/
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵

لزوم ورود نهادهای نظارتی به نحوه برگزاری مناقصه Air Blower  واحد RFCC پالایشگاه اصفهان

در نحوه برگزاری مناقصه Air Blower  واحد RFCC پالایشگاه اصفهان ابهاماتی بوجود آمده که بخش زیادی از آن مربوط به زمان ارائه TBE این مناقصه است. بنابر اسناد موجود، گویا TBE این مناقصه بعد از بازگشایی پاکات بسته می‌شود که این خود در صورت صحت اطلاعات، تخلفی فاحش است.
..
کد خبر : ۶۱۳۴۰

به گزارش نبض نفت، در اوایل می 2023 مناقصه مربوط به Air Blower واحد RFCC پالایشگاه اصفهان آغاز می‌شود؛ از آنجا که این پکیج تعداد سازنده اروپایی و آمریکایی محدودی دارد و به دلیل شرایط تحریم‌ها هیچ کدام حاضر به شرکت در این مناقصه نبودند؛ از ابتدای مناقصه شرکت‌های مختلفی دعوت به این بسته خرید می‌شوند که بدلیل ناتوانی در تامین تجهیز مورد نظر برخی انصراف می‌دهند و برخی کنار گذاشته می‌شوند؛ در نهایت جلسات فنی متعددی با حضور شرکت ODCC و پالایش سهروردی برگزار می‌شود.

بعد از مذاکرات متعدد شرکت ODCC با سازنده‌ها، به این نتیجه می‌رسند که هیچ شرکتی به غیــر از شرکت چینی توانایـــی انجام ایــن پـــروژه را نـــدارد و ظاهراً مجوز تک سورس ( Single Source )  شدن این پکیج و خرید ان از شرکت مذکور در هیئت مدیره پالایش سهروردی به تصویب می‌رسد اما مجدداً برای این امر مهلتی به همه سازنده‌ها داده می‌شود که اگر پیشنهاد فنی مورد قبولی دارند تا 5 فروردین 1403 ارائه نمایند در غیر اینصورت به صورت تک سازنده، کار به جلو پیش برود .
گویا در تاریخ 5 فروردین یکی از شرکت‌ها پیشنهاد فنی ناقصی را ارائه می‌نماید و ادعا می‌کند از شرکت ژاپنی قادر به تهیه این کمپرسور است.

این در حالی هست که برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که شرکت ژاپنی مذکور پیش از این اعلام کرده بود که امکان تامین تجهیز مذکور را برای ایران ندارد.

با اینحال شرکت ODCC به صراحت اعلام می‌کند که این شرکت هم از نظر فنی و هم از نظر سازنده صلاحیت شرکت در مناقصه را دارد که در این مورد لازم است نهادهای نظارتی ورود کرده و توضیحات آنان را بخواهند.

در نهایت از سه شرکت درخواست پاکت مالی می‌گیرند و در تاریخ 8 اردیبهشت 1403 پاکات بازگشائی شده که یکی از شرکت‌ها که مدعی خرید تجهیز از شرکت ژاپنی بوده با اختلاف و به قیمت ۷۹ میلیون یورو برنده مناقصه می‌گردد. اما چند نکته مبهم در روند برگزاری این مناقصه وجود دارد که قطعا با ورود نهادهای نظارتی به این موضوع می‌توان پاسخی شفاف به یکایک آنان داد.

 1- TBE این مناقصه بعد از گشایش پاکت بسته می‌شود یعنی در تاریخ 12 اردیبهشت، همانطور که می‌دانید اخذ و بازگشایی پاکتهای قیمت قبل از نهایی شدن موارد فنی و قبل از TBE مجاز نمی‌باشد.(نسخه ای از TBE مذکور در دفتر نبض نفت موجود است)

2- در TBE که به دست رسیده صراحت قید شده که یکی از شرکت‌های حاضر از لحاظ فنی مردود است بنابراین در چنین شرایطی گرفتن پاکت از آن برخلاف مقررات است.

3-  در مورد شرکت برنده در TBE ذکر شده که مدارک فنی ناقص ارسال شده و تعهد نموده مابقی مدارک را طبق درخواست کارفرما پس از انعقاد قرارداد ارسال نماید. حال این سوال مطرح است که چرا شرکت برنده با وجود اینکه مدارک فنی را به صورت ناقص تحویل داده و گویا جلسه شفاف‌سازی فنی برگزار نگردیده مورد تائید کارفرما و ODCC بوده و چرا ذکر شده بعد از عقد قرارداد ارسال خواهد شد آیا در بدبینانهترین حالت این موضوع به این معنی نمی‌باشد که از قبل برنده مشخص شده است؟
4- چه عجله و فشاری برای ابلاغ برنده شدن به شرکت مذکور بوده که شرکت سهروردی(ذینفع مناقصه) قبل از راستی آزمایی در مورد سازنده، آن را به شرکت مذکور ابلاغ کرده است؟

شایعه شده اخیرا شرکت برنده علی رغم ادعای قبلی خود که از شرکت ژاپنی این پکیج را تهیه می‌کند به سراغ شرکت های چینی رفته و درخواست قیمت از آن‌ها کرده اگر چنین چیزی صحت داشته باشد باید تاکید کرد وقتی در مناقصه سازنده بخواهد برخلاف تعهد مطرح شده خود اقدام کند تخلف فاحش است؛

یعنی چطور می‌شود سازنده ژاپنی را به چینی تبدیل کرد بعد از برنده شدن؟

اگر چنین مواردی اتفاق افتاده باشد باید گفت شرکت ODCC یا کاملاً شرکت غیرحرفه ای از نظر فنی می‌باشد یا بدبینانه از طرف شخصی یا اشخاصی تحت فشار می باشد که چنین موارد بارزی را چشم پوشی کرده و عجولانه و غیرحرفه‌ای اقدام به گرفتن پاکت مالی از شرکتهای غیرقابل قبول کرده که کاملاً غیرحرفهای و غیرقانونی می باشد.

باید خواست تا نهادهای نظارتی به طور جدی به این مناقصه مبهم وارد شوند تا با بررسی ابعاد مختلف آن شفاف‌سازی لازم صورت گیرد؛ چراکه هم اکنون چنین اقدامات مبهمی باعث شده که برخی از پیمانکاران نسبت به سلامت برگزاری مناقصه‌های این پالایشگاه نگران باشند که قطعا حضور و بررسی موضوعات و ابعاد مختلف این امر توسط مجموعههای نظارتی میتواند پایانی براین نگرانیها باشد. ضمن آنکه قطعا بررسی شایعات و گفته‌های طرح شده در روند برگزاری این مناقصه و شفافسازی آن میتواند به نوعی به نفع مسوولان پالایشگاه اصفهان نیز تمام شود؛ چرا که شایعات اخیر ناشی از این اتفاقات در حول و محور مدیران تصمیم گیر این پالایشگاه افزایش یافته که قطعاً بررسی موارد مبهم طرح شده و پاسخ شفاف به آنان می‌تواند پایانی براین شایعات باشد.

 

پایگاه خبری نبض نفت به عنوان یک رسانه مستقل این آمادگی را دارد در راستای شفافسازی و عمل به وظیفه ذاتی خود ضمن انتشار معضلات و چالش‎های موجود در صنعت نفت کشور، توضیحات پالایشگاه اصفهان در خصوص این موضوع را منتشر کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر