نخستین گوی شناور صادراتی پایانه نفتی جاسک نصب شد
وی وزن این سازه دریایی به همراه اتصالات جانبی آن را نزدیک به ۸۰۰ تن اعلام کرد و افزود: با راهاندازی و بهرهبرداری از این گوی شناور که طراحی، ساخت و نصب آن ازسوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران انجام شده است، امکان بارگیری و صادرات نفتخام سبک، سنگین و نیز میعانات گازی به وسیله نفتکشهایی با سایز VLCC فراهم میشود.
سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک با اشاره به تصمیم راهبردی دولت مبنی بر احداث یک پایانه نفتی در سواحل مکران بهمنظور افزایش ظرفیت و تنوعبخشی به مبادی صادرات نفتخام و میعانات گازی کشور اظهار کرد: از ابتدای امسال به صورت همزمان، فعالیتهای مهندسی، تأمین کالا و اجرای پروژه شروع شده است که رکورد مناسبی از داخلیسازی را هم به همراه دارد.
به گفته مالکی، این طرح، با راهاندازی بخش زودهنگام پایانه نفتی جاسک که هماکنون به پیشرفت بیش از ۹۵ درصدی رسیده است، فصل جدیدی از معاملات انرژی در کشور آغاز و ایران به پایانه صادراتی نفت در نزدیکی اقیانوس هند مجهز میشود.
وی امنیت اقتصادی بیشتر برای خریداران نفت ایران، کاهش مسیر نفتکشها، کاهش زمان تقاضا تا عرضه نفتخام و میعانات گازی، کاهش هزینههای حملونقل و بیمه، زمینهسازی برای ساخت صنایع پاییندست در منطقه مکران و در نهایت کاهش وابستگی به گلوگاه تنگه هرمز را از جمله مزایای احداث پایانه نفتی جاسک برشمرد و پیشبینی کرد با انجام عملیات راهاندازی و بهرهبرداری از فاز نخست در بهار ۱۴۰۰، این پایانه آماده بارگیری نخستین محموله صادراتی نفتخام از دریای عمان باشد.
طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک در قالب قرارداد EPC به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس به عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران با سرمایهای بالغ بر ۲۶۰ میلیون یورو، شامل سه مجموعه خطوط لوله ۴۸ اینچ خشکی و سیستمهای اندازهگیری، ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی، سه مجموعه چندراهه دریایی و سه مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی به کنسرسیومی متشکل از دو شرکت داخلی «مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران» و «گاما» واگذار شده که مقرر است فاز نخست آن اوایل سال آینده به بهرهبرداری برسد.