/
۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳

تاکید بر ضرورت جلوگیری از قاچاق با احیای کارت سوخت

یک نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: در شرایط فعلی قیمت سوخت در کشور ما ارزان‌تر از کشورهای همسایه است و ضرورت دارد با احیای کارت سوخت از هرگونه قاچاق در این زمینه جلوگیری شود.
کد خبر : ۱۱۷۴۶

نبض نفت - هدایت الله خادمی در یادداشتی با تاکید بر ضرورت احیای کارت سوخت نوشت:

قاچاق سوخت، معضل دیرینه اقتصاد ایران به شمار می‌رود؛ معضلی که ریشه اصلی آن در پایین بودن نرخ سوخت است و اخیراً افزایش قیمت ارز، این قاچاق را شدیدتر کرده و مدتی است که شاهد گسترش این معضل هستیم.

سوخت ایران خریدارانی در سایر کشورها دارد و طبیعتاً زمانی که یک کالا خریدار داشته باشد، گروهی تلاش می‌کنند که این کالا را به هر شکلی به فروش برسانند و در این میان تجارت غیرقانونی شکل می‌گیرد و اگر گروه‌های کوچکی باشند که این کار را انجام دهند، پس از مدتی به گروه‌های سازمان‌یافته تبدیل می‌شوند.

اما در حالی شاهد قاچاق سوخت از کشور هستیم که به دلیل حذف کارت سوخت امکان و قابلیت پیگیری این موضوع وجود ندارد. این در حالی است که اگر سیستم هوشمند وجود داشته باشد، به‌صورت شفاف مشخص می‌شود که سوختی که توسط جایگاه دار تحویل گرفته‌شده، کجا رفته است و حتی مشخص می‌شود که به کدام خودروها داده‌شده زیرا با وجود کارت سوخت این موضوعات شفاف می‌شود؛ اما زمانی که کارت سوخت نباشد، یک تانکر سوخت می‌آید و روی کاغذ این‌گونه عنوان می‌شود که جایگاه دار سوخت را تحویل گرفته بیاید و مصرف کرده است، اما ممکن است بدون اینکه سوخت تانکر تخلیه شود، به سمت مرز برود و قاچاق شود.

البته این مشکلی است که قبلاً هم داشتیم، اما با ایجاد سیستم هوشمند و کارت سوخت و دونرخی کردن بنزین این مشکل رفع شد، قاچاق سوخت کنترل شد، میزان مصرف منطقی شد، دیگر با مشکل افزایش مصرف بنزین مواجه نبودیم و وضعیت خیلی خوبی پیدا کرده بودیم، اما پس‌ازاینکه کارت سوخت کنار گذاشته شد دوباره قاچاق رونق گرفت، مصرف بیش‌ازحد بالا رفت و واردات دوباره افزایش پیدا کرد.

در شرایط فعلی قیمت سوخت در کشور ما ارزان‌تر از کشورهای همسایه است. این در حالی است که ترکیه هیچ تولید نفتی ندارد و اصلاً نمی‌شود مردم ما همان نرخی را بپردازند که مردم ترکیه برای سوخت می‌پردازند. درواقع اگر ما افزایش شدید نرخ سوخت را داشته باشیم، بقیه صنایع هم تعطیل می‌شود و قیمت اقلام مصرفی مردم چندین برابر می‌شود؛ بنابراین باید سوخت را طوری تولید کنیم که هزینه تولید کاهش پیدا کند و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و وقتی در این شرایط هستیم، باید مراقبت و نظارت کنیم. برای نظارت کردن باید سیستم و زیرساخت داشته باشیم و زیرساخت این نظارت هم کارت سوخت و سیستم هوشمند است.

مسئله دیگر میزان بالای سوخت در کشور است که یکی از دلایل آن افزایش تعداد خودروها و نبود سیستم حمل‌ونقل عمومی مناسب است که موجب می‌شود مردم با خودروهای شخصی تردد کنند. به‌عنوان‌ مثال اگر سیستم حمل‌ونقل عمومی شبیه کشوری مانند لندن داشته باشیم،تعداد افراد کمتری با خودروی شخصی‌شان تردد می‌کنند و به‌این‌ترتیب میزان مصرف سوخت کم می‌شود.

بالا بودن میزان مصرف سوخت موجب هدر رفت منابع کشور، آلودگی محیط‌زیست، آلودگی هوا و تهدید سلامت مردم است، زیرا این سوخت‌ها درصد سولفور متفاوتی دارند، آلوده‌کننده هستند و تمام این آلودگی‌ها توسط مردم استنشاق می‌شود. همچنین سیستم احتراق در خودروها به‌گونه‌ای است که احتراق کامل صورت نمی‌گیرد و درنتیجه دوده بسیار زیادی که همان کربن است وارد هوا می‌شود که درنهایت به‌سلامتی افراد جامعه آسیب وارد می‌کند.

منبع: ایلنا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر