/
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
پیشنهاد جالب یک استاد دانشگاه خطاب به رئیس‎جمهور جدید برای انتخاب مدیران؛

گزینش‎های جدید و سنت‎شکنانه برای انتخاب مدیران و وزیران دولت چهاردهم

داوود محمدجانی نماینده ادوار مجلس و استاد دانشگاه از دکتر مسعود پزشکیان خواست برای انتخاب مدیران و وزیران دولت چهاردهم گزینش‎های جدید و سنت‎شکنانه را در پیش بگیرد.
..
کد خبر : ۶۲۵۳۹

تهیه و تولید: سیدمسعود حسینی

داوود محمدجانی نماینده سابق آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری نبض نفت با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت: اتخابات فرایندی هست که بوسیله آن هر چند سال یکبار دولتها در کشور جابجا شده و هرکدام با برنامه خاص خودشان کشور را اداره میکنند. نکته مهم در هر انتخابات این است که اکثریت مردم کدام دولت مرد را انتخاب کنند. البته گزینش کاندیداها توسط شورای نگهبان هم بسیار موثر است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در انتخابات اخیر با توجه به چینش تعداد کاندیداها، اکثریت مردم کاندیدای رسمی جبهه اصلاحات را ترجیح داده و انتخاب کردند که این انتخاب نشان داد اکثریت مردم از وضعیت موجود نگران و ناراحت هستند. شخصیت دکتر مسعود پزشکیان که مهمترین خصیصههای رفتاری ایشان صداقت، مردمداری، پاک دستی، تجربه موفق در امور اجرایی مختلف، مردمی بودن و شیوه زندگی قشر متوسط جامعه می‏باشد باعث اعتماد مردم و انتخاب ایشان شد.

محمدجانی که دارای دکترای حقوق اسلامی است در ادامه افزود: میتوان این انتخاب مبارک را برای مردم به فال نیک گرفت و امیدوار به آینده روشن همراه با توسعه و پیشرفت ایران اسلامی بود.

 محمدجانی در خصوص مهمترین پیام انتخابات اخیر گفت: با توجه به مشارکت مردم میتوان گفت که انتخابات از جانب گروههای مختلف دارای پیام های متعدد بود. حدود 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند اگر 10 درصد از مردم به دلیل سهل انگاری و مشکلات کاری شرکت نکرده باشند به طور قطع حدود40 درصد از مردم عمداً در انتخابات شرکت نکردند. پیام این 40 درصد این بود که به هیچ کدام از کاندیداها اعتماد ندارند و در انتخابات شرکت نکردند. این 40 درصد به کاندیداها برای ایجاد تغییر باور نداشته بنابراین فکرکردند که رای دهند یا ندهند تفاوتی ندارد. اما اکثریتی که به دکتر مسعود پزشکیان رای دادند پیامشان تغییر وضعیت موجود بود. منظور از تغییر در واقع تغییر درون سیستمی و درون نظام بود. آنها بیشترین تغییرات اقتصادی را خواستار بودند. البته بخش قابل توجهی نیز خواستار تغییرات سیاسی درون حکومتی بودند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور از نظر اقتصادی شرایط مناسبی ندارد گفت: با توجه به تجربه موفق دکتر پزشکیان که با صداقت پا به میدان گذاشته، امیدواری جهت بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی کشور بسیار بالا رفته است. به اعتقاد من اگر چند کار انجام شود قطعا وضعیت کشور متحول خواهد شد و آن هم در مورد مدیران دسته اول و مدیران میانی دولت است.

مدیران رشوهبگیر با دادن رشوه پست می‏‌گیرند/ این مدیران خطرناکترین مدیران برای کشور هستند

محمدجانی با ارائه یک پیشنهاد خطاب به دکتر مسعود پزشکیان گفت: پیشنهاد من این است که آقای دکتر پزشکیان عملا در سطح مدیریت کشور گزینشهای اختصاصی جدید و سنت شکنانه انجام دهد. تا الان در کشور مدیران ثابت در دولتها فراوان بوده اند که توان مدیریت بالایی نداشته اما به جهت لابیگری قوی توانستهاند در دولتهای متفاوت باقی بمانند و یا در دولتهای همسوی خود باز هم در سیستم مدیریتی کشور حضور داشته باشند. آن مدیران حتی حاضر بودند هزینه مالی جهت ماندگاری و یا بکارگیری خود را بپردازند.

در این روش هزینه مالی انجام شده برای کسب کرسی مدیریت با انجام رانت و دریافت رشوه در زمان مدیریت جبران میشود و این خطرناکترین نوع چینش مدیریت بوده است که متاسفانه تاکنون عمدتاً رواج داشته است.

نماینده سابق آباده، بوانات و خرمبید که در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در خانه ملت حضور داشت تاکید کرد: این روش باید تغییر کند و افراد پاکدست باتجربه موفق، با اصالت دارای تعهد انسانی و اخلاقی و افرادی که تخصص لازم را دارند شناسایی کرده و از آنها برای حضور در سیستم مدیریت کشور دعوت به عمل آید.

محمدجانی افزود: هرچند این نوع انتخاب کار آسانی نیست اما برای تغییر وضعیت موجود بسیار موفقیت آمیز بوده و تنها راهکار موجود است. کسانی که منفعت را برای کشور و مردم خود بخواهند از خودشان میگذرند و مسلما میتوانند تغییر ایجاد کنند اما مدیران رانتی و مصلحت اندیش هرگز منافع ملت را نخواسته و به همین خاطر عقب گرد خواهیم داشت.

آقای دکتر پزشکیان یا باید این مدیران را بکار گیرد و 4 سال دیگر وقت مردم را تلف کرده و شاهد عدم توفیق خود در تغییر باشد و یا باید مدیران با خصوصیت مثبتی که گفته شد را به کار گیرد و تا4 سال آینده سربلند باشد.

 این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: به دلیل توان لابیگری فرصت طلبان، بسیاری از افراد موفق در کشور منزوی شده و افراد پاکدست کنار گذاشته شدهاند. من معتقد هستم امروز آقای دکتر پزشکیان با همین لابی مواجه است. این افراد تا بتوانند تلاش میکنند در بکارگیری مدیران موفق کارشکنی کنند. امیدواریم که گروه تصمیمگیر بتوانند فارغ از مسایل جناحی و گروهی، در هر حزبی افراد توانمند را شناسایی و بکارگیری نمایند.

دولت سایه چالش مهم دولت چهاردهم/ مدیرانی که منافع خود را به منافع مردم ترجیح میدهند

محمدجانی در ادامه به چالشهای پیش روی دولت چهاردهم هم اشاره کرد و گفت: این طبیعی است که دولت چهاردهم با چالشهایی روبه رو خواهد بود. اولین چالش دولت سایه است که با توجه به شناختی که در سه دهه گذشته از ایشان به دست آمده افرادی حزبی که مصلحت خودشان را به کشور و مردم و انقلاب ترجیح میدهند و تصمیمهای آنها منجر به فقر و فلاکت مردم شده است. برای آنها خودشان و حزبشان مهم است و این در واقع یک چالش جدی است که دولت چهاردهم با آن مواجه است. علت اهمیت آن هم گذر نزدیک به 30 سال از حضور این گروه و موفقیت کاذب حزبی آنها در دو دهه اخیر است. به ویژه اینکه در اکثر نقاط تصمیمگیر کشور ریشه دواندهاند بنابراین گذر از این چالش آسان به نظر نمیرسد هرچند که امکان پذیر است.

محمدجانی احزاب همسو با پزشکیان را دومین چالش دولت چهاردهم ذکر کرد و گفت: چالش دوم با گروه و احزاب موافق هست که به نوعی مانع کار دولت خواهند بود. همان لابی قدرت که در سالهای متمادی بر بخشی از ثروت در کشور دست پیدا کرده و به دنبال افزایش آن هستند. اینها نیز افرادی خود محور هستند که منافعشان با منافع مردم در تضاد هست. کنار گذاشتن این افراد سهم خواه هم کار آسانی نیست اما ممکن است.

اسرائیل دشمن درجه یک جهان اسلام است/ با آمریکا با کیاست مذاکره کنیم

این نماینده ادوار مجلس در خصوص چالشهای خارجی دولت چهاردهم نیز گفت: چالشهای روابط خارجی هم بسیار موثر است که این چالش ها متاسفانه منجر به تحریم ظالمانه شده است. اگر دولت چهاردهم بتواند سیاست مدارا را با کشورهای مختلف در پیش گیرد موفقیت قطعی خواهد داشت. روابط با همسایگان را در حد بالای اعتماد متقابل و روابط اقتصادی متقابل و عضویت در گروهای اقتصادی سیاسی جهان مثل بریکس و شانگهای که دولت درگذشته انجام شده، باید جدی گرفته شود. در این راستا باید دولت ها را دسته بندی کرد. برخی کشورهای جهان را با رابطه دوستی میشود جذب کرد و ما فقط دو دولت وقت داریم که قطعا متخاصم هستند اسراییل و آمریکا.

محمدجانی اسرائیل را دشمن درجه یک جهان اسلام دانست و گفت: اسراییل که در واقع دشمن درجه یک اسلام است و تکلیف ما با اسرائیل روشن است اما میشود با آمریکا به شکل جدیدی در ارتباط ورود کرد از جمله مذاکره مستقیم که با کیاست و زیرکی بالا صورت گیرد به شرطی که از دشمن رو دست نخورده و دست بالا را داشته باشیم.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش همکاری متقابل قوه مجریه و قوه مقننه گفت: قوه مقننه و مجریه در کشور دو بال پرواز کشور هستند. آنگاه که دست به دست هم دهند در جهت منافع مردم موفق خواهند بود. خوشبختانه آقای رئیس جمهور قبلا نماینده مجلس بودهاند و این امیدواری و همکاری بین قوا را نوید میدهد. هر چند در مجلس افراد تندرویی هم حضور دارند اما اکثریت مجلس خواهان تحول و تغییرات اقتصادی در کشور هستند و این امر مهم انشالله به همکاری بین قوا منجر خواهد شد.

انتقام سنجیده ترور شهید هنیه با کمک محور مقاومت

در پایان این گفتگو محمدجانی به موضوع ترور شهید اسماعیل هنیه اشاره کرد و ترور رهبران جبهه مقاومت را نشانه درماندگی آنها در مقابل جریان مقاومت دانست و افزود: ضمن محکومیت ترور شهید اسماعیل هنیه، این ترور کور بیانگر شکست سخت دشمن جنایتکار صهیونیستی در خط مقدم جبهه مقاومت است و دشمن شکست بزرگ و همیشگی را با ترور رهبران مقاومت جبران میکند که این اوج استیصال و درماندگی رژیم صهیونیستی و اربابش آمریکا را میرساند. به دولتمردان نظام هم یادآوری میکنم که باید به صورت بسیار سنجیدهای انتقام این شهید عزیز را بوسیله جبهه مقاومت اسلامی پاسخ دهد.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر