/
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸

ایران سهامدار پالایشگاه های داخلی و خارجی می شود؟

رییس کمیته نفت مجلس، توضیحاتی پیرامون راهکارهای دور زدن تحریم های نفتی ارائه کرد.
کد خبر : ۱۰۲۴۵

نبض نفت - حسن بهرام نیا با اشاره به احتمال کاهش صادرات نفت ایران از چند ماه آینده با اعمال تحریم های نفتی آمریکا، گفت: یکی از مسائلی که همیشه بر روی آن تاکید شده جلوگیری از خام فروشی نفت است که اگر بتوان برای جلوگیری از خام فروشی با برنامه ریزی در سطح کشور ظرفیت سازی کرد می توان راه های عدم صادرات نفت خام را که سبب ارزآوری می شود را از طریق ظرفیت های ایجاد شده جبران کرد.

رییس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه از مصادیق جلوگیری از خام فروشی نفت احداث پالایشگاه است، افزود: اکنون برخی کشورهای همسایه همانند عربستان حدود 11 میلیون نفت صادر می کنند، بنابراین  با برخی کشورهای دیگر قرارداد منعقد کرده سهام دار شده و نفت را به پالایشگاه ها ارسال می کنند.

خرید و فروش نفت در بورس صفر تا صد کار را به مردم می سپارد

وی ادامه داد: سهام دار شدن در پالایشگاه های داخلی و خارجی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده کمبود درآمدی را که از طریق کاهش صادرات نفت خام ایجاد می شود را می تواند جبران کند، بنابراین  ایران اگر در داخل کشور این اقدام را انجام دهد می تواند مقداری از درآمدهایی که از طریق کاهش صادرات نفت افت می کند را جبران کند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از تاکیدات دائمی مقام معظم رهبری جلوگیری از خام فروشی نفت است، یادآور شد: باید تلاش کرد مصرف داخلی برای صنعت نفت کشور ایجاد کرد و خرید و فروش نفت را در بورس قرار داد تا  تمام مردم به صورت رقابتی توانایی خریداری نفت را داشته باشند و صفر تا صد خرید تا تبدیل به ارزش افزوده و یا صادرات با خودشان باشد.

بورس نفت اثرات تحریم های آمریکایی را کاهش می دهد

وی با بیان اینکه اگر شرکت ملی نفت از طریق بورس نفت را ارائه دهد اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند نفت را خریداری کرده و به فروش برسانند، افزود: یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش اثرات ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکایی‌ ها در اقتصاد کشور، استقبال از صنعت بورس است که دولت باید برای تقویت این صنعت برنامه‌های مدون و لازم‌ الاجرایی را ارائه کند.

بهرام نیا ادامه داد: براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی صادرات نفت خام باید کاهش یافته و با ایجاد زنجیره های تولید، ارزش افزوده و افزایش قیمت نفت درآمدهای نفتی را بالا برد.

کسب درآمدهای نجومی کشورهای اروپایی با ساخت مشتقات از نفت

وی با بیان اینکه به عقیده کارشناسان اقتصادی یکی از راه‌های قانونی دور زدن تحریم‌ها بورس است، تاکید کرد: بسیاری از شرکت‌های نفتی و پتروشیمی در کشورهای همسایه تمایل دارند که از طریق بورس با ایران همکاری کنند، چراکه دریافت و پرداخت در حوزه نفتی از این طریق ضمانت می‌ شود.

رییس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کشورهای اروپایی با ساخت مشتقات و محصولات از نفت با ایجاد زنجیره ارزش افزوده از صادرات آن به کشورهای تولیدکننده نفت  نجومی کسب می کنند، لذا برای کاهش قیمت نفت تلاش می کنند.

منبع: خانه ملت

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر