/
۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

برگزاری دوره آموزشی آنالیز، طراحی و تعیین حداقل الزامات ایمنی – فرآیندی در سکوهای تولید نفت و گاز دریایی

دوره آموزشی آنالیز، طراحی و تعیین حداقل الزامات ایمنی – فرآیندی (PROCESS-SAFETY) در سکوهای تولید نفت و گاز دریایی به مدت 4 روز توسط مهندس داریوش خداییان از همکاران مدیریت مهندسی و ساختمان –نظارت بر طراحی، تیرماه سال جاری در محل سالن کنفرانس طبقه 14 برگزار شد.
کد خبر : ۵۵۷۱۶

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، مهندس خداییان درباره اهمیت برگزاری این دوره آموزشی گفت: طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سکوهای فراساحلی تولید نفت و گاز باید بر پایه استفاده بهینه از سیستم‌های ایمنی و قطع اضطراری (Emergency shut down) باشد. استفاده ناصحیح، اضافی و غیرضروری از سیستم‌های ایمنی نه تنها باعث افزایش سطح ایمنی نمی‌شود حتی ممکن است موجب کاهش یا قطع تولید گردد. در این دوره مطالب پایه و ضروری در خصوص طراحی، نصب، بهره‌برداری، تست و چیدمان تجهیزات ایمنی بر اساس آخرین ویرایش استانداردهای ایمنی از قبیل API- RP- 14C / 14J ارائه شد.    

وی با بیان اینکه رویدادهای نامطلوب (Undesirable Event) و انتشار مواد سمی و قابل احتراق ناشی از فرآیندهای تولید نفت و گاز در سکوهای فراساحلی می‌­توانند منجر به آسیب‌ها و صدمات جبران‌ناپذیر به کارکنان، محیط زیست و یا تجهیزات شود، گفت: نشت و انتشار هیدروکربن‌ها مهمترین عامل و تهدید در مبحث ایمنی تاسیسات نفت و گاز در سکوهای دریایی است. بنابراین تجزیه و تحلیل و طراحی یک سیستم ایمنی در سکوهای تولید نفت و گاز در ابتدا بر مبنای جلوگیری از انتشار و نشتی نفت و گاز و سپس توقف جریان جهت به حداقل رساندن اثرات هیدروکربن‌های آزاد شده است.

وی گفت: از مهمترین عناوین مطرح شده در این دوره می‌توان به نمودار جریان ایمنی (Safety Flow Chart)، معرفی لایه‌های حفاظتی بر اساس نوع خطر، روش‌های پیشگیری از انتشار گاز و آتش‌سوزی، معرفی رویدادهای نامطلوب، اقدامات حفاظتی جهت جلوگیری و یا کاهش اثرات رویدادهای نامطلوب، تخلیه فشار در شرایط اضطراری، نحوه جلوگیری از مخاطرات مهم از قبیل سرریز نفت و ترکیدگی خطوط لوله و تجهیرات، استفاده از آشکارکننده‌های آتش، گازهای سمی و گازهای قابل احتراق و نحوه نصب و تست آن‌ها، اقدامات لازم جهت جلوگیری از اشتعال و انفجار و کاربرد سیستم HIPPS در تاسیسات نفت و گاز اشاره کرد.

وی افزود: غیرفعال کردن سیستم‌های ایمنی، نمونه‌هایی از نمودار جریان تجزیه و تحلیل ایمنی، عملکرد سیستم‌های پشتیبانی اضطراری، حداقل الزامات، دستورالعمل‌ها و تجزیه و تحلیل خطرات برای طراحی و چیدمان تجهیزات سکوهای دریایی در این دوره آموزش داده شد.

به گفته مهندس خداییان، تجزیه و تحلیل و انتخاب ادوات ایمنی جهت اجزای فرآیندی تاج سرچاهی، خطوط لوله جریانی و خطوط لوله زیردریایی، خطوط تزریق سر چاه، مخازن اتمسفریک و مخازن تحت فشار، پمپ‌ها و کمپرسورها در این دوره آموزشی مطرح و بررسی شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر