چین ناجی غرب در برابر کمبود سوخت میشود
به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس ؛ غرب در حالی به فصل زمستان نزدیک میشود که ذخایر دیزل اندکی در اروپا و آمریکا وجود دارد. این کاهش ذخایر ناشی از عرضه کمتر گریدهای نفتی حاوی گوگرد بالا از سوی خاورمیانه و ممنوعیت موقتی صادرات دیزل از روسیه بوده که بازار جهانی را در اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر، با اختلال عرضه روبرو کرد.
به گفته تحلیلگران، چین ممکن است صادرکنندهای باشد که بعضی از مناطق را از کمبود دیزل و افزایش قیمتها نجات میدهد. نشانههایی دیده میشود که صادرات دیزل و سوختهای دیگر از چین، افزایش پیدا کرده است.
این صادرات میتواند به صورت غیرمستقیم، کمبود سوخت در غرب را تا حدودی برطرف کند زیرا صادرات بیشتر چین به آسیا، به معنای آن است که حجم بیشتری از صادرات سوخت خاورمیانه، به اروپا و آمریکا روانه میشود.
ذخایر اندک دیزل
طبق آخرین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر سوخت در آمریکا در هفته منتهی به ششم اکتبر، به میزان ۱.۸ میلیون بشکه کاهش یافت و حدود ۱۱ درصد پایینتر از میانگین پنج ساله برای این وقت از سال است.
اختلالات پالایشگاهی، تغییر جریان تجارت جهانی نفت، خوش بینی محتاطانه بازار حمل بار در آمریکا و سطوح اندک ذخایر، بازار دیزل را با کمبود روبرو کرده اند و این کمبود احتمالا در ماههای آینده تشدید خواهد شد به خصوص اگر در منطقه شمال شرقی که ذخایر سوخت به شدت محدود شده اند، زمستان سختی پیش رو باشد.
تحلیلگران شرکت «آر بی ان انرژی» در تحلیلی نوشتند: بازار نفت کوره، دیزل و سوختهای دیگر در منطقه شمال شرقی در حال حاضر به شکل غیرمعمولی دچار کمبود است و درست در آستانه فصل زمستان، ذخایر به نزدیک میانگین پنج ساله کاهش پیدا کرده اند. قیمتها افزایش پیدا کرده اند و چشم انداز افزایش ذخایر در کوتاه مدت، در بهترین حالت، ملایم است.
در زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۲، حدود پنج میلیون خانوار در آمریکا از نفت کوره به عنوان سوخت گرمایشی اصلی استفاده کردند و حدود ۸۲ درصد از آنها در منطقه شمال شرقی آمریکا بودند.
تعمیرات سنگین پالایشگاهی در شرق کانادا و آمریکا، عرضه جهانی دیزل را محدودتر کرده است و اقتصاد منعطف آمریکا با تقاضای مناسب تولید و بار، ممکن است در ماههای آینده، باعث افزایش قیمت دیزل و سوختهای دیگر شود.
در این بین، ذخایر دیزل در اروپا که به صورت مستقل در هاب تجارت نفت آمستردام-روتردام-آنتورپ نگهداری میشود، به شدت محدود است و از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، به پایینترین حد کاهش پیدا کرده است.
اروپا باید برای زمستان گرمتر از حد معمول، دست به دعا بردارد تا از کمبود دیزل و افزایش قیمتها اجتناب کند. این منطقه، هفتهها و ماههاست که منتظر است عرضه دیزل از خاورمیانه و آسیا از راه برسد. اروپا پس از تحریم کردن مسکو بر سر جنگ اوکراین، واردات از منابع دیگر را جایگزین واردات سوخت روسیه کرده اما اکنون آسیب پذیری دیگری نسبت به کمبود عرضه سوخت در بازار جهانی دارد.
چین به نجات میآید؟
اگر چین صادرات سوخت خود را افزایش میدهد، میتواند از شدت کمبود عرضه در بازار جهانی دیزل، کم کند.
طبق برآوردهای صنعت، صادرات فرآوردههای نفتی پالایش شده چین در اکتبر، نسبت به سپتامبر، افزایش پیدا خواهد کرد و صادرات بنزین و سوخت جت، بزرگترین افزایش ماه به ماه را خواهند داشت. پالایشگاههای چینی در پی افزایش سهمیه صادرات و رشد حاشیه سود، صادرات دیزل را در فاصله ژانویه تا اوت، سه برابر کردند.
طبق گزارشهایی که اواخر سپتامبر منتشر شد، مقامات چینی به بزرگترین پالایشگاههای نفت خود اعلام کرده اند به سهمیه بالاتر برای صادرات سوخت تا پایان سال، متکی نباشند. با این حال، پالایشگاههای چینی به دنبال سود بردن از حاشیه سود بالاتر بازارهای صادراتی در مقایسه با بازار داخلی هستند.
شرکت سینوپک چین که بزرگترین پالایشگر در آسیاست، از مقامات خواسته است بخشی از سهمیه صادرات سوخت دریایی این شرکت را به سهمیه صادرات دیزل، سوخت جت یا بنزین تغییر دهد. ممکن است مقامات چین تا پایان اکتبر، با این درخواست موافقت کنند.