اختلاط بخشی از بنزین وارداتی با بنزین داخلی به عنوان اکتان افزا
نبض نفت - بیستم فروردین ماه سال جاری هدایتالله خادمی نایبرئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد کیفیت بنزینهای وارداتی حرف و حدیثهایی مطرح است، اظهار کرد: در داخل کشور نیز بهدلیل کمبود تولید، بنزین باکیفیت را با بنزین بیکیفیت میکس میکنند.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در واکنش به این خبر، توضیحاتی
را ارائه کردند که متن این توضیحات بدین شرح است:
"بنزین یورو 4 (Euro 4) وارداتی با مشخصات استاندارد
(عدد اکتان حداقل 95 ، میزان آروماتیک کمتر از 35 درصد حجمی ، میزان الفین کمتر از
18 درصد حجمی ، میزان بنزن کمتر از 1 درصد و محتوای گوگرد کمتر از 50 ppmتوسط امور بین الملل شرکت ملی نفت از منابع
و شرکت های معتبر بین المللی خریداری می شود و قبل از بارگیری توسط شرکت های بازرسی
بین المللی (به عنوان مثال SGS و غیره)
کیفیت و کمیت آن مورد بازرسی قرار گرفته تا بر اساس مشخصات قراردادی (مشخصات استاندارد
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی) منطبق باشد و پس از تأیید، از مبدأ بارگیری
و در مبادی بنادر ایران قبل از تخلیه مجدداً از محموله با حضور نمایندگان شرکت ملی
پالایش و پخش فرآوردهای نفتی ایران، اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات نفتی، سازمان
ملی استاندارد نمونه گیری و آزمایش به عمل می آید و در صورت تطبیق با مشخصات استاندارد،
محموله تخلیه می شود و در غیر این صورت از تخلیه محموله خودداری شده و عودت می شود.
بخشی از بنزین مذکور به عنوان اکتان افزا برای اختلاط با بنزین خام تولید پالایشگاههای
داخلی مصرف شده و مابقی آن به عنوان بنزین سوپر در جایگاه ها عرضه می شود."
منبع: تسنیم