/
۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳

صرفه‌جویی 200 میلیون دلاری در ایمن‌سازی چاه‌های پارس جنوبی

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس گفت: در پروژه ایمن‌سازی چاه‌های میدان مشترک پارس جنوبی، علاوه بر بومی‌سازی یکی از قطعات پرکاربرد تحریمی، صرفه‌جویی حدود 200 میلیون دلاری رقم خورد.
کد خبر : ۶۲۸۴۲

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، عباس روحی ضمن اشاره به سهم قابل توجه و راهبردی میدان مشترک پارس جنوبی در تأمین سبد انرژی کشور گفت: در همین راستا و با توجه به لزوم بهره‌برداری ایمن و پایدار گاز از این میدان مشترک، پروژه ایمن‌سازی چاه‌های گازی پارس جنوبی در دستور کار مدیریت مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفته است.
وی با تأکید بر نقش حائز اهمیت شیرهای ایمنی درون‌چاهی در کنترل از راه دور در شرایط اضطراری و مهار فوران احتمالی چاه‌ها، اظهار کرد: عملیات تعمیر و نصب شیرهای ایمنی درون‌چاهی، به همت تیم‌های عملیاتی مدیریت مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس از سال گذشته آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی تا چند ماه آینده به پایان برسد.
مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس به بومی‌سازی این تجهیز تحریمی توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و توضیح داد: طی قراردادی با یکی از شرکت‌های داخلی، نوعی از شیر ایمنی درون‌چاهی که در میدان مشترک پارس جنوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به روش مهندسی معکوس بومی‌سازی شده و تا کنون 23 قطعه آن خریداری شده و در حال نصب است.
روحی میزان صرفه‌جویی ارزی در این پروژه را حدود 200 میلیون دلار عنوان کرد و توضیح داد: در صورت عدم تأمین این قطعه کاربردی که به روش مهندسی معکوس ساخته شده است، تعمیر چاه‌ها با استفاده از دکل حفاری اجتناب‌ناپذیر بود که در این صورت، هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیون دلار به کشور تحمیل می‌شد.
وی نکته قابل توجه و تقدیر در انجام عملیات ایمن‌سازی چاه‌ها را شرایط جغرافیایی سخت منطقه عنوان کرد و گفت: همچنین این عملیات با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش شبانه‌روزی تیم‌های عملیاتی این مدیریت، بدون نیاز به حضور دکل، با کمترین هزینه و حداقل زمان ممکن انجام می‌شود.
این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس افزود: در سال گذشته با راندن 13 عدد شیر ایمنی ثانویه درون‌چاهی، 13 حلقه چاه در موقعیت‌های مختلف سکوهای گازی میدان مشترک پارس جنوبی ایمن‌سازی شدند و این عملیات از مردادماه سال جاری نیز از سر گرفته شده است. 
عباس روحی گفت: در آخرین اقدام تیم عملیاتی مدیریت مهندسی نفت و گاز با به‌کارگیری بخش‌های خدمات سیم‌رانی، ساخت شیر ایمنی ثانویه درون‌چاهی، شناور پشتیبانی و سرویس ایمنی، در موقعیت چاه شماره 10 سکوی SPD10 از فاز 9 پارس جنوبی مستقر شده و طبق رویه‌های جاری، عملیات تعمیر شیرهای درون‌چاهی پس از راه‌اندازی سرویس H2S و ایمن‌سازی محیط آغاز شد.
مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس توضیح داد: در ادامه، تجهیزات سیم‌رانی بر روی چاه نصب و طی چند مرحله مداخله  (Intervention)، ابتدا شیر ایمنی اولیه درون چاه در حالت قفل-باز قرار گرفت و سپس طی دو مرحله عملیات راندن ابزار سوراخکاری، پانچ مخزن روغن شیر ایمنی اولیه انجام پذیرفت و پس از اطمینان از آماده‌سازی محل نصب و تست عملکرد شیر ایمنی ثانویه، در آخرین مرحله از عملیات ایمن‌سازی، شیر ایمنی درون‌چاهی قابل بازیافت در چاه نصب شد.
روحی انجام این عملیات را نمونه‌ای بارز از توانمندی‌ها و تلاش‌های بی‌وقفه نیروهای داخلی در مدیریت و ایمن‌سازی چاه‌های میدان پارس جنوبی برشمرد که نشان از تعهد بالا به ایمنی و بهره‌وری در سخت‌ترین شرایط کاری دارد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر