/
۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲

شاخصه‌ها و اولویت‎های وزیر نفت دولت چهاردهم

نگاهی کوتاه به شرایط صنعت نفت کشور طی چند سال گذشته نشان می‌دهد توجه به نیروی انسانی باید مهمترین دغدغه وزیر نفت دولت چهاردهم باشد.
..
کد خبر : ۶۲۱۴۲

سیدمسعود حسینی سردبیر پایگاه خبری نبض نفت

به گزارش نبض نفت صنعت نفت کشور طی چند سال گذشته با چالشهای متعددی روبرو بوده و این چالشها باعث شد که هم کارمندان و هم قشر کارگری در این صنعت رضایت چندانی از شرایط موجود نداشته باشند.

با روی کار آمدن دکتر مسعود پزشکیان و در طی چند روز اخیر گمانه‏زنی‏های متعددی در خصوص وزیر نفت دولت چهاردهم شکل گرفته است اما آنچه مهم به نظر می‏رسد این است که وزیر نفت دولت دکتر مسعود پزشکیان هر کسی که باشد باید برای نیروی انسانی که مهمترین نقطه قوت هر مجموعه‏ای به شمار می‏رود برنامه مناسبی تدارک ببیند تا بتواند رضایت از دست رفته آنها را جلب کند.

یکی از چالشهایی که در صنعت نفت وجود دارد تبعیض بسیار شدید بین پرداختی و حقوق و مزایایی پرسنل است. گاهی اوقات این تفاوتها حتی به 10 برابر و بیشتر هم می‏رسد که این تبعیض عاملی برای کاهش راندمان کاری خواهد بود.

وزیر نفت دولت جدید باید با تدبیری منطقی بتواند از یک طرف این تبعیض را به حداقل رسانده و از طرفی بین نیروها یک تعادل ایجاد کند. با اینکه انجام این کار شاید خیلی هم راحت و آسان نباشد اما اگر وزیر نفت بخواهد در کنار رضایت کارکنان، میزان بهره‏وری را افزایش دهد ناگزیر است وارد این چالش شود.

چالش دیگری که بسیاری از کارکنان و کارگران شاغل در صنعت نفت با آن مواجه هستند موضوع شرکتهای پیمانکاری و سوء استفاده این شرکتها از نیروی انسانی است. به نظر میرسد وزیر نفت دولت چهاردهم در این خصوص هم باید با برنامه عمل کند و بتواند به نحوی شایسته به این مشکل پایان دهد.

حذف شرکتهای پیمانکاری در صنعت نفت نیز بنا به دلایل متعدد بسیار سخت است اما میتوان بسیاری از مشاغل که دائمی هستند را از شرکتها گرفته و شرکتهای تابعه وزارت نفت به صورت مستقیم با نیروها قرارداد ببندد تا بتواند رضایت تعداد زیادی از بدنه خود را فراهم کند.

لابیهای قدرت در شرکتهای پیمانکاری نفوذ زیادی داشته و هرگاه که بحث حذف این شرکتها مطرح میشود دست به کار می‏شوند تا به روشهای گوناگون جلو این کار گرفته شود. وزیر نفت دولت جدید باید جسارت به خرج داده و یک بار برای همیشه به این معضل پایان دهد.

نظرسنجی پایگاه خبری نبض نفت در خصوص اولویتهای وزیر نفت در دولت چهاردهم نیز نشان میدهد بیش از 50 درصد از رای دهندگان که عموما جامعه نفتی کشور هستند معتقد هستند که تبدیل وضعیت نیروهای ارکان ثالث و حذف شرکتهای پیمانکاری باید مهمترین اولویت برای سکاندار نفت در دولت جدید باشد.

نتایج دقیق این نظرسنجی چند روز آینده منتشر میشود و هماکنون در کانال تلگرام این رسانه در دسترس میباشد.

 

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر