بخش گاز نیروگاه هریس پنجشنبه توسط رئیسجمهور افتتاح میشود
نبض نفت - امیر دودآبینژاد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بهرهبرداری از بخش گاز نیروگاه هریس توسط رئیسجمهور پنجشنبه این هفته انجام خواهد شد، گفت: احداث این نیروگاه برای توسعه تولید برق در شمالغرب کشور در دستورکار قرار گرفته است که شامل یک واحد گازی 310 مگاواتی و یک واحد بخار 180 مگاواتی در مجموع به میزان 490 مگاوات است.
وی
با بیان اینکه راندمان بخش گاز نیروگاه هریس حدود 40 درصد است، ادامه داد: با
احداث بخش بخار در آینده نزدیک راندمان سیکل ترکیبی نیروگاه هریس که از نوع کلاس F است به 58 درصد خواهد رسید که در کل کشور این
راندمان رتبه نخست را دارد.
دودآبینژاد
تصریح کرد: هزینه کل احداث نیروگاه سیکل ترکیبی هرسی 239.8 میلیون
یورو است که از این مقدار 4.8 میلیون
یورو باضافه 2100 میلیارد
تومان میزان آورده سرمایهگذار بوده است.
مجری
طرحهای نیروگاههای خصوصی شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه نیروگاه هریس دارای
یک مخزن سوخت به ظرفیت 33 هزار مترمکعب است، گفت: سوخت اصلی این نیروگاه، گاز است
و گازوئیل نیز به عنوان سوخت دوم در نیروگاه هریس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به
گفته وی پیشرفت فیزیکی کل نیروگاه 86.5 درصد است؛ بنابراین واحد بخار این نیروگاه
نیز تا قبل از پیک سال 99 با شبکه سراسری کشور سنکرون خواهد شد.
وی
خاطرنشان کرد:
مجری پروژه
شرکت مولد نیروگاهی هریس است که مسئولیت احداث این نیروگاه واقع در شهرستان هریس کیلومتر
11 جاده هریس به تبریز را به عهده دارد.
همچنین
موسی رفان رئیس هیات مدیره شرکت تانا انرژی با اشاره به اینکه شروع
پروژه از 96/1/1 بود و تا بهار 97 پیشرفت کار جلوتر از برنامه بود، گفت: در بهار
سال 97 با توجه به مشکلاتی که برای واردات کالا به وجود آمد و تحریمها کار یک
مقدار با کندی پیش رفت.
وی
افزود: از اواخر سال گذشته موفق شدیم که این موضوع را تا حدودی جبران کرده و مطابق
برنامه واحد گازی نیروگاه وارد مدار شود.
رفان
با اشاره به اینکه واحد بخار نیروگاه هریس در پایان بهار سال آینده وارد مدار
خواهد شد، گفت: واحد گاز نیروگاه هریس 310 مگاوات و واحد بخار آن 190 مگاوات است
که ظرفیت این نیروگاه را به 500 مگاوات میرساند؛ بنابراین باید اذعان کرد با توجه
به تکنولوژی پیشرفته این نیروگاه و کلاس F توربینهای
این نیروگاه راندمان این نیروگاه 58 درصد است که بالاترین راندمان نیروگاهی کشور
را به خود اختصاص داده است.
وی
در پاسخ به این سوال که تا چه حد از تجهیزات داخلی برای این نیروگاه استفاده شده
گفت: مطابق مجوزی که از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساخت این نیروگاه داشتیم،
مکلف بودیم که 43 درصد ارزش مالی این نیروگاه از داخل کشور و 57 درصد آن وارداتی
باشد. اما آنچه که در عمل رخ داد این بود که 50 درصد ارزش مالی کار و تجهیزات نیروگاه
در داخل و 50 درصد وارداتی بود.
به
گفته وی از لحاظ وزنی تجهیزات نیروگاه 17 هزار و 500 تن بود که 14 هزار تن در داخل
کشور و 3500 تن وارداتی بود.
وی
در پاسخ به این سوال که آیا این نیروگاه میتواند با توجه به اینکه خصوصی است، به
صادرات برق نیز اقدام کند، گفت: در کل 80 درصد تجهیزات این نیروگاه ساخت داخل و 20
درصد وارداتی است اما در مورد صادرات برق ما نیز علاقمند هستیم و پیشبینیهای
لازم را برای صادرات برق انجام دادهایم.
رفان
افزود: طبق مقررات و قانون برنامه دولت و وزارت نیرو مکلف هستند که زمینه صادرات
برق را فراهم کنند اما تاکنون زمینه آن فراهم نشده است.
وی ادامه داد: عمدهترین مشکل در این خصوص موضوع سوخت صادرات برق توسط نیروگاهی خصوصی است؛ چراکه در قانون برنامه تاکید شده قیمت سوخت غیریارانهای را باید دولت تامین کند که تا الان فراهم نشده است.
به
گفته وی وزارت نیرو سوخت نیروگاه خصوصی را تامین و تحویل سرمایهگذار خواهد داد و
هزینه تامین تبدیل انرژی را برداشت خواهد کرد.
رفان
در پاسخ به سوال خبرنگارکه شما از بنیانگذاران مپنا بوده و سالها عضو هیات مدیره
شرکت مپنا بودهاید، آیا این رابطه به شما برای احداث این نیروگاه در موعد مقرر
کمک کرد یا خیر، گفت: در سالهایی که در مپنا بودم تجربیات خوبی اخذ شد؛ چراکه 31
سال است که در صنعت برق بودم و این تجربه خوبی بوده است و در اجرای موفق پروژه بسیار
موثر بوده است.
وی
با بیان اینکه از سال 1389 از هیات مدیره مپنا خارج شدم، گفت: روابط بنده توام با
احترام بوده است.
رفان
در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید چه تجهیزاتی از خارج کشور برای احداث نیروگاه هریس
مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: توربوژنراتور نیروگاه هریس از آنسالدو و با
همکاری سایر شرکتهای ایرانی، بویلرها از شرکت ACC بلژیک به همراه شرکتهای ایرانی تامین شده است، به هر حال برای
ساخت این نیروگاه از 10 شرکت خارجی و 120 شرکت ایرانی تجهیزات آن فراهم شده است.
منبع:
فارس