/
۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷

ماجرای نبود بنزین یورو ۴ در اهواز چیست؟

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت خوزستان در خصوص توزیع نشدن بنزین یورو ۴ در جایگاه‌های سوخت اهواز توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : ۵۵۸۹۷

نبض نفت-ابراهیم الباجی اظهار کرد: هر نفتکش بنزین یورو ۴ که از آبادان یا ماهشهر به اهواز می‌رسد، ۷۰۰ تا ۸۰۰ لیتر کسری دارد و جایگاه‌های سوخت هستند که از این مساله متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه جایگاه‌های سوخت اهواز اعلام کرده‌اند که بنزین یورو ۴ خریداری نمی‌کنند، افزود: این سوخت در دمای بالا و مستقیم از پالایشگاه خارج و به نفتکش منتقل می‌شود و سپس به جایگاه‌های سوخت اهواز ارسال می‌شود و مساله انبساط و انقباض دمایی که در بنزین یورو ۴ رخ می‌دهد باعث کسری و ضرر جایگاه‌دار می‌شود.

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت خوزستان گفت: بنزین یورو ۴ پس از تولید، بلافاصله و بدون آرامش ۷۲ ساعته در مخازن پالایشگاه با دمایی نزدیک به دمای نقطه جوش بنزین یورو به نفتکش منتقل می‌شود و همین مساله باعث انبساط بنزین می‌شود. وقتی بنزین از نفتکش به مخازن زیرزمینی جایگاه‌ها منتقل می‌شود به دلیل پایین بودن دمای مخازن این بنزین منقبض شده و کاهش حجم پیدا می‌کند و این مساله برای جایگاه‌دار زیان‌ده است.

الباجی ادامه داد: با توجه به این مساله جایگاه‌داران اهواز دیگر توان ضرر و زیان را ندارند و از این رو اعلام کرده‌اند که دیگر بنزین یورو ۴ خریداری نمی‌کنند. البته باید گفت جایگاه‌داران اهواز با این کسری ۷۰۰ تا ۸۰۰ لیتری بنزین در هر نفتکشی که خریداری می‌کنند مشکلی ندارند و حاضرند این زیان را با همان قیمت لیتری ۱۵۰۰ تومان بپذیرند اما جریمه‌های بسیار سنگینی تا هر لیتر ۱۸ هزار تومان در این زمینه برای جایگاه‌ها اعمال می‌شود.

وی افزود: همه این کسری‌ها در پایان سال جمع‌آوری می‌شود و جایگاه‌دار باید همه این میزان کسری بنزین را با قیمت فوب خلیج فارس پرداخت کند و این مساله برای ما مشکل‌ساز شده است.

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت خوزستان گفت: جایگاه‌داران در این زمینه هیچ تقصیری ندارند بلکه این بنزین است که به دلیل انبساط و انقباض و همچنین تبخیر آن در دمای بالا باعث مشکل شده است و دیگر، جایگاه‌دار این ریسک را نمی‌پذیرد که بنزین یورو ۴ خریداری کند و در پایان سال جریمه‌های سنگین بابت کسری در توزیع آن پرداخت کند.

منبع:ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر