استاندارد مناسبی برای تعمیرات ترانسهای برق وجود ندارد
نبض نفت - استاندارد مناسبی برای تعمیرات ترانسهای برق وجود ندارد، آرش آقایی فر در گفتگو با سایت خبری توانیر با اشاره به ضرورت علمی شدن نگهداری و تعمیرات در شبکه برق گفت: این موضوع در بخش توزیع به دلیل گستردگی شبکه توزیع و تعداد تجهیزات باید با دقت بیشتری پیگیری شود.
آقایی فر با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۷۰۰ هزار، انواع ترانس در شبکه توزیع کشور استفاده میشود، افزود: براساس آمارها، حدود یک سوم از این ترانسها فرسوده شده و نیازمند تعویض هستند.
وی گفت: با توجه به اینکه هزینههای خرید ترانس نسبت به پارسال، ۲۰۶ برابر افزایش پیدا کرده است، صنعت برق برای تعویض تمامی ترانسهای معیوب، نیازمند ۸ هزار میلیارد تومان (۷۰۷ میلیون دلار) اعتبار است.
این عضو سندیکای برق افزود: به طور حتم صنعت برق اکنون با این میزان بدهی، توان اختصاص اعتبار ۸ هزار میلیارد تومانی دیگری را برای خرید ترانسهای جدید ندارد و از این رو باید دیدگاههای بهره برداری ترانس به ویژه در بخش توزیع باید به سمت علمیتر شدن تغییر کند.
آقایی فرد گفت: در حال حاضر بهره برداری و تعمیرات در شبکه برق به شیوه بهره برداری از تجهیزات تا زمان خرابی (Run-To-Failure) انجام میشود که در این روش تاسیسات برق (به ویژه ترانسهای هوایی بخش توزیع) همانند یک لامپ روشنایی تا زمانی که خراب نشده یا نسوخته باشد، بدون تعمیرات دورهای و بازرسیهای فنی، مورد استفاده قرار میگیرد.
این عضو سندیکای برق با بیان این که این دیدگاه نیازمند تغییراست، افزود: لازم است شرکتهای توزیع نیروی برق به راهکارهایی چون سرویس و نگهداری مناسب، پایش وضعیت و در نهایت تعمیر و بهینه سازی ترانسفورماتورهای توزیع روی آورند، این به معنای خروج از استراتژی تعمیر و نگهداری Run to Failure و اتخاذ استراتژیهایی مانند سرویس و نگهداری برمبنای زمان یا وضعیت است که باعث کاهش هزینهها در طولانی مدت و بهبود شاخص تلفات شبکه برق میشود.
آقایی فر با مقایسه ساخت داخل انواع ترانسها و تعمیرات ترانسهای سوخته و معیوب پرداخت و گفت: اغلب کارشناسان خارجی که برای بازدید از کارخانهها به ایران آمده اند، معتقدند که توان ساخت انواع ترانسهای در ایران همسطح کشورهای پیشرفته است، اما در بخش تعمیرات نیازمند استانداردسازی دقیقی هستیم.
وی افزود: متاسفانه بسیاری تعمیرات ترانسهای بخش توزیع در کارگاههای ساده و بدون استاندارد و به اصطلاح زیرپلهای انجام میشود که در عمل این کارگاهها هیچ کدام از استانداردهای لازم تعمیرات را نداشته و آزمونهای لازم برای اطمینان از کیفیت تعمیرات را انجام نمیدهند، همین امر نیز باعث شده است تا میزان حوادث در ترانسهای تعمیر شده به شدت زیاد باشد.
آقایی فر با بیان این که با شرایط یادشده تعمیرات ترانسها در کارگاههای غیراستاندارد، میانگین عمر این تجهیزات بسیار پایین است، تاکید کرد: در حقیقت یک ترانس تعمیر شده باید با استانداردهای کارخانه تست و آزمایش شود و هیچ تفاوتی در عملکرد ترانس تعمیر شده و ترانس نو وجود نداشته باشد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما