/
۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
«مسعود مظلوم»، خواننده موسیقی:

رشد و اشاعه موسیقی در گرو سیاست‌های حمایتی است

موسیقی ایرانی در طول قرون اعصار از فراز وفرود ها، افت وخیزها، رشد ونمو ،خلوت وعزلت ميراث دار گنجینه ای باشکوه وماندگاری از سرگذشت تمدن بزرگ ایران زمین را دردل خود جای داده است؛ در این گنجینه عواطف و احساسات ناب و زلال ایرانی مزین به هنر آواز ایرانی برگ زرینی از اندیشه‌ها و احساسات شکوهمند ایرانیان را به یادگار گذارده است؛ در ژرفای این گنجینه پیوندی خجسته و مهرآفرین از موسیقی و شعر نمایان است؛ از ثمرات درخشان این در آمیختگی ادبیاتِ غنی کهن و فاخر ایران زمین با موسیقی ثمره اش اعتلای بیشتر موسیقی و آواز ایرانی بوده که آن را به ارمغان آورده است.
کد خبر : ۴۸۸۶۴
رشد و اشاعه موسیقی در گرو سیاست‌های حمایتی است

«مسعود مظلوم»، هنرمندی خوش ذوق و بی ریا و بی تکلف است که در کنار اشتغال به پیشه داروسازی سال‌هاست به آوازخوانی مشغول بوده است وی متولد سال ۱۳۴۴ در تهران بوده و دارای تحصیلات دکترای داروسازی از دانشگاه تهران می باشد ؛ مظلوم در کارنامه کاری خود سوابق زیر را در چنته دارد: مدیر امور دارویی شبکه بهداشت و درمان الیگودرز، مدیر مرکز بهداشت ازنا (استان لرستان)، مدیر فنی و موسس داروخانه دکتر مظلوم ازنا، مسئول فنی و مدیر داخلی داروخانه های خصوصی تهران، مدیر فنی شیر خشک هومانا وارداتی از آلمان، مدیر بازاریابی، مدیر خرید، معاون بازرگانی شرکت توزیع داروپخش،معاون بازرگانی شرکت پخش دارویی بهستان پخش، مدیر عامل و نایب رئیس هیات -مدیره شرکت توزیع داروی طب نوین ، عضو هیات مدیره وکمیته فروش شرکت داروسازی لقمان ومسوول فنی داروخانه گرفته تا در حال حاضر مدیرعاملی شرکت طب نوین …….
این مدیر هنرمند توانمند درمورد سوابق هنری خود می گوید:
اجراهای متعددی از کنسرت موسیقی در تالارهای وحدت رودکی فرهنگسرای ارسباران شفق ابن سینا ، اجرای کنسرت در سالن اجرای ایروان ارمنستان و همچنین اجرای زنده در برنامه های موسیقایی صدا و سیما درکارنامه هنری خود به یادگار دارم.
وی از زمان شروع هنرآموزی و انگیزه ها و انس و علاقه وافر خود به موسیقی می گوید:بنابر روایت مادر از دوران طفولیت که هنوز حرف زدن را بطور کامل فرانگرفته بودم درآن دوران که آثار موسیقی بر روی صفحه گرامافون و نوارکاست بود من صدای هنرمندان را ازروی نوار و صفحات گرامافون که در منزل گوش می‌دادیم می توانستم بشناسم. او درادامه افزود:همین شور و اشتیاق در مقاطع تحصیلی نیز در من بود بطوریکه بعضی از روزها ساعتها در بازار ساز و ادوات موسیقی به تماشای آلات موسیقی می پرداختم و درتعریف و توصیف آنها با سایر همکلاسی‌های علاقمندم به شرح وگفتگو می‌نشستیم.
وی ادامه داد: در فراگیری موسیقی اقبالی که داشتم این بود که در تمرینات ورزش باستانی در دوران نوجوانی وجوانی البته ناگفته نماند(من قهرمانی چرخ باستانی نیز درسوابق ورزشی دارم )بصورت جدی آواز را از سال ۱۳۶۱ نزد مرشد صاحب ذوقی به نام «حاج قاسم خوش‌هیکل» که از مرشدین ردیف‌دان بود آوازخوانی ردیفی را آموختم؛ ایشان فردی نظامی علاقه مندی بود که به آوازخوانی مرشدی نیز مشغول بود و تمام ردیف های موسیقی را بخوبی می‌دانست.
وی اضافه کرد: از آن دوران خاطره‌ای دارم که بازگوی آن خالی ازلطف نیست؛ مرحوم پدرم! ساز سه تاری برایم خرید بعنوان‌ دل‌مشغولی هنری که در خلوت خود مشق موسیقی داشته باشم نکته جالب اینجاست که من این ساز را بعلت آشنابودن با ردیف های موسیقی می توانستم بنوازم و تنها برای رفع اشکالات با دوست همکلاسی ام که به آموزشگاه می رفت مراجعه می‌کردم؛او بسیار شگفت زده می شد از این مهارت و پشتکار من بدون اینکه آموزشی دیده باشم.
و پیروهمین موضوع وقتی نزد استادگرانمایه جناب حسین علیزاده مشرف شدم ضمن ارائه کار ساز و آوازی که داشتم گفتم متاسفانه امکانی نبود در محضر استادی فن آموزش ببینم! ایشان گفتند چرا متاسفانه !؟شاید هم خوشبختانه شما نت و کوک را خوب اجرا میکنی معلوم هست آموخته های شما صحیح بوده و با اتکا به هنر خودجوش و پشتکار خود مهارت پیدا کردید.
در سال ۱۳۶۸ در دوران دانشجویی ضمن تحصیل با حضور در مرکز حفظ و اشاعه، دوره کوتاهی را نزد شاپور رحیمی به یادگیری ردیف پرداختم ولی متاسفانه بعلت سنگینی دروس‌ دانشگاهی فرصتی برای ادامه این دوره رانداشتم.
دکتر مظلوم با افتخار از حضور در کلاس‌های زنده‌یاد دکتر حسین عمومی و توفیق شاگردی ایشان از سال ۱۳۷۸بمدت ۴سال یاد می‌کند ومی گوید: این هنرمند گرانمایه یکی ازگنجینه های فخرآفرین موسیقی ایرانی بود که اشراف کاملی به سبک های مختلف آواز داشت.
وی ادامه‌ افزود:تلمذ در محضر اساتید این چنینی صرفا آموزش ساز و آواز نبود بلکه آموزش فرهنگ و ادب و هنر و اخلاق انسانیت بود و نکته جالب این بود که در آن دوره با هنرمندان ارجمندی همچون آقای علیرضا قربانی، موسوی زاده نوازنده تار، فاضل جمشیدی خواننده و…‌که افتخار همکلاسی‌ این عزیزان را داشتم.
این هنرمند ارزنده موسیقی از سعادت دیدار اساتید وبزرگان عالیقدر موسیقی ایران یاد میکند و می گوید:اساتید گرانقدری نظیر استاد خرم،استادتجویدی،استاد فخرالدینی،استادشجریان و…..که توفیق دیدار آنها به لطف خداوند نصیب بنده شده که در عصر و زمان حیات این بزرگواران باشم و زیارتشان کنم شاید به تمثیل می توان گفت همانند شخصی است که در زمان حیات بتهوون موسیقدان بزرگ جهانی را زندگی را تجربه کرده است.
وی از روند فراگیری موسیقی خود گفت:در سال ۱۳۸۱ به بعد با بهره‌ مندی از رهنمودهایی ‌استاد فریدون شهبازیان به ساخت آهنگ‌هایی در زمینه موسیقی ایرانی ترغیب شدم و چند آهنگ تنظیم و اجرا کردم که مهمترین آنها «مه نامهربان» با شعری از رهی معیری بود.
دکتر مظلوم در زمینه ترانه‌سرایی هم با توجه به سابقه غزلسرایی و طبع شعر ذاتی‌اش چند ترانه روی رِنگ های قدیمی گذاشته که از مهمترین آنها می‌توان به ترانه «هجر تو» بر اساس رِنگ ابوعطا ساخته استاد حسن کسایی اشاره کرد که چند سال قبل توسط داود آزاد اجرا شد.
مسعود مظلوم خواننده سنتی‌خوان ایران از خلق زیبا ترین اثرش با نام (حسرت) گفت: این اثر دل انگیز با همکاری بهنام خدارحمی بانام «حسرت» را در حال و هوایی متفاوت در ژانر پاپ تلفیقی منتشر شده است.
وی درتوضیح بیشتر این اثرگفت: آهنگسازی و تنظیم «حسرت» برعهده دوست هنرمندم بهنام خدارحمی بود.
و همچنین دوستان هنرمندم چون داوود منادی و بهنام حکیم از نوازندگان مطرح موسیقی ایران نوازندگی ویلنسل و گیتار این قطعه را به عهده داشتند.
-وی در مورد علت پرداختنش به امور هنری و صنعتی بصورت توامان گفت: بنظرم افراد بنابرپتانسلهاوتوانمندیهایشان باید درصدد شناسایی و کشف استعداد هایشان بصورت هدفمند البته با پشتکار وافر و آگاهانه باشندتا به اهداف خود نائل شوند.
وی افزود:من در محیط کار هم به دوستان سفارش می کنم باید بصورت مولتی پتانسیلی کارکنیم و درصدد جذب و ترغیب و تشویق این افراد نیز در پیرامونمان باشیم تا قابلیتها و توانمندیهای فردی را ارتقا بدهیم البته این بدان معنا نیست که از این شاخه به آن شاخه پریدن باشد باید بگونه‌ای باشدکه بصورت اصولی و حرفه ای در هر کاری ورودی آگاهانه باشد تا نهایتا خروجی ثمربخش و قابل قبولی از آن حرفه یا هنر و صنعت را نیز بدنبال داشته باشد و بقول استادفرهنگ سرّ کار خوب کاری هست خاص بپسندد و عام آن را بفهمد.
وی از انگیزه شخصی خود در اشتغال به هنر و صنعت گفت:یقینا این لطف خدا بوده که شامل حال من شده تا بتوانم در چند شاخه مختلف ورود وحداقلی از مقبولیت نیز در فراگیری ازاین امور در توشه کار خود داشته باشم.
وی در ادامه ضمن استشهاد در شرحی از عوالم سیروسلوک عرفانی اظهار داشت: سیر و سلوک و طی طریق عشق قاعدتا به دو شکل سالک مجذوب و یا مجذوب سالک هست که در مورد عشاق ره عشق و دلدادگی حضرت حق اتفاق می افتد و در سطوح پایین تر در گونه های جذب و شیفتگی انسانی به مضامین هنری نیز بدین شکل می باشد و این اشتغال و پویش با دل مشغولی های آدمی ناشی از حس جویندگی و پویندگی گمشده درونی اش است که بدنبال مظاهر خداوندی درخلقت نمایان شده می باشد.
وی افزود:واردشدن به وادی هنرناب خود نمونه ای ازاین مظهرعشق خداوندی است که در آثار هنری ناب متجلی می شود و همین رمز ماندگاری است که پرداختن به هنر واقعی حس آرامش بدست می آورد اگر درون انسان با عشق و هنر آغشته شود از شور خستگی و آسودگی خبری نیست هیچ چیز نمی تواند شمارا از پی جویی آن باز بدارد.
این هنرمند دلداده ره عشق و هنر گفت: از صفات بارز یک هنرمند عاشق عارف قناعت و سازش با حداقلی از امکانات و داراییهای مادی است زیرا هنرناب آن حس آرامش و آسایش روحنواز را به ارمغان می آورد و هرچند در نگاه ظریفتر شاید انسان نتواند گمشده واقعی خود را دراین دنیا پیدا نکند ولیکن پی جویی به هرکوی و برزنی در وادی عشق و هنر با شوق اشتیاق و شیدایی انسان را مستغنی از دنیا و مافیهای آن می کند.

به مصداق شعری از حضرت مولانا:

آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید

وی درخصوص کشف استعدادها و شناخت قابلیت‌های متفاوت آدمی گفت: تلفیق هنرآموزی با کسب علم و دانش و حرفه و تخصص بموازات یکدیگر با هم منافاتی ندارد؛ مثلا مطلبی در مورد آلبرت انیشتین این دانشمند بزرگ خواندم که ایشان بخوبی ویولون می نواخته است.
وی اضافه نمود: بنظرمن انسان برای تلطیف احساسات و عواطف و تقویت حس مهرورزی و نوع دوستی خود می تواند درکنار پرداختن به سایر امور حرفه ای خود به یکی از شاخه های هنری نیز بپردازد که قطعا پیامدهای خوشایندو خجسته ای در سایر ابعاد شخصیتی و حتی زندگی فردی و اجتماعی خود نیز به دنبال خواهدداشت.
وی درادامه گفت: پیرو همین موضوع؛ مثلا استادشجریان این خداوندگارموسیقی وآواز سنتی ایرانی علاوه برچیرگی وصف ناپذیر درآواز ایرانی درنوازندگی چندساز وهمچنین ساخت ادوات موسیقی باابداعات شخصی خود مهارت فوق‌العاده ی داشته و ضمن اینکه به هنر خوشنویسی نیزتبحر و اشتغال داشت.

مسعود مظلوم خواننده موسیقی پاپ و سنتی افزود:بدرستی اشکال هنردرارتباط بایکدیگر هستند وحس زیباشناسانه داشتن انگیزه برای پرداختن به سایرشاخه های هنری زمینه سازی می کند. وی در تحلیل آسیب شناسی آواز ایرانی و چالشها و موانع برسر راه رشد و اشاعه موسیقی ایرانی با ارایه رهیافت ها گفت:
هنر موسیقی نیازمند ایجاد بستری مناسب برای رشد و اشاعه دارد که می بایستی از طریق اتخاذ سیاست گذاری های صحیح متولیان امورفرهنگی و هنری فراهم شود.
او ضمن اشاره به پیش شرط خلاقیت وابتکار عمل در شاخه های مختلف موسیقی آنرا رمز ماندگاری دانست وگفت:ایجاد جذابیت و مقبولیت با ابداع و خلاقیت در موسیقی و اشکال دیگر هنر از ملزومات ماندگاری و جذب است؛
یقینا این تحول خواهی ونوگرایی درقالب مختلف اشعار و ترانه ها ملودی وریتم و آهنگ و حتی تلفیقات مقبول و متعارف باید باشد بنظرم در نگاهی نو و تحول گرا باید از تعصبات و حساسیتهای بی مورد درخصوص انتخاب اشعار و ریتم و آهنگ موسیقی سنتی نیز باید دور باشد تا از این رهیافت نسل جوان انس و الفتی به این گنجینه های ارزشمند موسیقایی میراث بزرگان ادب و فرهنگ ایران زمین پیدا کنند.
دکترمظلوم اظهارداشت:دراین راستا وظایف خطیری برمتولیان وتصمیم گیران فرهنگی و بخصوص رسانه ملی است که می بایستی پیشرو این فرآیند نوگرایی و تحول گرایانه باشند.
وی افزود:سیاست های حمایتی و اجرایی موجب پویائی و فراهم نمودن محیطی مناسب برای رشد واشاعه موسیقی می تواند باشد.
او در ادامه گفت:این تلاش‌ها باید در مسیر بالا بردن درک عمومی مردم از هنر بویژه موسیقی باشد تا بتوانند ظرایف هنر گوش دادن و تشخیص خوب از آثار موسیقایی خود راتقویت کنند تا هر نغمه بی ارزشی و سخیفی را گوش فرا ندهند.
مظلوم به مسئولیت هنرمندان نیز اشاره داشت وگفت: هنرمندان میبایستی همواره سعی در ارتقا و بهبود بخشیدن آثار ماندگار خود باشند.
وی اضافه کرد:باید درنظرداشت که آثار سطحی و بدون اندیشه و فکر از سوی مردم پذیرفته نخواهد شد.
وی اذعان کرد:هر پدیدۀ جدید که ظهور می کند ضمن حفظ هویت و پیشینه فرهنگی باید جوابگوی نیازهای امروز جامعه ما باشد تا ضمن صیانت از فرهنگ و هنر و دستاوردهای ملّی پذیرای آثار جدید و پدیده های نوظهور باشد.
این هنرمند متعهد گفت:در راستای اعتلای هنر موسیقی ایرانی با تمام ارزشمندیها و ارزش آفرینی هایش باید با تولید آثار فاخر هنر والای انسانی و ارایه آن به تمامی دنیا همگان همتی سترگ بگذاریم.
دکتر مظلوم از ارائه راهکارهای در مورد رفع موانع پیشرو موسیقی و آواز ایرانی گفت و ابراز داشت:
برخی از این رهیافت ها را می توان بدین گونه بیان کرد: درگام نخست بعنوان اقدامی بنیادین ایجاد شبکه تلویریونی مختص موسیقی به منظور آشنائی بیشتر نسل جوان و علاقه مندان با پیشینۀ موسیقی ایرانی وبا معرفی بزرگان و نام آوران مغفول موسیقی ایران ازجمله عبدالوهاب شهیدی وادیب خوانساری و….
وی ادامه داد وگفت:مقوله آموزش صحیح موسیقی و تدریس آواز برای علاقمندان و هنر جویان یکی از ضروریات رشد و اشاعه موسیقی ایرانی است.

وی افزود: در این زمینه باید صدا و سیما از افراد کارشناس و اساتید صاحبنظر برنامه های موسیقی سنتی استفاده نماید تا منتج به نتایج مفید و موثری می شود.
ودرادامه گفت:پیرو این موضوع در معرفی و ارایه موسیقی پاپ نیز با رعایت اصول و استانداردها برای آشنائی با ادبیات و اشعار اقدام شود تا با شناخت دقیق و صحیحی از تلفیق شعر و موسیقی و همچنین مناسب خوانی مضامین تازه در اشعار ترانه سرایان با خلاقیت و نوآوری جدید آثار ارزنده و درخوری نشر و اشاعه شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به خلاء شعرا و ترانه سرایان آشنا با علم و مبانی موسیقی و همچنین معضل کپی خوانی گفت: نبود خلاقیت در شعرسرایی و همچنین تقلید از صدا و شیوۀ خوانندگان موفق مقطعی دیگر باب شده که مانع بزرگی در رشد واعتلای موسیقی پویا و ارزش آفرین می باشد.
وی اضافه کرد: در پیوند همین موضوع رواج نوعی از موسیقی تجاری و عامه پسند و یا کپی برداری از آهنگهای وارداتی می تواند بسیار به موسیقی ناب و دلنواز ایرانی آسیب وارد می‌کند وی اذعان داشت:نتیجا اختصاص شبکه تلویریونی موسیقی بهترین گزینه برای شناخت موسیقی نزد علاقمندان و هنرجویان می تواند باشد و همچنین زمینه مناسبی برای رشد و اشاعه صحیح مبانی موسیقی آوازی ما نیز باشد و بهترین عامل بازدارنده برای عدم مراجعه تماشاگران به شبکه‌های ماهواره‌ای باشد.
وی درمورد ارائه نمونه ای موفق از تلفیق تصنیف خوانی های جدید گفت: یکی از این نمونه ها تلفیق شعر و موسیقی و مناسب خوانی قدیمی و امروزی آقای علیرضا افتخاری که در آلبوم نیلوفرانه است که بنظرم اگر خلق نمی شد بسیاری از علاقمندان نسل امروز کلا با موسیقی ایرانی بیگانه شده بودند. وی درمورد ساماندهی خوانندگان ونوازندگان خیابانی گفت:بنظرم یکی ازدیگر اقدامات مفید و ارزنده حمایتی در راستای کشف استعدادها و حمایت همه جانبه از این هنرمندان گمنام است که می تواند زمینه های رشد و تبلور هنر ارزنده آنان را فراهم نماید.

این آواز خوان موسیقی‌ ایرانی درمورد برنامه های آتی اجرایی خود گفت: انشالله باتوجه فرارسیدن دوران بازنشستگی ام مجال بیشتری برای بازخوانی ترانه های قدیمی و مورد علاقۀ مردم به تشویق دوست هنرمندم جناب آقای فاضل جمشیدی وبا همراهی ارکستر ملی خواهیم داشت.

منبع: فرهنگ اقتصاد

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر