اطلاعرسانی شفاف و دقیق از اولویتهای مدیریت اختلال سامانه سوخت بود
وی افزود: اولویت نخست نشست صدور سریع و بهموقع یک اطلاعیه برای شفافسازی و اطلاعرسانی دقیق بود و در نخستین دقایق، اطلاعیهای تنظیم و صادر شد و با توجه به اینکه در این اطلاعیه افزون بر اطلاعرسانی درباره قطعی جایگاهها، بر نبود برنامه برای افزایش قیمت و نیز تغییر نکردن سهمیههای سوخت به مردم اطمینان داده شد، که این اطلاعیه افزون بر بازتاب گسترده، تاثیر مثبتی بر جلوگیری از ظهور و ادامه شایعهها داشت.
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: بررسی سریع برنامههای از پیش تعیین شده برای عملیاتی شدن جایگاههای عرضه، اولویت دوم نشست کمیته بحران شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بود، خوشبختانه گروههای عملیاتی ما بهواسطه آموزش و تجارب گذشته، این آمادگی را داشتند که جایگاهها را طبق روال سنتی بهصورت دستی آماده عرضه سوخت کنند و ارائه سوخت به قیمت آزاد در اولویت قرار گرفت.
کاهی گفت: این اتفاق بحرانی ملی و سراسری به شمار میآمد و گروههای امنیتی از نهادهای مختلف در کنار ما بودند؛ نشستهای مختلفی برگزار شد تا سامانه هوشمند سوخت بهسرعت عملیاتی و عرضه بنزین سهمیهای در جایگاههای عرضه فراهم شود و ما در بخش اطلاعرسانی نیز تلاش میکردیم با ارائه اطلاعات و آمار اوضاع جایگاهها بهصورت هر دو ساعت یکبار از طریق رسانههای جمعی، مردم و مخاطبان را از تازهترین شرایط جایگاههای عرضه سوخت در سطح کلانشهرها، شهرها و محورهای مواصلاتی مطلع کنیم.
وی تأکید کرد: ما با ارائه آمارهای دقیق و مصاحبههای پرشمار خبری در سطح مناطق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، اختصاص یک پیوند اینترنتی ویژه ارائه اطلاعات مربوط به تازهترین شرایط جایگاهها که دائم روزآمد میشد و اوضاع جایگاههای فعال و متصل سامانه هوشمند سوخت با اطلاعات دقیق از جمله کد جایگاه و آدرس به تفکیک مناطق، درباره تازهترین شرایط جایگاهها در سراسر کشور اطلاعرسانی کردیم.
قدردانی از همراهی اصحاب رسانه در مدیریت اختلال سامانه هوشمند سوخت
رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ضمن قدردانی از همراهی اصحاب رسانه در مدیریت این بحران گفت: خوشبختانه رسانهها بهویژه صدا و سیما در این بحران سازوکاری بسیار همراه داشتند و با تصویربرداری لحظهبهلحظه از وضع جایگاههای فعال نقش موثری در یاریرسانی به ما برای ارائه اطلاعات صحیح، دقیق و منسجم و نیز بازتاب تلاشهای همکاران ما داشتند.
کاهی با اشاره به این که با همراهی همکاران و راهگشا شدن همکاری ستاد شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با گروههای امنیتی، پس از نیم ساعت، نخستین جایگاه به سامانه هوشمند سوخت متصل شد، تأکید کرد: از چهارم تا دوازدهم آبانماه و در جریان مدیریت این بحران، بیش از یک هزار و ۳۰۰ مصاحبه خبری با رسانههای صوتی و تصویری و مکتوب از جمله شانا، مهر، فارس، ایلنا، ایرنا، خبرگزاری صداوسیما، باشگاه خبرنگاران، ایسنا، ایرنا و همشهری، رادیوهای سراسری و بخشهای مختلف خبر تلویزیون انجام شد که ۵۶۲ مورد آن مربوط به خبرگزاری و روزنامهها، ۷۰۰ مورد آن مربوط به سایتها و ۴۷ مصاحبه رادیو و تلویزیونی مربوط به مناطق و روزنامهها و رسانههای محلی بوده است؛ همچنین در سطح مناطق عملیاتی این شرکت نیز یک هزار و ۴۰۰ مصاحبه در همین بازه زمانی برای اطلاعرسانی درباره وضع جایگاههای عرضه سوخت در استانها انجام شده است.
وی با تأکید بر اینکه اطلاعرسانی و شفافسازی بهموقع سبب روی آوردن مردم به رسانههای داخلی در این زمینه شده بود، گفت: ما در مواردی قطعی موردی سامانه هوشمند سوخت در جایگاهها بهصورت موردی را تجربه کرده بودیم، اما ابعاد این حادثه بسیار بزرگ و سراسری بود، اما خوشبختانه بدون کوچکترین حادثه و درگیری، مدیریت شد و اگر چه همکاران ما در حوزههای عملیاتی برای چنین مواردی، برنامهریزی و احتمالها و راهکارهای لازم را بررسی کرده بودند، اما این بحران بهدلیل وسعت دربرگیری، تجربه منحصر به فردی بود.
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ضمن قدردانی از زحمات همکاران مجموعه خود در ستاد و مناطق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی افزود: همکاران ما در ستاد روابط عمومی نیز در این هشت روز پابهپای بخشهای عملیاتی و در سه روز کاری اوج مدیریت بحران نیز بهصورت شبانهروزی کار میکردند، مدام آمار روزآمد میشد و حتی در نیمههای شب مصاحبه و تصویربرداری برای مستندسازی و پوشش خبری انجام میشد.
کاهی همچنین با اشاره به همدلی همه کارکنان شرکت برای مدیریت صحیح این بحران تأکید کرد: همه همکاران ما از مدیران تا بخشهای عملیاتی و فنی، جایگاهداران و گروههای پشتیبان در حوزههای منابع انسانی تا خدمات با همراهی و همکاری دیگر سازمانها در این بحران، دفاع نابی را به سرانجام رساندند و خوشبختانه نتیجه خوبی داشت.
وی همچنین ضمن قدردانی از همراهی و صبوری مردم در قطعی موقت جایگاههای عرضه سوخت گفت: همراهی مردم در این بحران به وضوح تاثیرگذار بود و من از همراهی و همدلی مردم عزیز در سراسر کشور قدردانی و تشکر میکنم.
رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی افزود: پیشنهاد ساخت یک مستند سینمایی بهمنظور مستندسازی ابعاد این حادثه و به تصویرکشیدن تلاشهای مجموعه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی برای مقابله با این بحران هشت روزه در دستور کار قرار گرفته است.
منبع: شانا