تولید نفت کوره کم سولفور به سال ۲۰۲۰ نمیرسد
نبض نفت- علیرضا صادقآبادی معاون وزیر نفت در امور پالایشی، در پاسخ به سؤالی درباره نحوه عرضه فرآوردههای نفتی در بورس انرژی به صورت فیوچر (قراردادهای آتی) توضیح داد: در راستای اجرای چنین معاملاتی که به معاملات «فیوچر» مشهور هستند، برای فرآوردههای نفتی آمادگی وجود دارد؛ در حالی که برای فروش ۴۰ هزار تن گاز مایع، اوراق سَلَف موازی فروختیم که قیمت آن بیش از ۲۹۰ دلار در هر تن بود.
وی ادامه داد: بر اساس این نوع قرارداد، این فروش در شهریور انجام و در مهرماه تحویل داده میشود؛ ضمن اینکه دلیل افزایش قیمت را میتوان کاهش دمای هوا در نیمه دوم سال دانست؛ چراکه این ۴۰ هزار تن گاز مایع، ۲۰ هزار تن از پالایشگاه آبادان و ۲۰ هزار تن باقیمانده نیز از پالایشگاه اراک و اصفهان تأمین شد.
این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه این شرکت برای کاهش سولفور نفت کوره مورد استفاده کشتیها تا سال ۲۰۲۰ میلادی افزود: طی طرح RHU که اواخر سال گذشته، جمعبندی و در ابتدای امسال نیز تجهیز آن انجام شد، سولفور موجود در نفت کوره مورد استفاده کشتیها قطعاً کاهش پیدا میکند و به میزان استاندارد میرسد؛ اما ثمردهی این طرح به سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ موکول میشود و در صورت بهرهبرداری، از آنجایی که میزان تولید کل نفت کوره کشور در سال ۱۸ میلیون تن است، قادر به پوشش کامل نیاز کشتیرانی با کیفیت استاندارد کیفی مورد نظر هستیم.
صادقآبادی در رابطه با کیفیت بنزین عرضه شده در بورس نیز، تصریح کرد: بنزین عرضه شده در بورس، استانداردهای بنزین یورو ۴ و یورو ۵ را دارد که البته بسته به عرضهکننده این بنزین، کیفیت نیز متفاوت است؛ اما تمام کیفیت عرضه شده در بورس انرژی، مطابق استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد است.
معاون وزیر نفت در امور پالایشی با تأکید بر اینکه طبق استانداردهای جهانی بنزین یورو ۴، بنزینی است که گوگرد آن زیر ۵۰PPM باشد، افزود: بر اساس این استاندارد مجاز هستیم تا گوگرد بنزین یورو۴ خود را تا ۵۰PPM حفظ کنیم؛ در حالی که گوگرد موجود در بنزین عرضه شده در کشور، معادل ۲۴.۹PPM است. دلیل آنکه توانستیم این کاهش سطح گوگرد را داشته باشیم، کیفیت بالای بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیجفارس با گوگرد نیم PPM است که در اختلاط با سایر بنزینهای تولیدی کشور، میزان گوگرد موجود را به شدت کاهش خواهد داد.