تعمیرات اساسی نخستین دكل حفاری خشكی شركت ملی حفاری در سال ۱۴۰۲ كلید خورد
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، سردار اسدالهی روز سهشنبه (۳۰ خردادماه) در اینباره گفت: بازسازی، نوسازی و روزآمد کردن دستگاههای حفاری از اولویتهای برنامههای راهبردی شرکت است که با هدف ارتقای کیفی ناوگان و در نتیجه استفاده بهینه از تجهیزات انجام میشود.
وی با اشاره به بازسازی و راهاندازی دستگاههای حفاری ۲۰، ۴۳، ۴۸، ۶۱، ۶۵ و ۶۷ فتح در سال ۱۴۰۱ که در ردیف دکلهای تمامبرقی بهشمار میآیند، افزود: دکل حفاری ۴۲ فتح نخستین دستگاهی است که بازسازی و نوسازی آن در سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت و هماکنون مراحل اجرایی بازسازی و تعمیرات دورهای آن آغاز شده است و روند بازسازی دستگاههای حفاری در سال ۱۴۰۲ استمرار خواهد داشت.
مدیر بازسازی و نوسازی دستگاهها و تجهیزات حفاری شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: براساس اطلاعات مدیریت برنامهریزی تلفیقی شرکت، این دستگاه حفاری خشکی با توان ۲ هزار اسب بخار در سال ۱۳۷۸ به ناوگان شرکت پیوست و حفر و تکمیل ۸۴ حلقه چاه نفت و گاز به متراژ ۸۳ هزار و ۲۸۴ متر را در کارنامه دارد.
مدیر بازسازی و نوسازی دستگاهها و تجهیزات حفاری شرکت ملی حفاری گفت: دکل ۴۲ فتح از سال ۱۳۸۶ تا پیش از انتقال به سایت بازسازی دستگاههای حفاری شرکت در اهواز در جزیره خارک استقرار داشته و از مجموع چاههای حفرشده با کاربست این دکل ۶۵ حلقه مربوط به این منطقه عملیاتی است که با توجه به شرایط اقلیمی حجم عملیات تعمیراتی و نوسازی این دستگاه، سنگینتر از دکلهای مشابه است.
سایت بازسازی دستگاههای حفاری شرکت ملی حفاری ایران، بزرگترین سایت تعمیرات اساسی دکلها و تجهیزات حفاری در کشور است که در طرح مرکزیت شرکت در منطقه سِدِین در حومه کلانشهر اهواز واقع شده و دارای سه سوله در ابعاد ۴۰ در ۲۰ ، ۵۰ در ۲۴ و ۴۵ در ۴۵ مترمربع با ارتفاع ۸ و ۱۰ متر است که به سندبلاست، رنگآمیزی و بازسازی دکل اختصاص دارند.
بازسازی و نوسازی کامل دستگاههای حفاری شامل سازه، مخازن سیال، مخازن آب، تجهیزات مکانیک شامل دراورکس، پمپهای سیال، سیستم بالابری و موتورهای دیزل و تجهیزات برقی شامل تراکشن موتورها، الکتروموتورها، ژنراتورها و اتاق کنترل برق (SCR) و تجهیزات الکترونیک و ابزار دقیق میشود.