موتور خودروهای داخلی متناسب با بنزین یورو 5 نیست
به گزارش نبض نفت سعید مداح مروج، با بیان این که این آزمایش روی سه خودروی پراید، سمند و پژوی 206 و نهایتا ماشینهای وارداتی با دو نوع سوخت بنزین معمولی و یورو5 انجام شد، افزود: نتیجه تست روی ماشینهای خارجی تفاوت چندانی نداشت و همان طور بود که ما انتظار داشتیم اما درمورد خودروهای داخلی ابتدا که بنزین معمولی دادیم ، خروجی آلایندگی آن مشخص شد و زمانی که بنزین یورو به آن دادیم خروجی آلایندگی بدتر از بنزین معمولی شد!
وی ادامه داد:این ثابت می کند که موتور این خودروها متناسب با سوخت طراحی نشده است و میزان مصرف نیز بهینه نشده است و سیستم سوخت رسانی به روز نیست.زیرا وقتی بنزین معمولی به آن دادیم به عنوان مثال اگر 100 واحد آلایندگی داشت اما زمانی که بنزین یورو به آن دادیم 100 واحد به 120 واحد افزایش یافت.مروج با بیان این که مستندات این آزمایش موجود است، تصریح کرد: این نشان می دهد که سیستم احتراق مشکل دارد و موتور بهینه نیست وباید به روز و متناسب با سوخت طراحی شود.
وی با یادآوری این که این آزمایش در اوایل سال گذشته انجام شده است، گفت: درمیان خودروهای داخلی باید کیفیت پراید، سمند و پژو 206 {به لحاظ مصرف سوخت} بهتر باشند ولی وقتی سوخت استاندارد به آنها دادیم خروجی ثابت کرد که میزان آلایندگی آنها بدتر شد که بهتر نشد.
این مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به این که با این توصیف فلسفه تولید بنزین یورو5 درکشورمان زیر سوال می رود، تصریح کرد: همه صحبت ما همین است که سیستم سوخت رسانی متناسب با کیفیت سوخت باید به روز شود، احتراق باید اصلاح شود، اما این اتفاق نیفتاده است.مروج افزود: درتهران ماشینهای دودزا زیاد است ، نفت گاز یورو به آن می دهید ولی اتوبوس دارد دود می کند، این ربطی به سوخت ندارد ، موتور متناسب با این سوخت طراحی نشده است.
وی با بیان این که آلودگی هوا در کلانشهرها ناشی از بالابودن تعداد خودرو و میزان مصرف است ،تاکید کرد: سوخت اصلاح شده است ولی سیستم سوخت رسانی و احتراق موتور اصلاح نشده است؛پس نتیجه فرقی نمی کند.ناوگان سوخت رسانی باید اصلاح شود، زیرساختها باید توسعه پیدا کند، فرهنگسازی باید بشود که منجر به مصرف کمتری شود.
مروج در پاسخ به این که نتیجه آزمایش روی خودروهای وارداتی به چه صورتی بوده است، به نبض نفت همچنین گفت: نتیجه آزمایش روی آنها بهتر بود یعنی با یورو5 سازگاری بیشتری دارند البته اختلاف ناچیز است یعنی نسبت به بنزین معمولی مقداری آلایندگی آنها کمتر شد یعنی خروجی ناکس و ساکس،که به ترکیبات ازته سوخت برمی گردد و همچنین خروجی مونو اکسید کربن و دی اکسید کربن آنها که به احتراق موتور مربوط می شود؛ کمتر شد.
به گفته وی دربنزین یورو5 میزان گوگرد را به کمتر از 50 پی پی ام رسانده ایم و طبیعی است که باید میزان آلایندگی کمتر شود که این اتفاق درمورد خودروهای وارداتی افتاد اما درمورد خودروهای داخلی در آزمایش مذکور محقق نشد.
تهیه و تولید:حسین بردبار
ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید