بومیسازی ۶۰ قطعه کاربردی در برنامه امسال ملی حفاری
وی با بیان اینکه در مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت فعالیتها در دو بخش اجرایی و پشتیبانی پیگیری و دنبال میشود، اظهار کرد: از جمله بخشهای اجرایی این مدیریت اداره مهندسی و فناوری ساخت است که در ارتباط مستمر با مدیریتهای مختلف نیازهای ضروری را دریافت و مراحل تهیه دانش فنی و واگذاری به شرکتهای توانمند واجد شرایط را تا مرحله ساخت پیگیری و نظارت مستمر میکند.
معاون مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران افزود: تاکنون در نتیجه همکاری سازنده و مؤثر میان صنعت و دانشگاه و مشارکت و همافزایی فنی با مجموعههای مرتبط، بیش از ۷ هزار قطعه پرمصرف و کاربردی در صنعت حفاری بومیسازی شده که با توجه به تفکیک و تنوع سازندگان بیش از ۲۲ هزار قطعه است و همچنان روند افزایشی دارد.
منصورنژاد اظهار کرد: پارسال دستاورد همکاریهای، بومیسازی ۸۰ قطعه و تجهیز برای نخستین بار در کشور بود که از این تعداد، ۲۰ قطعه بیش از رقم هدفگذاری شد که بر اساس ضرورت پیگیری و به ثمر نشست و زمینه تأمین نکردن آنها از منابعی خارجی را فراهم آورد.
وی به انواع فیلتر دیزل ژنراتور اشاره کرد و گفت: دانش فنی این قطعات با همکاری جهاد دانشگاهی استان خوزستان تهیه و در همافزایی با سازندگان بزرگ فیلتر در کشور، تولید داخل شد و پس از گذر از مراحل تست آزمایشگاهی، هم اکنون در مراحل نهایی آزمون میدانی قرار دارد.
معاون مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران گفت: ساخت شفت اصلی مربوط به تاپ درایو وارکو (VARCO) و اماچ که از قطعات بسیار مهم و حساس گرداننده فوقانی است در نتیجه رایزنی و دریافت مجوز در قالب تولید بار اول از معاونت علمی فناوری نهاد ریاست جمهوری، از سوی دانشگاهها و سازندگان توانمند داخلی نسبت به تهیه دانش فنی آنها اقدام شده و پیشبینی میشود تا پایان امسال شاهد ساخت نمونه و آزمون میدانی دو شفت تاپ درایو وارکو و اماچ باشیم، همچنین ساخت بونت سیل (Bonnet Seal) یا درزگیر فلنج میانی و کمربند ایمنی دکلبان که از تجهیزات ایمنی بسیار مهم در عملیات حفاری است به سرانجام رسیده و در چرخه عملیات بهکار گرفته میشود.
منصورنژاد یادآور شد: ساخت تجهیزات دورانی تجهیز UBD از دیگر تجهیزاتی است که در حال ساخت و گذراندن مراحل تعریف شده طبق دستورعمل است.