پالایشگاه تهران به دنبال رابطه برد برد با شرکتهای تولیدکننده ایرانی


محمدرضا خلیلی مدیر بازرگانی شرکت پالایش نفت تهران در یک گفتگوی اختصاصی با نبض نفت در خصوص رویکرد این پالایشگاه در حمایت از کالاهای ساخت داخل گفت: بیش از یک دهه است که شرکت پالایش نفت تهران سیاست و رویکرد خود را حمایت از سازندههای داخلی قرار داده است. این موضوع در شرکت پالایش نفت تهران نهادینه شده است. خلیلی افزود: در زمانی که راه برای واردات بسیاری از کالاها برای ما باز بود شرکت پالایش نفت تهران با استراتژیهایی که مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره وقت تعریف کردهاند مصمم بوده و هستیم که قطعات مورد نیاز را از سازندههای داخلی بگیریم. در کنار این تامین قطعات، سیاست ما این است که تمام معاملاتی که با شرکتهای داخلی انجام میدهیم جنبه برد برد داشته باشد. ما سازندگان را حمایت میکنیم تا این سازندگان استمرار در تولید داشته باشند و استمرار تولید آنها منجر به استمرار تولید ما میشود.
مدیر بازرگانی شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به تحریمهای چند سال اخیر و تاثیر آنها بر تامین تجهیزات صنعت نفت گفت: طی چند سال اخیر خوشبختانه علیرغم تشدید تحریمها و علیرغم فشارهای خارجی و مسدود کردن مسیرهای تامین کالا و مواد اولیه با این نیت که صنایع نفت ما را دچار اختلال کنند و روند تولید را دچار چالش کنند ما با استفاده از ظرفیت شرکتهای تولیدکننده داخلی توانستیم تمام نقشههایی که دشمن طراحی کرده بود را خنثی کنیم.
خلیلی افزود: یکی از پیچیدهترین واحدهای پالایشگاه تهران واحد ایزومریزاسیون بود و چندین سال بود که این واحد راهاندازی شده بود. در زمان راهاندازی این پروژه، پیمانکاران مربوطه نتوانستند قطعات مورد نیاز آن را تامین کنند. خوشبختانه ما با استفاده از ساخت داخل و ظرفیت شرکتهای ایرانی توانستیم در زمان اورهال و تعمیرات اساسی، بدون هیچ مشکلی این کار را انجام دهیم و حتی به اندازه یک قطعه در تعمیرات اساسی کسری و کمبود نداشتیم.
85 درصد از قطعات واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه تهران ساخت داخل است
مدیر بازرگانی شرکت پالایش نفت تهران در ادامه اظهار داشت: در این تعمیرات اساسی واحد ایزومریزاسیون حدود 4200 قلم کالا با تیراژ 238 هزار قطعه به کار رفته است که اکثریت اینها ساخت داخل میباشد. بر اساس محاسبه دقیقی که انجام دادهایم حدود 85 درصد از این قطعات ساخت داخل هستند.
متاسفانه به خاطر برخی قوانین داخلی که برخی جاها دست و پاگیر هستند برخی از شرکتهای داخلی دچار مشکلاتی شدهاند. ما هم در این چند سال سعی کردهایم جاهایی که میتوانیم به این شرکتها کمک کنیم و از آنها حمایت کنیم.
خلیلی افزود: در چند سال اخیر قانون حداکثر استفاده از تولیدات داخلی به یک الزام تبدیل شده است ولی ما حتی قبل از این قانون، پیشبینیهای خودمان را کرده بویم. ما هم در پروژهها هم در امور جاری از تولیدات داخلی استفاده میکردیم. با اینکه برخی از این تجهیزات و تولیدات داخلی کیفیت محصولات خارجی را نداشتند اما ما باز هم از تولیدات داخلی استفاده کردیم. ما از نظر اخلاقی، اجتماعی و وظیفه اداری تعریف شده موظف هستیم از تولیدات داخلی استفاده کنیم.
مدیر بازرگانی شرکت پالایش نفت تهران بازرگانی را به عنوان یکی از شاخههای پشتیبانی تولید ذکر کرد و گفت: بازرگانی به عنوان یکی از شاخههای پشتیبانی تولید است و تمام تلاش ما در قسمت بازرگانی پالایشگاه تهران این است که حتی برای چند دقیقه هم تولید در پالایشگاه متوقف نشود. در شرایط استراتژیک کشور ما نیاز به سوخت داریم و امکان دارد با توقف تولید در هر کدام از واحدها کشور دچار چالش شود.
وی تصریح کرد: خوشبختانه با دستورالعملهایی که از سوی دولت و خود پالایشگاه به ما ابلاغ شده راه درستی انتخاب شده و در راستای حمایت از تولید داخلی گام برمیداریم. امیدوار هستیم این مسیر تداوم داشته باشد و این رویکرد حمایت از ساخت داخل به تمام صنایع و بخشها در کشور تعمیم داده شود.
خلیلی حمایت قانونگذار از تولیدکننده داخلی را مهم دانست و گفت: از قانونگذاران محترم هم خواهش داریم که وضعیت شرکتها را درک کنند و مشکلات آنها را هم در نظر بگیرند. ما باید در صدد رفع مشکلات تولیدکنندهها و شرکتهای داخلی باشیم.
وی افزود: موضوع ثبت سفارش برای تامین مواد اولیه یکی از چالشها و مشکلات شرکتهای داخلی است. همچنین ثبت سفارش برای برخی کالاها که الزاماً باید از خارج تامین شود و تامین ارز از دیگر مشکلات شرکتهای داخلی است تا بتوانند چرخ تولید را حرکت درآورند.
خلیلی در ادامه به نقش و اهمیت برگزاری نمایشگاههای تخصصی اشاره کرد و گفت: نمایشگاههای تخصصی و بینالمللی از جمله نمایشگاه حمایت از ساخت داخل که هر ساله در کیش برگزار میشود نیز بستر مناسبی برای شرکتهای توانمند و فرصت مناسبی برای بازاریابی شرکتها میباشد.
در پایان لازم میدانم از حمایت تمام رسانهها تشکر و قدردانی کنم و به کمک رسانهها بتوانیم به اهدافی که در کشور و نظام به دنبال آن هستیم دست پیدا کنیم.