انتقال "ستاد سوخت" به وزارت راه اشتباه بود
نبض نفت- علیرضا احمدی در خصوص عملکرد ستاد مدیریت حملونقل و سوخت، یادآور شد: هدف عالیه شکل گیری ستاد سوخت بحث مدیریت حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت بود.
وی ادامه داد: در واقع پیگیری مصوبات ستاد تبصره 13 وطیفه اصلی این ستاد بود. در آن زمان برای اینکه اهمیت حملونقل را نشان دهند و مصرف سوخت را مدیریت کنند، کارگروهی تحت عنوان "مدیریت حملونقل عمومی و مصرف سوخت" تشکیل شد.وی افزود: اختیارات این کارگروه در حد اصول 127 و 138 قانون اساسی بود، یعنی بهعنوان نماینده ریاستجمهوری اختیارات هیئت وزیران را داشت.
وی تصریح کرد: این کارگروه تشکیل جلسه داده و برای مشکلات و معضلات حملونقل که به وزراتخانههای مرتبط برمیگشت مصوبه میداد. ستاد مدیریت حملونقل و سوخت ینز اجرایی شدن این مصوبات را پیگیری میکرد.
سرپرست ستاد مدیریت حملونقل و سوخت گفت: بعد از یکی دو سال برای اینکه وجاهت ستاد سوخت از قانون بودجه خارج و دائمی شود، لایحهای با نام "لایحه توسعه حملونقل عمومی و مدیریت سوخت" از طرف دولت پیشنهاد شد.
احمدی اضافه کرد: این لایحه در سال 86 توسط مجلس مصوب و ابلاغ شد و مجددا مدیریت یکپارچه قانون توسعه حملونقل به عهده ستاد سوخت گذاشته شد.
وی با یادآوری اینکه بیشتر پیشرفتهایی که در حوزه حملونقل عمومی روی داده مربوط به همان زمان است، گفت: بهعنوان مثال ایجاد همین دفاتر پیشخوان خدمات دولت برای آن دوره است که امروز بیش از 20 هزار دفتر در شهرها و روستاها داریم.
وی بیان کرد: سال 92 تصمیم گرفته شد که ستاد مدیریت حملونقل و سوخت از ریاستجمهوری به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود. ماهیت کار ستاد فرابخشی بود،؛ وزارت راه و شهرسازی یکی از جاهایی بود که موارد را پیگیری میکردیم. اینکه ستاد زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی شد خیلی از مسائل را تحت الشعاع قرار داد.
وی با تاکید بر اینکه این تصمیمگیری اشتباه بود، اظهار کرد: خود تصمیمگیران این موضوع نیز پس از مدتی به این نتیجه رسیدند، واقعا خیلی از کارها مغفول ماند.
سرپرست ستاد مدیریت حملونقل و سوخت با یادآوری اینکه آخوندی وزیر اسبق یکی از مسئولان پیگیر انتقال ستاد سوخت به وزارت راه و شهرسازی بود، گفت: آقای آخوندی میگفت چون کارهای ستاد با شقوق حملونقل اعم از ریلی، جادهای، دریایی و هوایی ارتباط بیشتری دارد، ضمن اینکه وی یک معاونت حملونقل را در وزارت راه و شهرسازی تشکیل داد که رویکرد دورنشهری نیز در این معاونت پیگیری می شد.
احمدی اضافه کرد: وزیر اسبق معتقد بود که مدیریت حملونقل باید یکپارچه بود.
منبع:تسنیم