000 عدد سیگنال استخراج و کار مهندسی، برنامهنویسی و طراحی صفحات گرافیک HMI روی آنها انجام گردید. تجهیزات مورد نیاز نیز از امکانات موجود منطقه و یا از طریق سیستم تدارکات خریداری شد.
معاون سکوی نصر، امکان رویت گرافیک کامل و دریافت اطلاعات لحظهای تجهیزات مهمی همچون: اطلاعات آمپر و سنسورهای پمپهای درونچاهی، اطلاعات کامل وضعیت کمپرسورهای هوای ابزار دقیق، وضعیت سطوح Shut Down از بالا به پایین، وضعیت کامل کابینت ایمنی سرچاهی WHSC، وضعیت کامل سیستم تهویه، فشار، دما و کلیه المانهای چاههای تولیدی، اطلاعات تفکیککنندههای آزمایشی، گزارشگیری در خصوص میزان تزریق آب به سکوها و گزارش و تحلیل اشکالات اساسی سیستم بهویژه رفتار چاههای تولیدی را از مزایای استقرار سیستم یکپارچه جدید اعلام کرد.
مهندس توسلی افزود: علاوه بر کار مهندسی که با تکیه بر توان مهندسان شرکت نفت فلات قاره ایران انجام و مبلغ قابل توجهی سود صرفهجویی حاصل از عدم برونسپاری این پروژه بوده و نتایج چشمگیر و قابل توجه پروژه به لحاظ مالی به دست آمده است. از جمله این مزایا میتوان به جلوگیری از خاموش/ روشن شدنهای چاههای تولیدی با استفاده از تحلیل نمودار جریان و سنسورها، جلوگیری از سرویس خارج شدن هر دو کمپرسور هوا و Shut Down کلی سکوها، اطلاع از وضعیت لحظهای المانهای مرتبط با تولید سکو و سرکشی و رفع عیب در کوتاهترین زمان، اشاره کرد.
وی گفت: با توجه به بستر ایجاد شده در این پروژه، مانیتورینگ مسافت طی شده، مسیر تردد و میزان سوخت مصرفی کشتیها و هلیکوپتر بر روی HMI، پیادهسازی سامانه جامع PM پس از گردآوری اطلاعات تجهیزات و اتصال به این سیستم، اتصال و پیادهسازی هوش مصنوعی در پیشبینی میزان تولید و زمان Shut Down ها به سیستم و پیادهسازی سیستم Asset Management (کنترل اموال) به این سیستم به صورت هوشمند از برنامههای آتی سکوی نصر در یک سال آینده است.
وی در پایان اسامی همکاران پروژه را به ترتیب مسئولیت مهندس نادر چینیچیان همیار فنی پروژه، محمد فرجی معاون تعمیرات سکو، محمود لطفی مسئول اتاق کنترل، امیرمسعود جعفری مسئول ابزار دقیق سکو، حسین شکوهی کارشناس ابزار دقیق سکو، هادی شریعتمنش رییس تعمیرات سکو و مهدی بیتعب کارشناس HSE سکو اعلام و از آنها قدردانی کرد.
مهندس صادق توسلی افزود: فواصل زیاد سکوهای اقماری از سکوی بهرهبرداری مادر P.P نیز از دیگر دلایل راهاندازی این سیستم است. سکوهای DPG و DPH در میدان الوند در 25 کیلومتری غرب سکوی مادر قرار داشته و سکوی نصرت نیز در فاصله 15 کیلومتری شرق سکوی مادر قرار دارد و محدوده عملیاتی حوزه نصر 40 کیلومتر است.
به گفته معاون سکوی بهرهبرداری نصر، پمپی بودن همه 64 حلقه چاه تولیدی حوزه نصر باعث میشود ارسال اطلاعات و مانیتورینگ لحظهای این سکوها در اتاق کنترل سکوی مادر از اهمیت ویژهای در پروژه SCADA برخوردار باشد.
وی، عدم جامعیت پروژه SCADA و تنوع سیستمهای مانیتورینگ (HMI) در اتاق کنترل مرکز را از مشکلات موجود این پروژه عنوان کرد و گفت: در پروژه اسکادای گذشته تقریبا 30 درصد اطلاعات سکوهای اقماری به سکوی مادر فرستاده میشد و بیش از 70 درصد اطلاعات مهم قابل انتقال نبود. همچنین در شرایط گذشته 3 نوع نرمافزار مانیتورینگ HMI برای کنترل سکوی مادر و نیز دریافت اطلاعات از سکوهای اقماری وجود داشته که باعث بروز مشکلاتی چون معایب سیستمهای جزیرهای از جمله عدم تمرکز اپراتور بر روی سیستمهای مختلف، هزینه بروزرسانی نرمافزارهای HMI به دلیل قدیمی بودن و محدودیت در مباحث گزارشگیری و انعطاف سیستم میشد. بنابراین برای حل این مساله، انتخاب یک نرمافزار جامع مرکزی، قدرتمند و انعطافپذیر جهت HMI مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: پس از بررسی نرمافزارهای مختلف و آشنایی با قابلیتهای هر یک، نرمافزار Ignition به عنوان HMI، انتخاب شد. از مزیتهای این نرمافزار میتوان به انعطافپذیری، امنیت و پایداری بالا، پشتیبانی و بروزرسانی، تحت Web بودن و سهولت کار با آن اشاره نمود.
مهندس توسلی درباره روند اجرای پروژه گفت: این پروژه در مدت یک سال و نیم توسط 8 نفر از همکاران سکو و نیز همیار فنی مهندسی ساختمان ستاد با صرف زمان 8000 نفر ساعت انجام شد. بیش از 7000 عدد سیگنال استخراج و کار مهندسی، برنامهنویسی و طراحی صفحات گرافیک HMI روی آنها انجام گردید. تجهیزات مورد نیاز نیز از امکانات موجود منطقه و یا از طریق سیستم تدارکات خریداری شد.
معاون سکوی نصر، امکان رویت گرافیک کامل و دریافت اطلاعات لحظهای تجهیزات مهمی همچون: اطلاعات آمپر و سنسورهای پمپهای درونچاهی، اطلاعات کامل وضعیت کمپرسورهای هوای ابزار دقیق، وضعیت سطوح Shut Down از بالا به پایین، وضعیت کامل کابینت ایمنی سرچاهی WHSC، وضعیت کامل سیستم تهویه، فشار، دما و کلیه المانهای چاههای تولیدی، اطلاعات تفکیککنندههای آزمایشی، گزارشگیری در خصوص میزان تزریق آب به سکوها و گزارش و تحلیل اشکالات اساسی سیستم بهویژه رفتار چاههای تولیدی را از مزایای استقرار سیستم یکپارچه جدید اعلام کرد.
مهندس توسلی افزود: علاوه بر کار مهندسی که با تکیه بر توان مهندسان شرکت نفت فلات قاره ایران انجام و مبلغ قابل توجهی سود صرفهجویی حاصل از عدم برونسپاری این پروژه بوده و نتایج چشمگیر و قابل توجه پروژه به لحاظ مالی به دست آمده است. از جمله این مزایا میتوان به جلوگیری از خاموش/ روشن شدنهای چاههای تولیدی با استفاده از تحلیل نمودار جریان و سنسورها، جلوگیری از سرویس خارج شدن هر دو کمپرسور هوا و Shut Down کلی سکوها، اطلاع از وضعیت لحظهای المانهای مرتبط با تولید سکو و سرکشی و رفع عیب در کوتاهترین زمان، اشاره کرد.
وی گفت: با توجه به بستر ایجاد شده در این پروژه، مانیتورینگ مسافت طی شده، مسیر تردد و میزان سوخت مصرفی کشتیها و هلیکوپتر بر روی HMI، پیادهسازی سامانه جامع PM پس از گردآوری اطلاعات تجهیزات و اتصال به این سیستم، اتصال و پیادهسازی هوش مصنوعی در پیشبینی میزان تولید و زمان Shut Down ها به سیستم و پیادهسازی سیستم Asset Management (کنترل اموال) به این سیستم به صورت هوشمند از برنامههای آتی سکوی نصر در یک سال آینده است.