نصب نشتبندهای سقف شناور مخازن نفتخام در منطقه عملیاتی قشم
به گفته وی، به منظور افزایش کارایی و قابلیت اطمینان سیستم نشتبند، در نشتبند ثانویه از متریال PTFE که در مقایسه با جنس قبلی NBR از قابلیت Flame Retardant بودن برخوردار است استفاده و به منظور دوام بیشتر قطعات Weather Shield فولاد گالوانیزه با فولاد زنگنزن جایگزین شد.
مهندس آتیار با اشاره به حادثه پیش آمده برای مخزن ذخیره شماره 10 تاسیسات نفت هنگام منطقه قشم گفت: این مخزن مردادماه سال گذشته در اثر اصابت صاعقه از پنج نقطه مختلف در ضلع غربی و شرقی در قسمت نشتبند سقف مخزن دچار آتشسوزی شد، با حضور ارکان مدیریت شرایط اضطراری در همان لحظات اولیه در محل و با بررسی ابعاد حادثه و به دلیل عدم کارایی سیستم فوم پکیج مخازن، عملیات مهار آتش توسط دو دستگاه خودروی آتشخوار موجود در منطقه، سرد کردن جداره مخزن توسط سیستم اسپرینکلر و تغذیه فوم توسط هوز آتشنشانی به صورت دستی و با اعزام نفرات به بالای سقف مخزن انجام شد.
وی گفت: مهار آتشسوزی که به دلیل فقدان و یا عدم کارایی تجهیزات حفاظتی مخزن با مشکل مواجه شده بود سرانجام با تلاش و فداکاری کارکنان واحدهای مختلف منطقه انجام و پایدارسازی شرایط به پایان رسید.
مدیر منطقه عملیاتی قشم افزود: با بازرسیهای صورت گرفته پس از حادثه مشخص شد کل سیستم نشتبند مکانیکی مخزن 10 دچار آسیب شده است. بر همین اساس و به منظور جلوگیری از تکرار حوادث مشابه، تعویض نشتبند مکانیکی این مخزن و نشتبند مخزن ذخیره شماره 11 که با توجه به گذشت 13 سال از عمر سرویسدهی نیازمند تعمیرات بود با قید فوریت در دستور کار منطقه قرار گرفت.
وی در پایان گفت: به منظور جلوگیری از تجمع گازهای قابل اشتعال روی سقف مخزن، نصب Non-vapor Cap بر روی پایههای سقف و به منظور تشخیص به موقع آتش، نصب کابل تشخیص آتشسوزی (LHD) نیز در شرح کار تعمیرات سقف در نظر گرفته شد.