/
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
رئیس توسعه فناوری و نوآوری پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس تاکید کرد؛

حمایت تمام قد پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس از شرکتهای ایرانی

مهندس حیدر جعفری رئیس توسعه فناوری و نوآوری پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس از حمایت تمام قد این پالایشگاه گازی از شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های ایرانی خبر داد.
کد خبر : ۵۸۴۵۷

حمایت تمام قد پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس از شرکتهای ایرانیمهندس حیدر جعفری رئیس توسعه فناوری و نوآوری پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در حاشیه نمایشگاه پتروفن در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت به تشریح رویکردها و آخرین طرح‌های توسعه‎ای این پالایشگاه پرداخت.

مهندس جعفری در ابتدای این گفتگو در مورد نمایشگاه پتروفن گفت: نمایشگاه پتروفن فرصت مناسبی برای ارتباط بین صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و شرکت‎های دانش بنیان است. در این همایش ارتباط نزدیک و چهره به چهره خوبی بین شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی و پتروشیمی‌های کشور به منظور بررسی نیازمندی‌ها و حمایت از ساخت داخل شکل می‌گیرد. 

رئیس توسعه فناوری و نوآوری پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در خصوص طرح‌های توسعه‌ای این پالایشگاه گازی هم گفت: پالایشگاه گاز بیدبلند به عنوان بزرگ‎ترین پالایشگاه گازی غرب خاورمیانه و اولین پالایشگاه سرچاهی کشور وظیفه جمع‎آوری گازهای مشعل که حدود 100 سال در حال سوختن بودند را بر عهده دارد. این پالایشگاه گازهای مشعل را در مجتمع مستقر در بهبهان به محصولات باارزشی مانند اتان، پروپان و بوتان تبدیل می‎کند.

جعفری افزود: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در حال حاضر حدود 7 درصد از گاز مصرفی کشور را تامین می‎کند. در فازهای توسعه‌ای بعدی، ما موضوع جمع‌آوری گازهای مشعل را در دستور کار خود داریم که 32 پروژه می‎باشد تا خوراک مورد نیاز پالایشگاه را تامین کند. تعدادی از این 32 پروژه در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و تعدادی هم تا پایان سال 1403 به بهره‌برداری می‎رسد. این مدیر ارشد پالایشگاه گاز بیدبلند در ادامه گفتگوی خود با پایگاه خبری نبض نفت اظهار داشت: برای تکمیل زنجیره ارزش دو طرح پی دی اچ و پروپیلن تعریف شده است. به همین منظور یک واحد 600 هزار تنی پی دی اچ و دو واحد 300 هزار تنی پروپیلن تعریف شده است. در این طرح پروپان را به محصول باارزش پروپیلن خواهیم کرد.

وی افزود: از جمله طرح‎های دیگری که در پالایشگاه در دست بررسی و اجرا داریم زنجیره بوتان است.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از شرکت‎های دارای توانمندی بالا و حمایت از جوانان باانگیزه ایرانی رویکرد اصلی پالایشگاه گاز بیدبلند است

مهندس جعفری در پاسخ به این سوال که چقدر راغب هستید که با شرکت‌های ایرانی و دانش بنیان کار کنید گفت: پالایشگاه گاز بیدبلند خودش را حامی شرکت‎های ایرانی و دانش بنیان می‎داند. در حال حاضر ما قراردادهای بسیار خوبی هم از نظر مالی هم از نظر تکنولوژی با شرکت‎های داخلی بسته‎ایم. یکی از قراردادهای خوبی که در این زمینه بسته‌ایم تولید گلدباکس در کشور بوده که حدود دو میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به دنبال داشته است. ما محصول ANTI4  را به کمک شرکت‌های داخلی برای اولین بار داخلی سازی کردیم و در زمینه کمپرسور و قطعات داخلی آن قراردادهای بسیار خوبی با شرکت‌های ایرانی بسته شده و این شرکت‌ها در حال ساخت کمپرسورهای داخلی هستند. در زمینه کنترل ولو و بسیاری از قطعات دیگر شعار اصلی ما حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از شرکت‎های دارای توانمندی بالا و حمایت از جوانان باانگیزه ایرانی است.

رئیس توسعه فناوری و نوآوری پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس تاکید کرد که فقط شعار نمی‎دهیم بلکه در عمل از شرکت‌های ایرانی حمایت می‎کنیم. وی در این خصوص گفت: ما همواره نه در شعار بلکه در میدان عمل از شرکت‌های ایرانی حمایت کرده‎ایم و حتی طرح پروپیلن هم که در حال اجرای آن هستیم قرارداد آن با صنایع ملی پتروشیمی ایران بسته شده و از لایسنس داخلی استفاده شده است. همواره به عنوان یک شرکت ایرانی تمام قد در خدمت شرکت‌های ایرانی و دانش بنیان هستیم و به همه شیوه‎ها از آنها حمایت می‎کنیم. جعفری افزود: در این مسیر ما تمام ریسک‌ها را هم می‌پذیریم. این ریسک‌ها به مجموعه‎های پایین‎دستی هم منتقل شده و در این زمینه آمادگی حمایت داریم. سعی می‎کنیم با پذیرش این ریسک‌ها به محصولات مورد نظر خودمان دست پیدا کنیم که کاهش خروج ارز از کشور یکی از پیامدهای این رویکرد پالایشگاه گاز بیدبلند است.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر