/
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳

شرط کارآموزی از استخدام و تبدیل وضعیت ایثارگران حذف شود/وزارت نفت ایثارگران مشمول را طبق قانون مجلس تبدیل وضعیت کند

تعدادی از پرسنل مشمول بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰ با ارسال نامهای به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه  انسانی وزارت نفت خواستار حذف شرط کارآموزی در پروسه استخدام و تبدیل وضعیت ایثارگران شدهاند. آنها تاکید کردهاند که وزارت نفت باید طبق مصوبه مجلس که به تایید شورای نگهبان هم رسیده باید ایثارگران را تبدیل وضیعت کند.
..
کد خبر : ۶۳۸۱۳

به گزارش نبض نفت تعدادی از پرسنل مشمول بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰ با ارسال نامه‎ای به صدیقه خزایی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه  انسانی وزارت نفت خواستار حذف شرط کارآموزی در پروسه استخدام و تبدیل وضعیت ایثارگران شده‎اند.

متن کامل نامه ارسالی به سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه  انسانی وزارت نفت به شرح زیر است:

 سرپرست محترم  معاونت توسعه مدیریت و سرمایه  انسانی وزارت نفت

سرکار خانم خزایی

موضوع:  در نظر گرفتن کارآموزی و کسر آن از سوابق پرسنل ایثارگر

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای:

خدمتگزاری به خانواده معظم شهدا و ایثارگران افتخارآفرین بوده و علاوه بر وظیفه‌ای اداری و انسانی ذخیره‌ای برای آخرت است و اجر آن نزد خداوند محفوظ می‌باشد.

احتراماً به استحضار می‌رساند باتوجه‌به استخدام و رسمی شدن پرسنل صنعت نفت طبق مصوبه بند (د) تبصره ۲۰  قانون بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی پرسنل ایثارگر در خصوص روند استخدام با مشکل کارآموزی برای مقاطع تحصیلی دیپلم ، فوق‌دیپلم ، لیسانس مواجه شده‌اند که بر خلاف قانون مصوبه می‌باشد . مطابق قانون مصوب استخدام تنها با احراز شرایط عمومی گزینش می‌باشد و ذکری از دوره ای کارآموزی به میان نیاورده است و کسر آن از سوابق مشمولین باعث ضررهای متعددی شده است .که حتی باعث شده است پرسنل چندین ماه حقوق نداشته باشند و طی صحبت ها و مکاتباتی که با مسولین مربوط به عمل آمده است ، با این استدلال که وزارت نفت از قوانین خاص خود برخوردار می باشد مواجه شده ایم . ولی با توجه به اینکه وزارت نفت دستگاه اجرایی بوده و قانون و قانون گذار نمی باشد و باتوجه به اینکه قوانین وزارت نفت در خصوص استخدام افرادی است که تحت چهارچوب مقررات اختصاصی وزارت نفت استخدام می شوند صدق می کند و ارتباطی به تبدیل وضعیت و استخدام ایثارگران ندارد و ایثارگران به موجب بند (ح) ماده ۸۷ مشمول قوانین و مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود می باشند. لذا کلیه دستگاه مشمول ماده ۲ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران از جمله وزارت نفت مکلف به انجام آن هستند. نتیجتا مقررات آیین نامه وزارت نفت اختصاصا مربوط به استخدام سایر افراد به غیر از ایثارگران است و بخشنامه شماره ۱۰۰۶-۲/۲۰ مورخ ۷/۱۲/۱۴۰۰ به تبدیل وضعیت ایثارگران به رسمی قطعی تنها با طی مراحل گزینش و در مهلت مقرر تاکید شده است.

علاوه بر این در ماده ۳۶ آیین‌نامه نظام‌های اداری و استخدامی کارکنان صنعت نفت مصوبه ۱۳۹۳ نیز بر بهرمندی ایثارگران از قوانین و مقررات مربوط به خود تأکید گردیده است.

لازم به ذکر است مبنای عمل مسئولین محترم، آیین‌نامه استخدامی وزارت نفت مصوبه سال ۱۳۷۶ می‌باشد. حال این سوال پیش می‌آید که بنا بر چه دلیل و استدلال در خصوص کارآموزی از جدول کارآموزی آیین‌نامه سال ۷۶ در خصوص پرسنل تبدیل وضعیت یافته بند (د) تبصره ۲۰ بودجه ۱۴۰۰ استفاده شده است که به دلیل تصویب آیین‌نامه جدید مصوبه تیرماه سال ۱۳۹۵ مصوبه سال ۷۶ وجهات قانونی ندارد.

پر واضح است که بنا به دلایل ذکر شده قبل استخدام ایثارگران صرفاً مطابق قانون مصوب مذکور بند (د) تبصره ۲۰ باید باشد و نه آیین نامه های اختصاصی شرکت ملی نفت و لذا  استناد به آیین نام های قدیم و یا جدید خلاف قانون خواهد بود.

لازم به ذکر است که در شرایط  مشابه  در وزارت آموزش‌وپرورش طبق رأی شماره ۲۸۲۶ مورخ ۲۸/۱۰/۱۴۰۰ دیوان عدالت اداری با استدلال به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، وزارت آموزش پرورش مکلف گردیده به دلیل این که دوره‌ای کارآموزی و مهارت‌آموزی برای پرسنل تبدیل وضعیت یافته بند (د) تبصره ۲۰ بودجه ۱۴۰۰ خلاف قوانین تصویب شده می‌باشد و مکلف به حذف دوره‌ای کارآموزی گردیده؛ لذا استخدام پرسنل موردنظر پس از طی مراحل گزینش به‌صورت رسمی قطعی خواهد بود.

باتوجه‌به اینکه این قانون در جهت تکریم و بهبود معیشت خانواده‌های محترم و عزیز ایثارگران به تصویب رسیده است از آن مقام محترم خواهشمند است دستورات مقتضی را جهت تسریع در احقاق حقوق تضییع شده پرسنل مشمول بند (د) تبصره ۲۰ بودجه ۱۴۰۰ صادر فرمایید.

 

 

باکمال احترام و تشکر                           

پرسنل مشمول بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر