لزوم بهکارگیری راهکارهای متنوع برای مهار مصرف فرآورده در کشور
وی ضمن اظهار امیدواری نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رأی اعتماد بالا ایشان را بهعنوان وزیر نفت راهی وزارتخانه کنند، گفت: ایشان با توجه به سوابقشان با صنعت نفت بهصورت کامل آشنایی دارند و امیدواریم بدنه کارشناسی این صنعت نیز با ایشان همراهی کنند و ایشان نیز از دیدگاه کارشناسی نخبگان و کارشناسان این صنعت استفاده کند زیرا همراهی پیکره کارشناسی در این صنعت متضمن موفقیت و رشد و توسعه این صنعت خواهد بود.
دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش همچنین تأکید کرد: ما در انجمن صنفی صنعت پالایش نفت کشور بههیچوجه دنبال سود بیشتر نبوده و نیستیم، اما با توجه به هزینههای فنی، جانبی، تعمیرات اساسی، بازسازی، طرحهای توسعهای و کیفیسازی که در صنعت پالایش وجود دارد، نیاز به حمایت دولت و مجلس داریم.
عاشوری با تأکید بر اینکه بیشک نگاه ما در انجمن به پالایشگاههای کشور ملی است و ما بهعنوان سرمایه ملی به پالایشگاههای کشور نگاه میکنیم، گفت: در این راه نیاز به حمایت دولت و مجلس داریم تا بتوانیم پالایشگاههای کشور را که بیشتر سن بالایی دارند، سرپا، زنده و روزآمد نگه داریم و با حداکثر ظرفیت کار کنند.
وی افزود: وظیفه اصلی مجموعه شرکتهای پالایشی تولید است که هم نیاز داخل کشور را به لحاظ سوخت تأمین میکنند و هم فرآوردههای ویژه را برای صنعت پائیندستی بهعنوان خوراک تأمین و بخشی را هم صادر میکنند بنابراین جایگاه شرکتهای پالایشی بیارتباط با مسائل امنیت داخلی، امنیت ملی، آرامش روحی و روانی جامعه و اقتصاد جامعه نیست و حتی در بحث درآمد دولت نیز بسیار نقش پررنگی داشته است و از نظر درآمد مالیاتی نیز جزو مؤدیان بزرگ مالیاتی کشور است که شفافترین صورتهای مالی را داریم و بدهی مالیاتی نداریم و خوشبختانه از این لحاظ جایگاه ویژهای داریم.
دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش همچنین با اشاره به اینکه شرکتهای پالایشی سه شیفت در حال تولید هستند و از نیمه دوم سال ۹۷ هم کشور به لحاظ واردات مواد سوختی بینیاز شده است، گفت: این رویه تاکنون ادامه داشته است و در آینده هم تداوم خواهد داشت و مشکلی به لحاظ تأمین سوخت کشور نداریم. یکی از مهمترین چالشهای صنعت نفت کشور مدیریت مصرف است، پیشنهادهایی به دولت جدید ارائه خواهیم کرد تا سازوکارهایی پیشبینی شود که با توجه به افزایش مصرف فرآورده در سالهای آینده، نیازمند واردات نشویم و افزون بر آن، تولید را هم افزایش دهیم.
عاشوری حرکت صنایع خودروسازی به سمت تولید محصولات کممصرف، تولید خودروهای دوگانهسوز، فرهنگسازی مصرف سیانجی در کشور، مدیریت مصرف سوخت در کشور از طریق ابزارهای مختلف از جمله سهمیهبندی و... را راهکارهایی مؤثر برای پایان دادن به مسابقه همیشگی بین تولید و مصرف سوخت در کشور اعلام کرد.
وی افزود: اکنون روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر تولید بنزین داریم، اما بهدلیل مصرف بیرویه و بالای خودروها، بیش از ۹۰ میلیون لیتر در کشور سوخت مصرف میشود که این اعداد نشاندهنده فاصله اندک بین تولید و مصرف بنزین در کشور است و چنانچه برای پنج تا ۱۰ سال آینده در کشور برنامهریزی نکنیم، چه بسا به واردکننده بنزین تبدیل شویم.
دبیرکل انجمن صنفی صنعت پالایش همچنین تعیین بهموقع قیمت خوراک را از دیگر خواستههای انجمن صنفی صنعت پالایش کشور از دولت و وزیر نفت جدید برشمرد و گفت: فرآیند تعیین قیمت خوراک و ۶ فرآورده اصلی، فرآیندی پیچیده است که ما درخواست کردیم این فرآیند سادهتر شود تا سریعتر بتوانند قیمتها را اعلام کنند و با مذاکراتی که با وزارت نفت انجام دادهایم، امیدواریم هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود.