/
۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
خلیلی مدیر بازرگانی شرکت پالایش نفت تهران در گفتگو با نبض نفت:

پالایشگاه تهران به دنبال رابطه برد برد با شرکت‏های تولیدکننده ایرانی

مدیر بازرگانی شرکت پالایش نفت تهران با تاکید بر اینکه این پالایشگاه همواره از کالاهای ساخت داخل حمایت کرده است گفت در مراودات با شرکت‌های سازنده ایرانی به دنبال رابطه برد برد هستیم.
..
کد خبر : ۶۶۵۰۳

محمدرضا خلیلی مدیر بازرگانی شرکت پالایش نفت تهران در یک گفتگوی اختصاصی با نبض نفت در خصوص رویکرد این پالایشگاه در حمایت از کالاهای ساخت داخل گفت: بیش از یک دهه است که شرکت پالایش نفت تهران سیاست و رویکرد خود را حمایت از سازنده‎های داخلی قرار داده است. این موضوع در شرکت پالایش نفت تهران نهادینه شده است. خلیلی افزود: در زمانی که راه برای واردات بسیاری از کالاها برای ما باز بود شرکت پالایش نفت تهران با استراتژی‎هایی که مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره وقت تعریف کرده‎اند مصمم بوده و هستیم که قطعات مورد نیاز را از سازنده‏های داخلی بگیریم. در کنار این تامین قطعات، سیاست ما این است که تمام معاملاتی که با شرکت‏های داخلی انجام می‏دهیم جنبه برد برد داشته باشد. ما سازندگان را حمایت می‎کنیم تا این سازندگان استمرار در تولید داشته باشند و استمرار تولید آنها منجر به استمرار تولید ما می‎شود. 

مدیر بازرگانی شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به تحریمهای چند سال اخیر و تاثیر آنها بر تامین تجهیزات صنعت نفت گفت: طی چند سال اخیر خوشبختانه علی‎رغم تشدید تحریم‏ها و علی‎رغم فشارهای خارجی و مسدود کردن مسیرهای تامین کالا و مواد اولیه با این نیت که صنایع نفت ما را دچار اختلال کنند و روند تولید را دچار چالش کنند ما با استفاده از ظرفیت شرکت‎های تولیدکننده داخلی توانستیم تمام نقشه‎هایی که دشمن طراحی کرده بود را خنثی کنیم.

خلیلی افزود: یکی از پیچیده‏ترین واحدهای پالایشگاه تهران واحد ایزومریزاسیون بود و چندین سال بود که این واحد راه‎اندازی شده بود. در زمان راه‎اندازی این پروژه، پیمانکاران مربوطه نتوانستند قطعات مورد نیاز آن را تامین کنند. خوشبختانه ما با استفاده از ساخت داخل و ظرفیت شرکت‎های ایرانی توانستیم در زمان اورهال و تعمیرات اساسی، بدون هیچ مشکلی این کار را انجام دهیم و حتی به اندازه یک قطعه در تعمیرات اساسی کسری و کمبود نداشتیم.

85 درصد از قطعات واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه تهران ساخت داخل است

مدیر بازرگانی شرکت پالایش نفت تهران در ادامه اظهار داشت: در این تعمیرات اساسی واحد ایزومریزاسیون حدود 4200 قلم کالا با تیراژ 238 هزار قطعه به کار رفته است که اکثریت اینها ساخت داخل می‎باشد. بر اساس محاسبه دقیقی که انجام داده‎ایم حدود 85 درصد از این قطعات ساخت داخل هستند.

متاسفانه به خاطر برخی قوانین داخلی که برخی جاها دست و پاگیر هستند برخی از شرکت‎های داخلی دچار مشکلاتی شده‎اند. ما هم در این چند سال سعی کرده‎ایم جاهایی که می‎توانیم به این شرکت‎ها کمک کنیم و از آنها حمایت کنیم.

خلیلی افزود: در چند سال اخیر قانون حداکثر استفاده از تولیدات داخلی به یک الزام تبدیل شده است ولی ما حتی قبل از این قانون، پیش‎بینی‎های خودمان را کرده بویم. ما هم در پروژه‎ها هم در امور جاری از تولیدات داخلی استفاده می‎کردیم. با اینکه برخی از این تجهیزات و تولیدات داخلی کیفیت محصولات خارجی را نداشتند اما ما باز هم از تولیدات داخلی استفاده کردیم. ما از نظر اخلاقی، اجتماعی و وظیفه اداری تعریف شده موظف هستیم از تولیدات داخلی استفاده کنیم.

مدیر بازرگانی شرکت پالایش نفت تهران بازرگانی را به عنوان یکی از شاخه‎های پشتیبانی تولید ذکر کرد و گفت: بازرگانی به عنوان یکی از شاخه‎های پشتیبانی تولید است و تمام تلاش ما در قسمت بازرگانی پالایشگاه تهران این است که حتی برای چند دقیقه هم تولید در پالایشگاه متوقف نشود. در شرایط استراتژیک کشور ما نیاز به سوخت داریم و امکان دارد با توقف تولید در هر کدام از واحدها کشور دچار چالش شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با دستورالعمل‎هایی که از سوی دولت و خود پالایشگاه به ما ابلاغ شده راه درستی انتخاب شده و در راستای حمایت از تولید داخلی گام برمی‏داریم. امیدوار هستیم این مسیر تداوم داشته باشد و این رویکرد حمایت از ساخت داخل به تمام صنایع و بخش‎ها در کشور تعمیم داده شود.

خلیلی حمایت قانونگذار از تولیدکننده داخلی را مهم دانست و گفت: از قانون‎گذاران محترم هم خواهش داریم که وضعیت شرکت‏ها را درک کنند و مشکلات آنها را هم در نظر بگیرند. ما باید در صدد رفع مشکلات تولیدکننده‎ها و شرکت‎های داخلی باشیم.

وی افزود: موضوع ثبت سفارش برای تامین مواد اولیه یکی از چالش‎ها و مشکلات شرکت‎های داخلی است. همچنین ثبت سفارش برای برخی کالاها که الزاماً باید از خارج تامین شود و تامین ارز از دیگر مشکلات شرکت‎های داخلی است تا بتوانند چرخ تولید را حرکت درآورند.

خلیلی در ادامه به نقش و اهمیت برگزاری نمایشگاههای تخصصی اشاره کرد و گفت: نمایشگاههای تخصصی و بین‎المللی از جمله نمایشگاه حمایت از ساخت داخل که هر ساله در کیش برگزار می‏شود نیز بستر مناسبی برای شرکت‎های توانمند و فرصت مناسبی برای بازاریابی شرکت‎ها می‏باشد.

در پایان لازم می‏دانم از حمایت تمام رسانه‎ها تشکر و قدردانی کنم و به کمک رسانهها بتوانیم به اهدافی که در کشور و نظام به دنبال آن هستیم دست پیدا کنیم.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر