بکارگیری فناوریهای نوظهور و تغییر مدلهای کسب وکار در شرکتهای برتر امسال مشهود بود
بنا به این گزارش، برخی از شاخصهاي رتبه بندي شامل شاخص های فروش، اندازه و
رشد شرکت، سودآوری و عملکرد، بهره وری، صادرات، نقدینگی، بدهی و شاخص های
بازار هستند.
نتایج رتبه بندی امسال نشان می دهد که سهم ۱۰۰ شرکت اول از کل فروش ۸۶.۹
درصد و ۱۰۰ شرکت دوم ۹.۵ درصد است. ۱۰۰ شرکت اول ۷۱.۴ درصد از اشتغال زایی
کل شرکت های برتر را سهیم هستند.
این نتایج مشخص می کند که میزان صادرات ۱۰۰ شرکت اول ۹۲.۵ درصد از کل
صادرات ۵۰۰ شرکت برتر است. همچنین مقایسه ارزش افزوده شرکت ها با تولید
ناخالص داخلی نشان می دهد ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت اول ۱۸ درصد و ارزش افزوده
۵۰۰ شرکت ۲۰ درصد است. فروش ۱۰۰ شرکت اول ۴۵ درصد و فروش ۵۰۰ شرکت ۵۲ درصد
است.
حرکت به سوی پارادایم حکمرانی هوشمند در گرو اقتصاد سبز و اقتصاد دیجیتال است.
ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بیست و چهارمین
دوره رتبه بندی شرکت های برتر ایران در خصوص عوامل برتری و پایداری بنگاه
های بزرگ اظهار داشت: هوش نوآوري که توانايي شناختی انسان براي مشاهده
مشكلات و فرصتها به شيوهاي جديد و كشف راه حلهاي جديد در پاسخ به
چالشهاي پيچيده است، یکی از عوامل برتری و پایداری بنگاه های بزرگ است، به
عبارت دیگر هوش نوآوری پاسخي به پيچيدگي است و نياز رهبران در محيطهاي
پیش بینی ناپذیر است.
وی افزود: محيط هاي امروز محيط هاي پر تغییر، با پیچیدگی بالا، پر ابهام
با عدم قطعیت است که عدم اطمینان، تغییرات سریع، ابهام و پیچیدگی را به
همراه دارد.
کیانی بختیاری، اشتباهات رایج در این محیط را شامل رويكرد دستوري به
نوآوري، سادهانگاري مسائل پيچيده، محدود كردن سطح نوآوري به رهبران و
مديران ارشد، نداشتن استراتژي و برنامه نوآوري و ضعف دانشي رهبران درباره
نوآوري و شيوه پيادهسازي آن عنوان کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا هوش نوآوری برای محیط غیر قابل پیش بینی کافی است؟
اظهار داشت: رهبران علاوه بر هوش نوآوري به دو نوع هوش ديگر نياز دارند.
هوش هیجانی و هوش تحلیلی. هوش نوآوری، شناسايي مساله با رويكردي نوآوري و
كشف راه حلهاي جديد براي آن است. از سوی دیگر هوش تحليلي استفاده از سواد
و مهارتهاي رياضي براي شناسايي و حل مساله، استفاده از حافظه براي حل
مشكلات پيچيده و استفاده از منطق براي حل مساله است. اما هوش هيجاني،
خودمديريتي، آگاهي اجتماعي و مديريت روابط است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، تفکر واگرا و تفکر همگرا را ابزارهای هوش
نوآور دانست و گفت: تفكر واگرا توليد انبوهي از راهحلهاي جديد براي يك
مساله از طريق تركيب، تجزيه يا مرتب كردن ايدههاي موجود و جديد است و تفكر
همگرا اصلاح ايدهها و اكتشاف بهترين جنبههاي هر ايده براي رسيدن به
راهحل نوآورانه است.
کیانی بختیاری، هنر رهبران را تفکر درباره تفکر نامید. آگاهي از اينكه در
هر موقعيتي و در مواجهه با هر مسالهاي، بايد از كدام هوش و تفكر استفاده
كرد.
وی افزود هوش نوآوري پاسخي براي مسائل پيچيده، غيرخطي و پيشبينيناپذير
است بنابراین استفاده از اين هوش براي مسائل خطي و تكرار شونده موجب اتلاف
زمان براي رسيدن به راهحل مناسب، پيچيدگي راهحل و صرف منابع زياد براي
اجراي راهحل می شود. هوش نوآوري در صورت پرورش يافتن، به شكل تفكر
نوآورانه بروز مييابد. تفكر نوآورانه فرايند حل مسائل از طريق كشف، تركيب و
مرتب كردن ايدهها (تفكر واگرا) براي رسيدن به بهترين روش جديد حل مسئله
(تفكر همگرا) است.
کیانی توجه به رویکرد های بین المللی نوپدید فناورانه و صنعتی را از دیگر
عوامل برتری و پایداری بنگاه های بزرگ دانست. وی انقلاب صنعتی چهارم (
آلمان۲۰۱۱) و جامعه ۵.۰ ( ژاپن ۲۰۱۶) را فناور ی های پیشرفته،در راستای
منافع اقتصادی، اجتماعی و رفاه شهروندان نامید و افزود: نسل پنجم صنعت
اهداف و گستره ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سود آوری دارد و بر سه
عنصر انسان، پایداری و تابآوری بنا شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، حرکت به سوی پارادایم حکمرانی هوشمند را در
گرو اقتصاد چرخشی، اقتصاد گیگ، اقتصاد اشتراکی، اقتصاد سبز و اقتصاد
دیجیتال دانست و سازمان های دو سو توان را عامل توسعه صنعتی و درآمدزایی و
توسعه مناطق کم برخوردار و انجام فعالیت های زیست سازگار خواند.
وی خاطر نشان کرد: سازمان های هیبریدی از دیگر ابزارهای حرکت به سوی ایجاد
سازمان های نوپدید منطبق با ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی هستند. این
سازمان ها گونه ای از سازمان های دوسوتوان هستند که از یک سو دارای ماموریت
فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی و از سوی دیگر به دنبال کسب سود و درآمدزایی
هستند.
وی افزود : در پارادايم سازمانهاي دوناتي هدف اول حفظ پايداري محيط زيست و
عدم تجاوز از سقف زيستمحيطي و هدف ثانويه كسب درآمد است. رهبران
سازمانهاي دوناتي، ملاحظات زيستمحيطي در تمامي تصميمات خود وارد
ميكنند. این سازمان ها مبتني بر مسئوليت اجتماعي هستند. و در نهایت سازمان
های شهروند شرکتی، نمونه دیگری از سازمان های نو پدید هستند. ماهيت
شركتها در سرتاسر دنيا در حال تغيير است. شركتها ديگر فقط يك ماهيت حقوقي
ندارند كه هدف اول آن سودآوری و پاسخگويی به سهامداران باشد. شركتها به
شهرونداني تبديل شدهاند كه در قبال جامعه مسئول هستند و بايد به شهروند
شركتي خوب تبديل شوند.
کیانی بختیاری چهارمین عامل از عوامل برتری و پایداری بنگاه های بزرگ را
توجه به رويكرد دولتها در صنعت سبز دانست. سبزسازي صنايع موجود به معنای
اصلاح فرايندهاي صنايع موجود (صرف نظر از اندازه، بخش يا مكان) بهگونهاي
كه در تمام مراحل پيش، حين و پس از توليد (محصول يا خدمت) كمترين آثار
زيستمحيطي ممكن ايجاد گردد. برخي از اقدامات اساسي در سبزسازي، استفاده
كاراتر از منابع، استفاده از منابع تجديدپذير، حداقل استفاده از سوختهاي
فسيلي و حداقل توليد گازهاي گلخانهاي است. از سوی دیگر، توسعه صنايع سبز،
توسعه كسبوكارها و صنايعي كه هدفشان ايجاد پايداري در محيط زيست ميباشد.
صنايعي نظير بازيافت مواد، مديريت ضايعات، تصفيه آب، حملونقل ضايعات و
غیره. دوگانهزدايي دیگر رویکرد دولت ها در صنعت سبز است. در صنعت سنتي،
فعاليت صنعتي به معني «خير» در رشد اقتصادي و «شر» براي محيط زيست است. اما
در صنعت سبز، زوجيت خير اقتصادي و شر اقتصادي از بين ميرود و زوج جديد
تشكيل ميشود: خير اقتصاد و خير محيط زيست. تزويجزدايي توجه دولتها،
سياستگذاران و فعالان صنعتي به اين موضوع است كه نرخ رشد فشار بر محيط
زيست همواره بايد كمتر از نرخ رشد اقتصادي باشد. چهارمین رویکرد صنایع
دوستدار محيط زيست است. صنايعي از مواد اوليه پايدار براي توليد استفاده
ميكنند و محصولات دوستدار محيط زيست توليد مي كنند. محصولات دوستدار محيط
زيست محصولاتي هستند كه هم در چرخه توليد، هم مصرف و هم بازيافت، آسيبي به
محيط زيست وارد نميكنند. رشد اقتصادي صنايع سبز نشاندهنده افزايش اقبال
عمومي به اين صنايع است. (توجه عمومي به مسئوليت اجتماعي) شايد در آينده
صنايع غيرسبز، بهطور روزافزوني مورد اقبال كمتر عمومي قرار گيرند. و ايجاد
الزامات قانوني در مورد گازهاي گلخانهاي برا ي كشورهاي در حال توسعه
(توافقنامه پاريس و موارد مشابه) صنایع زیست سازگار را توجیه می کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه به مثال هایی از اقدامات شرکت های
بزرگ در حکمرانی هوشمند پرداخت. استفاده از زنجیره بلوکی درزنجیره تامین
والمارت (استفاده از فناوری های نوظهور) برچسبهای RFID یا QR واحدهای
نگهداری موجودی و استفاده از پهباد برای سرشماری انبارها توسط آمازون
(استفاده از فناوری های نوظهور ایر بی ان بی و اوبر (اقتصاد اشتراکی) ،
تامین آب آشامیدنی برای کشورهای کم برخوردار و بازیافت قوطی و ظروف محصولات
توسط پپسی کولا (دوسوتوانی سازمانی و اقتصاد چرخشی)، درج برچسب های زیست
سازگاری بر محصولات در کانادا، اتحادیه اروپا و آمریکا (اقتصاد سبز) از این
جمله اند.
کیانی در ادامه به تاریخچه بیست و چهار سال متوالی رتبه بندی شرکت های برتر
از سال ۱۳۷۷ پرداخت. در سال آغاز این رتبه بندی شركت های برتر ايران از
نظر شاخص ميزان فروش رتبهبندي و معرفي ميشدند. ميزان اثرگذاري يك بنگاه
اقتصادي درابعاد اقتصاد ملي با ميزان فروش آن رابطه مستقيم دارد. بنابراين
در رتبه بندي سال ۱۳۷۷ تعداد شاخصهاي مورد ارزيابي یک شاخص و گزارش نتيجه
رتبهبندي در یک بروشور ۴ صفحه اي گنجانده شد. اما مهم ترين اهداف
رتبهبندی شرکتهای برتر ایران توليد اطلاعات در مورد بنگاههاي اقتصادي
كشور و شفافسازی فضای کسب و کار است.
وی یادآور شد: رتبهبندی شرکتها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی،
گسترش رقابت بين بنگاههای اقتصادی و استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک
به برنامه ریزی اقتصادی در کشور صورت می پذیرد. رتبه بندی های مشابه
IMI-100 در سطح جهان رتبهبندی Fortune 500 است که ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا را
رتبهبندی میکند. در سطح منطقه، رتبهبندی DS100 که صد شرکت بزرگ کشورهای
عضو سازمان همکاری اسلامی را رتبهبندی میکند. و در سطح كشوري در كشورهاي
آمريكا ، كانادا ، تركيه ، هندوستان و غیره انجام ميشود. رتبه بندی
IMI-100 در سال ۱۴۰۰ شامل ۵۰۰ شرکت است. ۵۰۰ شركت براساس بالاترين ميزان
فروش (درآمد) مشخص ميشوند. ۵۰۰ شركت براساس ميزان فروش به پنج دسته صدتايي
تقسيم ميشوند و شركتهاي هر دسته براساس ۳۲ شاخص ديگر با هم مقايسه و
رتبه بندي ميشوند. به اين نحو شركتهايي با هم مقايسه ميشوند كه از نظر
اندازه تاحدودي به هم نزديك هستند.
ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت برتر ۲۰ درصد GDP و ۱۰۰ شرکت برتر ۱۸ درصد GDP کل کشور را تشکیل میدهد
دیگر سخنران این همایش معاون برنامهریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی
صنایع ایران (ایدرو) بود. وی در سخنانی تصریح کرد: در اقتصاد ملی راهی جز
تقویت،حمایت، پشتیبانی و رفع موانع برای پیشتازان و پیشرانان اقتصاد ملی و
توجه به مزیتهایمان نداریم.
مهدی صادقی نیارکی در بیستوچهارمین همایش شرکتهای برتر ایران که در مرکز
همایشهای صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: آمار ۵۰۰ و ۱۰۰ شرکت برتر
ایران نشان میدهد مجموع فروش ۱۰۰ شرکت برتر، حدود ۴۵ درصد تولید ناخالص
ملی را تشکیل میدهد در حالی که با در نظر گرفتن ۵۰۰ شرکت برتر این آمار به
۵۲ درصد بود.
صادقی نیارکی افزود: همچنین ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت برتر ۲۰ درصد GDP و ۱۰۰ شرکت برتر ۱۸ درصد GDP کل کشور را تشکیل میدهد.
معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در دنیا
اقتصاد کشورها توسط شرکتها ساخته میشود و این شرکتهای بزرگ هستند که
اقتصاد ملی، منطقهای و فرامنطقهای را میسازند و تصویر بیرونی اقتصاد
کشور را در دنیا مشخص میکنند و در نهایت میتوانند شاخصهای زندگی افراد
حاضر در آن جامعه را تغییر دهند.
صادقی نیارکی تصریح کرد: در اقتصاد ملی ما تقریبا به اندازه انگشتان دست یا
حتی بیشتر، شرکت با فروش بیش از یک میلیارد دلار وجود دارد. در اقتصاد ملی
راهی جز تقویت،حمایت، پشتیبانی و رفع موانع برای پیشتازان و پیشرانان
اقتصاد ملی و توجه به مزیتهایمان نداریم.
معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان
اینکه ایران جزو ۵ رتبه اول فارغ التحصیلان دانشگاهی در دنیا است، تصریح
کرد: ناچاریم توجه بیشتری به صنایع ساخت محور داشته باشیم زیرا چالش امروز
کشور استفاده از متخصصان و فارغ التحصیلان است بنابراین باید شکاف ۳۰ درصدی
بین GDP و ارزش افزوده را به این سمت هدایت کنیم.
صادقی نیارکی با اشاره به قانون حداکثر استفاده از توان تولید اظهار کرد:
مسئله رتبه بندی در این قانون به صراحت ذکر شده است. این امتیاز میتواند
به عنوان اعتباری برای این شرکتها در اقتصاد کشور شناخته شود.
شرکتهای برتر، نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را دارند.
مجید درویش مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر، در همایش اعلام نتایج بیست و چهارمین سال رتبه بندی شرکت های برتر گفت: در این رتبه بندی، شركت ها براساس بالاترين ميزان فروش (درآمد) مشخص ميشوند. در فهرستهاي عمومي IMI-100، انواع شركتها در رشتههاي صنعتي مختلف حضور دارند. ۵۰۰ شركت براساس ميزان فروش به پنج دسته صدتايي تقسيم ميشوند و شركتهاي هر دسته براساس ۳۲ شاخص ديگر با هم مقايسه و رتبه بندي ميشوند. به اين نحو، شركتهايي با هم مقايسه ميشوند كه از نظر اندازه تاحدودي به هم نزديك هستند. تعداد شاخصهاي مورد ارزيابي در فهرستهاي عمومي ۳۳ شاخص است. چین بیشترین تعداد شرکت در فهرست فورچون را دارد و کشورهای امریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و بریتانیا در مقام های بعدی قرار دارند. اما سهم امریکا از نظر ميزان درآمد در فهرست فورچون ۵۰۰ بالاترین و چین، ژاپن، آلمان، فرانسه و بریتانیا در رتبه های بعدی قرار دارند.
مطابق آخرین آمار موجود، صنایع بزرگ ۴۷ درصد اشتغال را ایجاد کردهاند. طی ۱۰ سال (۹۳-۱۳۸۳)، سهم بنگاههای بزرگ در ایجاد ارزش افزوده در حدود ۹۰ درصد بوده است. بنگاه های بزرگ اقتصادی در ایران شغل هایی ایجاد می کنند که در مقایسه با بنگاهای کوچک و متوسط، تاثیر بیشتری در رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی دارند.
وی در مورد روش شناسی رتبه بندی گفت: یک شرکت، در شاخص های مختلف، رتبه
های متفاوتی می گیرد. و به عبارت دیگر: در این نوع رتبه بندی ها، شاخص های
مختلف با هم ترکیب نمی شوند تا در مجموع، به یک شرکت، یک رتبه تعلق گیرد.
باید توجه داشت هر فهرست رتبه بندی مربوط به چه شاخصی است، فهرست مزبور،
صرفاً جایگاه شرکت ها را از جنبه همان شاخص مشخص می کند و نه از تمام جنبه
ها. شاخص های رتبه بندی، شاخص های کمّی (مقداری) هستند و مقادیر آنها از
صورت های مالی حسابرسی و تایید شده شرکت ها استخراج می شود. رتبه شرکت ها
در شاخص مورد نظر، براساس مقادیر عددی به وسیله نرم افزار مشخص می شود و
هیچ گونه ارزیابی و قضاوتی توسط اجراکنندگان رتبه بندی صورت نمی گیرد. از
ویژگی های رتبه بندی IMI-100، شفافیت بالای آن است، به طوری که رتبه هر
شرکت در هر شاخص، به راحتی قابل بررسی و صحه گذاری است.
درویش گفت: در سال ۱۳۹۹ ، اقتصاد ایران ۱ درصد رشد داشته است. رشد واقعی
فروش ۵۰۰ شرکت برتر ۲۳.۶ درصد بوده است. پس می توان گفت که شرکتهای برتر،
نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را داشتهاند. فروش اولین شرکت ، ۱۴۶.۸۶۱
میلیارد تومان، فروش صدمين شركت ۵.۲۰۱ ميليارد تومان یعنی ۸۵ درصد رشد نسبت
به فروش صدمین شرکت سال قبل و جمع فروش صد شركت برتر ،۲,۲۸۳,۳۸۲ ميليارد
تومان یعنی ۷۶ درصد رشد (اسمی) نسبت به سال قبل از آن داشته است.
مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر گفت: در رتبهبندي IMI-100 علاوه
براينكه جايگاه هر شركت در فهرستهاي عمومي نشان داده ميشود، جايگاه شركت
در گروه صنعتي مربوط نيز مشخص ميشود. در رتبه بندی سال ۹۹، شرکت ها در ۳۲
گروه صنعتی ( رشته کسب و کار) قرار گرفته اند. رده بندی شرکت های برتر در
زمینه شركتهاي پيشرو (تعیین ۱۰شركت داراي بالاترين رشد طي دوره ۴ ساله
بين صد شركت برتر)، شركتهاي برتر از نظر رشد سريع (تعیین ۵ شركت داراي
بالاترين رشد طي دوره ۴ ساله از هر دسته صدتايي بعدی)، شركتهاي برتر
صادرات گرا (تعیین ۱۰شركت دارای بالاترين رتبه از نظر شاخص تركيبي صادرات) و
شاخص تركيبي صادرات از تركيب سه شاخص ميزان صادرات، رشد صادرات و نسبت
صادرات به فروش بدست مي آيد.
وی خاطرنشان کرد: مقايسه ۵۰۰ شركت بزرگ و گروههاي صنعتی رتبهبندي IMI-100
با ۵۰۰ شركت بزرگ و گروههاي صنعتی فهرست Fortune Global 500 مقايسه ۵۰۰
شركت بزرگ و گروههاي صنعتی رتبهبندي IMI-100 با ۵۰۰ شركت بزرگ و گروههاي
صنعتی در رتبهبنديهاي مشابه در تركيه، هند و آمريكا. اين مقايسهها
اطلاعات مفيدي در زمينه مقايسه صنايع و رشتههاي مختلف كسب و كار در اين ۴
كشور ارائه ميدهد.
نقش بکارگیری فناوری های نوظهور و تغییر مدل های کسب و کار نیز در شرکت های برتر امسال مشهود بود
درحاشیه همایش معرفی شرکتهای برتر؛پایگاه خبری-تحلیلی در گفتگویی ویژه از وضعیت کلی حضور شرکتها،تحلیل شاخصهای رتبه بندی، طرح موضوع شاخص جدید مسوولیتهای اجتماعی ومحیط زیست ودرآخر ارزیابی ازنحوه برگزاری ۲۴مین سال همایش رتبه بندی۵۰۰ را ازمدیران ارشد سازمان مدیریت صنعتی و این همایش ؛ (مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی؛ دکترابوالفضل کیانی بختیاری و مدیر مرکز رتبه بندی شرکتهای برتر دکترمجید درویش) جویا شد که دو گفتگوی ذیل حاصل این گفت وشنود است.
-جناب آقای دکترکیانی بختیاری بفرمایید چه تحلیلی از وضعیت حضور
شرکتها و همچنین ارزیابی جنابعالی از همایش امسال معرفی ۵۰۰ شرکت برتر
چگونه است؟لطفا تشریح نمایید.
با عرض سلام و تشکر از زحمات شما که به عنوان یک رسانه تحلیلی اقتصادی و
صنعتی در ترویج و جریان سازی فعالیت های مرتبط با توسعه کشور گام برمی
دارید، در خصوص سوال جنابعالی باید به عرض برسانم امسال دو نکته مهم بیشتر
از سال های گذشته بارز بود. یکی اینکه شعار امسال سال تولید، مانع زدایی ها
و پشتیبانی ها بود. عملکرد مطلوب این شرکت ها آن هم در شرایط پیچیده کسب و
کار با توجه به تحریم های ظالمانه و مشکلات ناشی از پاندمی کرونا مبین این
موضوع مهم بود که مدیران مجرب و کارکنان دلسوز این شرکت های بزرگ کار
جهادی کرده و به شعار سال پاسخ مطلوب داده اند که این نکته در خور تقدیر و
سپاسگزاری است. امسال شرکت های برتر از نظر درآمد زایی، اشتغال زایی و
صادرات و بهره وری کل عوامل تولید نقش آفرینی موثری در رونق اقتصادی کشور
داشته اند.
نکته دوم اینکه گروه های تولید محور به ویژه پتروشیمی ها، فلزات اساسی،
فرآورده های نفتی، شرکت های چند رشته ای گروه وسایل نقلیه و قطعات خودرو
رشد مطلوب تری داشته و از گروه های غیرمولد پیشی گرفته اند و این یعنی برای
ساخت و تولید داخل در بخش های اقتصادی کشور برنامه ریزی شده است.
نکته سوم اینکه بسیاری از شرکت های فهرست ۵۰۰ شرکت برتر تلاش کرده و
جایگاه خود را حفظ کرده و به مانایی و پایداری وضعیت خود اهمیت داده اند.
و نکته آخر اینکه نقش بکارگیری فناوری های نوظهور و تغییر مدل های کسب و
کار نیز در شرکت های برتر امسال مشهود بود و در جمع بندي نهایی وضعیت حضور
شرکتها و نحوه برگزاری همایش بحمدلله همانند سالهای گذشته مطلوب و مقبول
ارزیابی می شود.
شاخصهای مسئولیت اجتماعی و محیط زیست در رتبه بندی شرکتها مدنظر قرار خواهند گرفت.
آقای دکتر درويش در ابتدا اعلام نمایید؛ چه تحلیلی ازوضعیت حضور
شرکتهادارید وارزیابی خودتان را ازنحوه برگزاری همایش ۲۴مین سال رتبه بندی
شرکت های برتر را تشریح نمایید.
همایشها مبتنی به فعالیت یکساله شرکت دربخشهای مختلف صنعتی و اقتصادی است.
نحوه رتبه بندی شرکتها ی برتر بدینگونه است که طی چندین ماه اطلاعات
ازشرکت ها اخذ و جمع می شود نهایتا منجر به فهرست ۵۰۰ شرکت برتر می شود و
آن براساس شاخص های مختلف رتبه بندی می شوند. طبق معمول در همایش شرکتهای
برتر ایران شرکت کنندگان اصلی این همایش، مدیران ارشد همین ۵۰۰شرکت هستند
در تحلیل این همایش بایدگفت: این همایش نیز همانند روال سنوات گذشته امسال
نیز خیلی منظم و دقیق برگزار شد.
با کمال تاسف بایدگفت که امسال و سال گذشته به دلیل همهگیری کرونا ما در
دعوت از مهمانان با محدودیت شدیدی مواجه بودیم و هستیم و در واقع بسیاری از
مهمانان را نمی توانستیم به صورت حضوری بپذیریم تعدادی از مهمانان که از
جمله مدیران ارشد این شرکت ها بودند ؛ در جمع مان نداشتیم ولی در عین حال
همایش به صورت زنده پخش همیشه شده است. بحمدالله درمجموع نحوه برنامههای
برگزاری امسال همایش نیز مانند سالهای قبل خوشبختانه به خوبی این همایش برگزار شد.
آیا امسال از شاخصخاصی و یا جدیدی برای رتبه بندی داشتید!؟
این همایش روند ۲۴ ساله را طی کرده و در سال اول صرفا با یک شاخص یعنی
همین شاخص میزان فروش شرکت ها شروع شد در سالهای بعد تعداد شاخصها را
اضافه کردیم و الان چندین سال است که تعداد شاخص ها به ۳۳ شاخص رسید چون در
این ۳۳ شاخص تقریبا تمام جنبه های عملکردی شرکتها مورد ارزیابی قرار می
گیرد بنابراین در ۳۳ شاخص مامتمرکز بودیم در واقع اعتقاد داریم که خود این
۳۳ شاخص وضعیت عملکردی شرکتها را نشان میدهد.
دربرخی اخبار آمده بود شاخص جدیدی درخصوص بعد مسئولیتهای اجتماعی واحترام به محیط زیست ؛ احتمالآ مد نظرخواهید داشت؟!توضیح بفرماییداحیانا چه زمانی این شاخص لحاظ خواهدشد!؟
در این روش رتبه بندی که معروف به IMI100 است و مشابه به روش فورچون۵۰۰ هست و ما تاکنون به آن وفادار مانده ایم وشاخصهای آن شاخصهای کمی می باشد و این شاخص های کمی هستند که از صورتهای مالی وارقام آنها اقتباس شده است ما چون تاکنون اصرار داشتیم به همان روش فورچون وفادار بمانیم و باشاخصهای کمی باشد و سراغ شاخصهایی که یک مقدار کیفی هستند و نیاز به ارزیابی ارزیابی کننده دارند سراغ آن ها نرویم این بوده است که برخی شاخصها را خوب نمی توانیم در این روش دخالت بدهیم. در رابطه با این موضوع جدید شاخصها ی جدید خودش باید استفاده کرد.
این روش فعلی اساسا طی ۲۴ سال قبل این رتبه بندی در ایران منطبق با این روش مرسوم بوده و انجام شده است ولی باید اذعان کردکه می توان رتبه بندی را تدوین وبرنامه ریزی کرد که با شاخصه های جدیدرتبه بندی؛ مبحث مسوولیت اجتماعی واحترام محیط زیست را هم مرتبط باشد و جالب است که یادآور بشوم سازمان مدیریت صنعتی در برنامه آتی این مقوله را پیگر خواهد بود ودر واقع این موضوع رتبه بندی جدید دیگری است که سازمان به آن اهتمام ویژه و احتمالا درآینده نه چندان دوری دریک رتبه بندی مجزای دیگر شاخص مسوؤلیت های اجتماعی و احترام به محیط زیست را جزو برنامه های اجرایی خواهد داشت.
منبع:فرهنگ اقتصاد