/
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸

انجام یک عملیات فنی تخصصی توسط همکاران منطقه عملیاتی بهرگان

با تلاش همکاران منطقه عملیاتی بهرگان، عملیات جداسازی کارگوهوزهای SBM این منطقه عملیاتی با موفقیت به پایان رسید.
کد خبر : ۶۳۱۴۸

به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، پس از برگزاری جلسات متعدد در خصوص جداسازی کارگوهوزهای SBM به منظور جلوگیری از ایجاد آسیب‌های شدیدتر به کارگو‌هوز‌ها و رهاسازی و استفاده از شناور آماده‌باش SBM در سایر نقاط مورد نیاز، همچنین صرفه‌جویی اقتصادی (بابت اجاره یک فروند شناور) و با توجه به سوراخ شدن یکی از لوله‌ها و در معرض سوراخ  قرار گرفتن چندین لوله دیگر، پروژه باز کردن لوله‌ها مطابق ارزیابی ریسک که توسط واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست منطقه تهیه شده بود، با محوریت واحد عملیات دریایی آغاز شد.
با توجه به وجود کاندنسیت در خط و به دلیل درجه اشتعال گاز تولید شده، می‌بایست مراحل تخلیه لوله‌ها با دقت و حوصله زیاد انجام می‌شد. بنابراین تیم‌های عملیاتی شامل واحدهای عملیات دریایی، تعمیرات زیر آب بهرگان و HSE  توسط شناور گلوبال سوان به مهتاب 20 منتقل و بر روی شناور مستقر شدند. مطابق برنامه‌ریزی قبلی TANKER RAIL از پاشنه شناور مهتاب 20 به کمک وینچ و ROLLER بر روی عرشه شناور منتقل شد و سپس با نصب اتصالات مربوط به تزریق آب شور به‌وسیله پمپ آتش‌نشانی شناور مهتاب 20 به منظور مشخص شدن لوله سوراخ شده، تزریق آب آغاز و مطابق پیش‌بینی مشخص شد شاخه پنجم به شدت دچار پارگی شده است.
پس از چند ساعت تزریق آب شور، تیم تعمیرات زیر آب در شرایط سخت محیطی شروع به نیمه باز کردن لوله متصل به SBM (REINFORCE  HOSE) کردند و دوباره تزریق آب جهت اطمینان از تمیز بودن لوله‌ها آغاز شد. در این مرحله به دلیل تولید گاز بسیار مربوط به کاندنسیت موجود در لوله‌ها، کار در چندین نوبت توسط افسر HSE مستقر بر روی شناور مهتاب 20 متوقف شد که معمولا پس از گذشت زمان کمی بوها بر‌طرف می‌شدند و کار ادامه پیدا می‌کرد.
روز بعد دوباره تیم تعمیرات زیرآب شروع به باز کردن خط متصل به SBM نمود که خوشبختانه پس از چندین مرحله غواصی در شرایط سخت موفق به جداسازی یک رشته کارگوهوز شامل 29 قطعه لوله از SBM شد و این رشته هوز توسط شناورهای مهتاب 20 و قدوس 110 جهت ادامه کار به لنگرگاه منتقل شد.
لوله‌های بارگیری شده پس از سه شبانه‌روز تلاش همکاران در واحد عملیات دریایی در نهایت ساعت 02:00 بامداد روز چهارشنبه 7 شهریور بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای کاملا باز شده و توسط شناورهای موجود در منطقه به اسکله منتقل شدند.
گفتنی است، انجام این عملیات و روند باز کردن لوله‌ها به دلیل شدت گرما و رطوبت بالای هوا، هر روز از ساعت 17:00 تا 07:00 روز بعد ادامه داشت.
در زمان باز کردن لوله‌ها جهت جلوگیری از آسیب بیشتر، لوله‌ها توسط دو تا سه تسمه 40 سانتی‌متری و به‌وسیله شاهین که از قبل به همین منظور ساخته شده بود بر روی شاسی‌های محل کارگوهوز منتقل می‌شد و به این روش از ابتدای باز کردن لوله‌ها تا انتقال آنها به فضای مربوط به لوله‌ها در خشکی فقط یک مرتبه مستقیما لیفت می‌شدند و به جرات می‌توان گفت در مراحل باز کردن و انتقال لوله‌ها کوچکترین آسیبی به لوله‌ها وارد نشده است.
لوله‌ها در کمترین زمان ممکن در شرایط بسیار سخت آب و هوایی با نهایت ایمنی و مهمتر از همه بدون ایجاد آلودگی زیست‌محیطی باز شدند. مهمترین مزیت‌های این عملیات، حفظ و نگهداری بهتر لوله‌ها در ساحل و رها‌سازی شناور آماده‌باش در SBM است.
با باز شدن لوله‌های بارگیری و رهاسازی شناور آماده‌باش، سالیانه در حدود یک میلیون یورو صرفه‌جویی به عمل می‌آید.
یکی از ویژگی‌های این عملیات ارتباط خوب کاری بین مجموعه‌های منطقه به‌ویژه واحدهای امور تولید، عملیات دریایی - غواصی و تعمیرات زیرآب، حراست، HSE و تدارکات کالا (تخلیه و بارگیری) بود. همچنین سرعت عمل بالا و رعایت کلیه مسائل ایمنی و زیست‌محیطی یکی دیگر از شاخصه‌های این عملیات بوده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر